שרי הבריאות והכלכלה מציגים הבוקר (רביעי) את המתווה לקיצור התורניות שנחשף ב-ynet והודיעו כי המטרה היא שתוך חמש שנים המודל יכלול את כל מערכת הבריאות. "26 שעות עבודה ברציפות זה לא סביר", אמרה שרת הכלכלה אורנה ברביבאי, "בוודאי לא אצל מתמחים שעוסקים בהצלת חיים. הלוואי ויכולתי לעשות זאת בכל מערכת הבריאות לאלתר. לכן הלכנו למקום ששם צריך הכי הרבה חיזוק - הפריפריה בישראל", ציינה השרה.
4 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של ארגון המתמחים מרשם מול הכנסת
מסיבת עיתונאים של ארגון המתמחים מרשם מול הכנסת
המתמחים בהצהרה לתקשורת
(צילום: משה מזרחי)

"אני לא חושבת שהתוכנית מושלמת, היא חלקית ורק תחילתו של דבר", הודתה ברביבאי. "הדבר החשוב ביותר בתוכנית הזו שהיא פריצת דרך שמסמנת יעד נורמטיבי וערכי למה אנחנו מצפים מדור העתיד של הרפואה ביחסי עבודה, ושעות עבודה הן רק חלק מהסיפור. התוכנית לא הייתה יכולה לצאת לפועל ללא שיתוף פעולה והיו מהמורות בדרך גם משרד הבריאות. השר הורוביץ הבין את חשיבות הנושא ופעלנו במשך אינסוף שעות יחד עם יו"ר ועדת הבריאות עידית סילמן".

4 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ ואורנה ברביבאי במסיבת העיתונאים
ניצן הורוביץ ואורנה ברביבאי במסיבת העיתונאים
השרים הורוביץ וברביבאי
(צילום: יואב דודקביץ')

שר הבריאות הורוביץ אמר כי "זו בשורה היסטורית, לא פחות. אחרי שנים של דיבורים עברנו למעשים. עד עכשיו איש לא רצה לגעת בנושא, ברחו ממנו כמו מאש כי הוא נושא מורכב וסבוך, ואנחנו במקום לדחות זאת עוד ועוד כמו שעשו עד עכשיו - החלטנו לעבור למעשים והרכבת יצאה מהתחנה. קיצור שעות התורנויות של המתמחות והמתמחים יצא לדרך".
על הגשת מכתבי ההתפטרות של המתמחים אמר הורוביץ: "אני לא מבין במה זה יעזור. אנחנו הולכים לקראתם, אבל זה לוקח זמן כי צריך עוד רופאים. זה לוקח זמן, וזה ההיגיון במהלך - מתחילים בפריפריה ועוברים לכל הארץ. אני מבין את התסכול, הייתי רוצה שזה יקרה מיד ועכשיו לכולם, אבל אין מספיק רופאים וצריך לעשות זאת בהדרגה אחרת נוכל להגיד משהו ולא ליישם - ואני רוצה שזה ייושם".

4 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של ארגון המתמחים מרשם מול הכנסת
מסיבת עיתונאים של ארגון המתמחים מרשם מול הכנסת
"שיקרו לנו, הונו אותנו". ד"ר ריי ביטון
(צילום: משה מזרחי)

מוקדם יותר אמרה ד"ר ריי ביטון, יו"ר ארגון המתמחים "מרשם", כי "לצערנו במתווה אין בשורה אמיתית. לאחר שבועיים של דיונים עם כל הצדדים הצגנו דרישות מאוד ברורות באשר לאיך ייראה קיצור התורנויות. אין שום הבטחה לגבי קיום המתווה בשנים הבאות, כך שבעצם קיבלנו 10% שייהנו מקיצור בשנת 2022, בעוד ש-90% ימשיכו לעשות גם השנה וגם בשנים הבאות תורנויות נוראיות".
ביטון תקפה את השרים ואמרה: "שיקרו לנו, הונו אותנו, מכרו אותנו וסיפרו לנו סיפורים. בסופו של דבר קיבלנו משהו שאנחנו לא יכולים להשלים איתו. בלב כבד ניאלץ מחר להגיש 2,030 מכתבי התפטרות ונבקש סליחה מהמטופלים שלנו. אנחנו מתנצלים על הצעד הקיצוני הזה שנדחקנו לעשות, אנחנו לא רוצים לפגוע בכם ומתוך דאגה אמיתית לשלומכם ולשלומנו אנחנו נאלצים לנקוט בצעדים קיצוניים. הייתה אפשרות לפתור את הדבר הזה. רצינו להגיע למתווה מוסכם על ידי משרד הבריאות, האוצר והכלכלי אך לצערנו בסופו של דבר התערבו מספיק גורמים נגדנו".
4 צפייה בגלריה
עידית סילמן ועדת הבריאות על מצוקת בתי החולים הציבוריים עקב תחלואת הקורונה
עידית סילמן ועדת הבריאות על מצוקת בתי החולים הציבוריים עקב תחלואת הקורונה
"זה הישג חשוב, דרך ארוכה לפנינו". יו"ר ועדת הבריאות סילמן
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
יו"ר הקואליציה ויו"ר ועדת הבריאות, ח"כ עידית סילמן, התייחסה גם היא למתווה וכינתה אותו "הישג חשוב ומשמעותי". לדבריה, "דרך ארוכה עוד לפנינו. אני מתכוונת להמשיך לעבוד למען קיצור התורנויות. כמי שמלווה את מאבק המתמחים מקרוב מזה שנים, עוד לפני כניסתי לכנסת, אני שמחה על ההתקדמות המשמעותית בעניין קיצור תורנויות המתמחים, ועל כך שהגענו להבנה שמשמרת של 26 שעות אינה הגיונית, ובסופו של דבר - פוגעת בבריאות של כולנו.
היא ציינה: "חשוב לזכור כי כלל המחלקות הפנימיות והמחלקות לרפואה דחופה צריכות לקבל מענה הולם בטווח הזמנים הראוי ברמה הארצית, ובכוונתי לעשות כל שביכולתי כדי להביא לכך, כולל יישום אצל כלל המתמחים".