3 צפייה בגלריה
תלמידים מחצור הגלילית נחשפו לעגור חולה בשפעת העופות
תלמידים מחצור הגלילית נחשפו לעגור חולה בשפעת העופות
התלמידים מחצור הגלילית באגמון החולה
17 התלמידים לצפרות, מכיתות ז'-ח' בחצור הגלילית שנחשפו במהלך פעילות בית ספרית לעגור חולה בשפעת העופות, עדיין נמצאים במעקב לאחר שקיבלו טיפול מונע - אך בבית הספר זועמים על כך שלמרות שכל הגורמים הרלוונטיים ידעו על הטיול המתוכנן, איש לא הזהיר אותם מפני המחלה. מנגד, באגמון החולה טוענים כי התלמידים והמורים התעלמו משלטי האזהרה במקום.
האגמון נסגר למבקרים כבר ביום ראשון, מיד לאחר התקרית - וברשות הטבע והגנים מדווחים כי נמצאו עד כה 1,800 עופות מתים, ועוד אלפים שחלו.
3 צפייה בגלריה
עגורים בעמק החולה
עגורים בעמק החולה
עגורים חולים בעמק החולה
(צילום: דוד ראב"ד)
התלמידים שביקרו באגמון לומדים בבית ספר חרדי בחצור הגלילית. מנהל בית הספר, דביר לוזון, אמר כי הוא ואנשי הצוות האחרים אינם חשופים לחדשות באופן שוטף, ומשום כך לא ידעו על המגיפה באגמון, שדווחה כבר ביום חמישי.
"מדובר בתלמידים שמבקרים באגמון כמה פעמים בשנה. הם מכירים אותו כמו את כף ידם. הם מבקרים באתרי צפרות בכל רחבי הארץ, מהצפון עד הדרום, והסיור ביום ראשון האחרון לא היה חריג מבחינה זו", סיפר. "כל הגורמים ידעו על הסיור, כולל משרד החינוך וכמובן אנשי האגמון, וכמו שנדרש מאיתנו ערכנו בירור עם משרד החינוך בערב שלפני הטיול ולא נמסר לנו על שום בעיה או ביטול".
3 צפייה בגלריה
"העגורים לא מתרוממים מהמים"
"העגורים לא מתרוממים מהמים"
(צילום: דוד ראב"ד)
לדבריו, כשהגיעו התלמידים לאגמון סגנו ניגש לשלם בקופה. "גם אז לא אמרו לו שום דבר. זה היה עניין של דקות ספורות והם נכנסו פנימה".
התלמידים הגיעו לאזור שבו מתרכזים העגורים, והופתעו לראות כי אחד מהם לא ברח כאשר התקרבו. כמה מהם העזו להתקרב אף יותר וללטפו. "בשלב הזה הגיע פקח על קולנועית ואמר להם להתרחק, כי העוף חולה, ולאחר מכן עזב את המקום", סיפר המנהל. הוא הוסיף כי רק בשעות הערב, שמע בחדשות על סגירת האגמון בשל שפעת העופות, והחל להבין כי ישנה בעיה.
"הודעתי על המקרה למנהלים וגם למשרד הבריאות, ששלחו למחרת רופאה לבית הספר. בשעות הערב התחלתי לעדכן גם את ההורים", סיפר. "רק מעט לפני 22:00 קיבלתי טלפון ראשון מאנשי האגמון".
התלמידים מקבלים כעת טיפול מונע ונמצאים במעקב, ושניים מהם לקו השבוע בשפעת, אולם ככל הנראה מדובר בשפעת רגילה, ובצירוף מקרים.
מאגמון החולה המופעל על ידי קק"ל, נמסר: "החל מהרגע שנודע כי שפעת העופות פגעה בחלק מהעגורים בעמק החולה, הורו למבקרים באגמון שלא להתקרב ולגעת בציפורים, הן בעל פה והן בשלטים גדולים שהוצבו באזור הכניסה לפארק ובסמוך לקופות. האזהרה נמסרה בנוסף גם למורים שליוו את התלמידים באותו סיור. למרות ההנחיה הברורה, זיהה הפקח של האגמון תלמידים שהפרו את ההנחיות והתקרבו לעגור, ברגע שזוהתה הפרת ההנחיה הפקח הנחה אותם באופן מידיי להתרחק. המקרה דווח לכלל גורמי המקצוע במשרד הבריאות וגורמי ההנהלה בבית הספר להמשך טיפול".
השפעת פגעה גם בשתי חוות לולים גדולות. האחת במושב מרגליות, שבה קרוב לרבע מיליון עופות, והשנייה בנאות גולן, שם נפגע לול תרנגולי הודו ובו 17 אלף עופות.
מרשות הטבע והגנים נמסר כי השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, וגורמי המקצוע במשרד להגנת הסביבה, פועלים בשיתוף הרט"ג ומשרדי הממשלה על מנת לעצור את שרשרת ההדבקה, ולמנוע את המשך ההתפרצות שמסכנת את המערכות הטבעיות בצפון ישראל ואת הפגיעה הקשה בחיות הבר.
במקרה ומזהים בשטח מיני עופות פגועים או מתים יש להימנע מכל מגע עימם ועם הפרשותיהם ולדווח על כך מיד למוקד רשות הטבע והגנים שמספרו 3639*.