במהלך הפרעות שהתרחשו אתמול (שבת) אחרי ההודעה על הירצחו של הנער בנימין אחימאיר (14) ליד המאחז מלאכי שלום, תועדו מתנחלים במצלמת אבטחה בחניה בכפר דיר דבואן - כשהם מציתים מכונית בחניה ביתית, לנגד עיני חיילים ששומרים עליהם.

סגן יו"ר מועצת הכפר אל-מורייר, מרזוק אבו נעים, טען כי פלסטיני נהרג מירי מתנחלים וכי 45 נוספים נפצעו, בהם חמישה במצב קשה, במסגרת העימותים. לדבריו, המתנחלים הציתו יותר מ-60 כלי רכב ו-16 בתים, בהם 10 שנשרפו לחלוטין. הוא טען בנוסף כי ביום שישי האחרון הכו המתנחלים פלסטיני, גנבו ושחטו כבשים מעדריהם של שני תושבי הכפר, ושרפו 15 מכלאות צאן. ביום ראשון בבוקר סגרו כוחות צה"ל את שתי הכניסות הראשיות לכפר, ומנעו מאזרחים להיכנס או לצאת.
גורם ביטחוני אמר כי "אחרי הרצח הנורא של בנימין סמוך לחווה נפרסנו באופן רחב עם כוחות רבים כדי למנוע את העימותים בתוך הכפרים הפלסטיניים. היו מוקדים רבים, ובמרביתם מנעו החיילים והשוטרים את הפגיעה בתושבים וברכוש שלהם. המפקדים היו מקדימה והיוו דוגמה אישית, ועדיין היה מצופה מהחיילים בסרטון למנוע את ההצתה".
מארגון "יש דין" נמסר בתגובה: "אירועי נקמה אלימים של מתנחלים בעקבות פיגועים הם תופעה חוזרת. אך אף שגופי הביטחון והאכיפה מודעים לסכנה, הם לא נערכים כדי להגן על הפלסטינים ואינם פועלים כדי למנוע אותה. כמו שרואים בסרטון, החיילים אינם נוקפים אצבע כלפי העבריינים - וזאת בניגוד לחובתם וסמכותם.
"שר הביטחון וראש הממשלה קראו לא להפריע לכוחות הצבא לפעול ולא הזכירו במאום את העובדה שמדובר באלימות בוטה ומסוכנת המהווה עבירה על החוק לכל דבר ועניין. קריאות אלה משקפות את המדיניות הישראלית כלפי עבריינות מתנחלים: הכלה, רוח גבית ותמיכה".
1 צפייה בגלריה
בנימין אחימאיר
בנימין אחימאיר
הרצח מסמל את שיא ההתחממות ביו"ש במהלך המלחמה. בנימין אחימאיר
(צילום: TPS)
בית משפט השלום הטיל הבוקר לבקשת המשטרה צו איסור פרסום על פרטי חקירת רצח הנער אחימאיר. במקביל, מי שבקיא באירועים ביהודה ושומרון מבין שרצח הנער נפיץ באופן חריג מאוד מכמה סיבות, ועלול להסלים את הגזרה. ראשית, מאז שהחלו לקום החוות החקלאיות ביו"ש כחלק מהמאבק על שטחי C, העימותים עם הפלסטינים הפכו תדירים ואלימים מאוד. עימותים רבים פורצים ומתרחשים ממש על השטח. הנוכחות של החוות, המונות כיום כ-60 ברחבי איו"ש, מייצרת אתגר אבטחתי משמעותי לפיקוד המרכז.
עם תחילת המלחמה, הפיקוד "חייל" את בעלי החוות ונתן נשק למי שעמד בקריטריונים. חלק מהנשק נלקח לאחר החלטה של שב"כ וצה"ל, אך בנוסף שופרו בחלק מהחוות גם אמצעי האבטחה. עם זאת, מעת לעת עדיין התרחשו עימותים בין רועי צאן יהודים לפלסטינים על שטחי מרעה - אירועים שנגמרו עם פצועים ואף הרוגים בעבר.
ברצח הנער, לפי הערכות, התרחש מארב של ממש ורצח קשה ואלים לרועה הצאן, ללא מאבקי קרקע ה"רגילים". בין סימני האלימות הקשים שהתגלו על הגופה היו גם פגיעות מכלי תקיפה קר. הממצאים בשטח מעידים שהנער נלחם בגבורה מול תוקפו.
אירועי הפשיעה הלאומנית החמורים - לפי הערכות יותר מ-20 תקריות, בעיקר בכפרים דומא ואל מורייר - כללו כאמור שריפות של רכבים ובתים, ונפצעו במהלכם כ-50 בני אדם. התקריות הלאומניות מאיימות להבעיר את יהודה ושומרון, שעד כה נשמרה כמעין זירה משנית במלחמת חרבות ברזל.
מדובר צה"ל נמסר: "לאחר תחקור האירוע, נמצא כי הסיטואציה בסרטון הוצאה מהקשרה ולא משקפת אותה בצורה הנכונה. באזור הנמצא בסרטון התפתח חיכוך בין אזרחים ישראלים לפלסטינים, שבו התבצעו זריקות אבנים הדדיות. הכוח בנקודה פעל על מנת לפזר את החיכוך ולמזער את הנזקים לכלל האזרחים. הכוח התמודד במקביל למתואר בסרטון עם מספר מוקדים באותו כפר. החייל בסרטון הוא נהג מבצעי, לא לוחם, אשר ניסה לדבר עם האזרחים שהציתו את הרכב".