שלב ההוכחות במשפט נתניהו התחדש הבוקר (רביעי) בבית המשפט המחוזי בירושלים, ונפתח עם עדותו בחקירה נגדית של איש התקשורת ינון מגל, שהיה בעבר העורך הראשי של אתר וואלה. חקירתו הראשית של מגל, במסגרת תיק 4000 (תיק בזק-וואלה), הסתיימה לפני כחודש וחצי, אז החל בחקירה הנגדית סנגורו של נתניהו, עו"ד בעז בן צור.
3 צפייה בגלריה
ינון מגל
ינון מגל
"ההתערבות בעניין נתניהו הייתה יותר מידי". ינון מגל
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מגל סיפר הבוקר כי הוא "סבל מכל ההתערבויות בעניין נתניהו ואחרים", וטען כי "זה היה בעיני יותר מידי, ועמדתי הייתה שלא צריך להתערב בעניינים האלו". הוא הוסיף: "לא היה לי קשר ישיר עם נתניהו ורעייתו".
סנגורו של נתניהו הציג למגל מקרה שבו הורד טור באתר על מרטין שלאף, איש עסקים יהודי אוסטרי, והתכתבות שבה בעלי בזק לשעבר שאול אלוביץ' כתב למנכ"ל וואלה לשעבר אילן ישועה: "ינון השתגע". מגל השיב על כך כי הוא "לא זוכר על מה כעסתי, אבל כעסתי". הוא המשיך ואמר כי "זה אירוע תקשורתי, וואלה פתאום מתחיל לייצר תוכן בעל עניין וכמו ליצנים אנחנו מעלים משהו ומורידים בגלל שנלחצים מפוליטיקאים. שנאתי את זה".
עו"ד בן צור הציג מקרה נוסף, שבו ניתן לראות כי הבכירים באתר וואלה לא מרוצים מהתנהלותו של מגל, וישועה כותב לאלוביץ': "גדעון סער דיבר איתי, השמיצו אצלנו את גאולה, וזה ינון. חבל, זה לא צריך לקרות". אלוביץ' השיב: "זה מצטרף לשורת מקרים שמעידה על ילדותיות והיעדר יכולת שיפוט. צריך לסיים את הסיפור הזה בהקדם". מגל טען כי הוא מבין שדיברו על כך שרוצים לפטר אותו, ואמר כי "גדעון סער הרעיל את ישועה עליי, המציא סיפור שאני נגד גאולה נשר ואיילה חסון, כל מיני סיפורים אז הוא בנה איזה תיאוריה".
3 צפייה בגלריה
עדות מילצ'ן מעיד במשפט נתניהו
עדות מילצ'ן מעיד במשפט נתניהו
שלב ההוכחות במשפט נתניהו התחדש. ראש הממשלה בבית המשפט, ארכיון
(צילום: חיים גולדברג)
דויד ורטהיים, עורך וואלה ברנז'ה, צייץ על המקרה, וכתב כי "האייטם שפורסם היה לגיטימי, אך מיד לאחר פרסומו ישועה הורה להוריד אותו כתוצאה מטלפון מתבכיין של סער (זה שמאמין בתקשורת חופשית)". מגל השיב על כך, ואמר בחקירתו הנגדית: "לא זוכר על מה היה האייטם, אבל אני סומך על ורטהיים".
מגל התייחס לכתבה שפורסמה בוואלה "גדעון סער מרגש את גאולה אבן", וטען כי "אילן ישועה כל הזמן היה מתחנף. בטח סער אמר לו לפרגן לזה. הכול היה מגעיל". השופט משה בר-עם אמר כי "מר סער מככב פה כבר דקות ארוכות, למה זה חשוב?", וסנגורו של נתניהו השיב כי "יש טענה להיענות חריגה לנתניהו ברגע שלא בדקו פוליטיקאים אחרים". מגל ציין בשלב זה כי לא שוחח עם סער מעולם.
בן צור שאל לגבי "תפיסתו של ישועה בנוגע ללא להרגיז פוליטיקאים", ומגל השיב לו כי "מי שהוא אומר - לא מרגיזים. אנשים לא מודעים עד כמה יד רוחצת יד בכל האירוע של תקשורת פוליטיקאים ועיתונאים, שלפחות אז לדעתי מועלים בתפקידם בשל בקשות 'תעלה תכניס'. כולם עושים הצגה של תקשורת הגונה, אך יש סוג של שמור לי ואשמור לך.
"אני התקוממתי נגד זה", טען מגל. "אלו שהיו לפניי ואחריי ומעליי - כולם ניהלו ושותקים. זה המצב". בן צור שאל האם "התקשורת הייתה נחשבת כעוינת את נתניהו", ומגל השיב בחיוב. מגל אמר כי לא התבקש להעלות ידיעות שקריות ביחס לנתניהו, אך הוסיף כי הבין מדברי ישועה שהיו בקשות מצד שרה נתניהו. לדבריו, "ישועה היה אומר הגברת, ואני חשבתי שמדובר על שרה, אולי הוא התכוון לגברת אלוביץ', אבל היו בקשות בדברים שנוגעים לשרה".
בן צור שאל: "נאמר לך להיות רגיש לידיעות על שרה נתניהו על ידי ישועה?". מגל השיב בחיוב. "בואו נראה מה קרה בוואלה סביב העניין של השמלה של שרה, שהיו שביקרו כי היא לבשה שמלה חושפנית", המשיך בן צור. "חושפנית ולא מחמיאה", אמר מגל. בן צור הוסיף: "ישועה אמר שבפרסומים יש ממד משפיל". מגל ענה: "מסכים".
בן צור ציין: "הדבר עלה בחקירת מגל במשטרה, שסיפר 'נגיד הייתה פעם איזו שמלה שהיא הלכה איתה, אז הוא אמר להוריד את זה, שזה לא יהיה בכותרת. להוריד נגיד לדף האחורי'. ב-ynet לימור לבנת כתבה טור שהעיסוק בשמלה רדוד, אבל בוואלה זה היה כותרת ראשית במדור חדשות, ש'החרדים זועמים שהייתה באירוע עם השמלה הזו'". מגל השיב: "אני צוחק כי זה צהוב. צריך לשים את זה בקונטקסט. אני יכול להבין למה לשים ראשית בחדשות, זה הפך פוליטי". בן צור המשיך: "אריה דרעי כתב אז פוסט שהעיסוק בשמלה דוחה ומרושע - עיסוק חטטני ומשפיל". מגל טען: "הכתב שכתב הוא קיצוני בדעותיו השמאליות. אריה דרעי הכחיש את האירוע, ואני יודע מי הכתב".
מגל התייחס לכתבות בוואלה שנמשכו מגלובס, לדוגמת "צפו בסוויטה המפוארת של נתניהו בסין - 70 אלף שקלי ללילה". לדבריו, "מי שערך את הכלכלה שמושכים מגלובס הוא איש שמאל קיצוני והסתדר עם האג'נדה. זה מייצר אמוציות, זו מניפולציה. אבל זו חלק מהתקשורת - ממלכת המניפולציות. על פרס ויאיר לפיד לא היו עושים. כל הסנטימנט הוא נגד ביבי, הכול רע, מושחת ולא ראוי - לא משנה מה הוא יעשה. הכל שלילי, וזו הלגיטימציה לייצר ידיעות. כולם רצים באותו כיוון, כל התקשורת ככה". הוא אף הגדיל ואמר כי "כל הכתבות והטורים הסתדרו בצורה מסוימת. נגד נתניהו". התובעת יהודית תירוש התנגדה בשלב זה לאמירותיו של מגל, וטענה כי "היו באותם ימים הרבה כתבות אחרות בוואלה".
מגל סיפר כי פעם אחת הייתה בקשה להסיר תמונה של שלדון אדלסון, והוסיף: "היה אסור גם תמונה של נוני". עם זאת, הוא ציין כי כעורך ראשי "לא האמנתי בצנזורה. מערכת שלמה כולם שמאלנים. מה תגיד להם מה לכתוב? מה יכולתי לעשות? הבאתי פה ושם אחד שכתב אחרת, וגם על זה עשו לי צרות".
בהמשך יעיד גם אבי אלקלעי, שהיה עורך באתר וואלה, ולאחר מכן תעיד קבוצה נוספת בתיקים 1000 (תיק המתנות) ו-2000 (שיחות נתניהו-מוזס), ובחודשים הקרובים אמורים להעיד: אחראי תחום ההסברה בלשכת נתניהו לשעבר רן ברץ, מנכ"ל "יס" רון אילון, מנכ"ל משרד רה"מ לשעבר הראל לוקר, עמיקם שורר, היועצת המשפטית למשרד רה"מ שלומית ברנע פרגו, בן דודו של נתניהו שגם היה עורך דינו במשך שנים דוד שמרון ועדים נוספים.
לגבי ראש המל"ל צחי הנגבי, הצעת הפרקליטות התקבלה והוא יגיש את הודעתו במשטרה, כך שלא יופיע בבית המשפט לטובת חקירה ראשית. הנגבי ייחקר נגדית במסגרת מעורבותו. לגבי זאב רובינשטיין, מקורבם של נתניהו ואלוביץ' שנטען כי תיווך ביניהם, בפרקליטות הסבירו כי הוא מתגורר בחו"ל ויעודכן לגבי מועד עדותו.
עוד צפויים להעיד בהמשך: ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו, ראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין, היועמ"ש לשעבר יהודה וינשטיין, ראש המל"ל לשעבר עוזי ארד, יועמ"ש הכנסת לשעבר אייל ינון, שרת החוץ לשעבר ציפי לבני, בעלי "ישראל היום" מרים אדלסון, שר המשפטים יריב לוין, ח"כ זאב אלקין, פרח לרנר, דב איכנוולד, עוזרו של ג'יימס פאקר איאן מוריס והחוקר הבכיר כורש ברנור.
לאחר שיסיימו להעיד עדי התביעה, ייתכן לאחר הפסקה, תחל עדותם של עדי ההגנה. הראשון להעיד יהיה ראש הממשלה בנימין נתניהו, ולפי הערכה עדותו צפויה להימשך חודשיים – חקירה ראשית ונגדית בכל התיקים. לא ברור מתי יעלה להעיד בדיוק וההערכות נעות בין דצמבר לכל המוקדם ליוני, אם כי זה תלוי בקצב של העדים האחרים והתפתחויות רבות אחרות.