ההמלצה לחסן ילדים אושרה, החיסונים עצמם צפויים להתחיל לאחר האישורים הסופיים בעוד כשבוע-שבועיים - אבל שתי שאלות עדיין נותרו פתוחות: בדיון צוות הטיפול במגפות לגבי חיסון ילדים נגד קורונה הוחלט ברוב גדול להמליץ לחסן ילדים בני 5-11, אבל בהצבעה שנגעה לחיסון ילדים שכבר החלימו מקורונה לא הייתה תמימות דעים. רק 34 תמכו בהצעה עם הסתייגות בעניין מועד ההחלמה - 23 תמכו באופן מלא, ושמונה התנגדו.
בנוסף, עדיין לא ברור סופית מה יהיה המרווח בין שתי מנות החיסון, שניתנים לפי המלצת פייזר בהפרש של שלושה שבועות. "נדון בפגישה הבאה האם יש מקום לחרוג כרגע ולהרחיק את המרחק בין המנות. זה נושא מורכב, הנתונים לא מספיק טובים", ציין אמש מזכיר הצט"מ ד"ר טל ברוש.

בתגובה לביקורת שהצבעת הוועדה לא הועברה בשידור ישיר, אמרה הבוקר (יום ה') אחת המשתתפות בדיון, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בהלל יפה, ד"ר מיכל שטיין, שאף אחד מהנוכחים לא הביע התנגדות עקרונית. בראיון לאולפן ynet היא הוסיפה: "לא שמעתי אף אחד מתבטא בקול רם על כך שאין לאפשר את החיסון. הדיונים היו בעיקר בשאלה אם לתת אותם עכשיו או להמתין קצת וללמוד מהניסיון של ארה"ב".
73 מתוך 75 המומחים שהשתתפו בדיון על החיסונים המליצו לחסן את הילדים. כשד"ר שטיין נשאלה כך היא ענתה: "אני לא יודעת מיהם ולכן אני לא יכולה להגיב".
- החלטתם שילדי ישראל יכולים להתחסן. ישנת טוב הלילה? "ישנתי מצוין".
1 צפייה בגלריה
מומחים ממשרד הבריאות על החיסון לילדים
מומחים ממשרד הבריאות על החיסון לילדים
מומחי משרד הבריאות אחרי הדיון על החיסון לילדים
(צילום: יאיר שגיא)
- זה לא הועבר בשידור חי והציבור יכול היה לקרוא על כך רק בדיעבד. זה לא מעיב על השמחה? "אני לא רואה בזה בעיה. אני יכולה להגיד את דעתי האישית שלא מייצגת באופן רשמי את משרד הבריאות. דיון מקצועי צריך להיות סגור כדי שאנשים יגידו את דעתם באופן חופשי. הדיון היה מאוד ענייני. אנשים חיוו דעתם על שאלות כמו אם להמליץ על החיסון או 'לאפשר' אותו, שזה ניואנס. דנו לגבי חיסון מחלימים ובנושא הזה הייתה חלוקת דעות מאוד שווה, למרות שבארה"ב ההמלצה הייתה גורפת לחסן מחלימים. אצלנו בינתיים ממתינים ויהיה דיון חוזר".
- לקחתם בחשבון שמיליון ילדים בארה"ב כבר התחסנו ולא היו הרבה דיווחים על תופעות לוואי? "נכון. לא פורסם שום דבר חריף. ברור שיהיו תופעות לוואי, חיסון זה לא סוכרייה על מקל. השאלה היא אם התועלת עולה בצורה משמעות על הסיכון. רופאה חכמה לימדה אותי שמה שאין לו תופעות לוואי – גם אין לו השפעות".
בעקבות ההמלצה של צוות הטיפול במגפות צפוי מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, צפוי לחתום על הצו שיוציא את המהלך לפועל. תחילת המבצע - בעוד כשבוע-שבועיים - תלויה במועד הגעת משלוח החיסונים המותאמים לילדים, שכן בניגוד למבוגרים הם יקבלו מנה קטנה בשליש - אך בדומה להם הם יקבלו שתי מנות – ככל הנראה בהפרש של שלושה שבועות זו מזו.
בשלב זה נראה כי לפחות בתחילה עיקר מבצע החיסונים יתרכז בקופות החולים ולא בבתי הספר, אם כי משרד החינוך לא מסרב לכך שחיסוני הילדים יתקיימו גם במוסדותיו. אחת הסיבות למיקוד המבצע בקופות היא שהן כבר הוכיחו יעילות ובעלות יכולות ארגון גבוהות במבצעים קודמים. לא פחות חשוב מכך - ההורים ירצו להיות עם הילדים במעמד החיסון ולכן יעדיפו לחסנם בקופות. אף שילדים בני 5 יוכלו להתחסן לאחר האישור, קיימת סבירות נמוכה מאוד לקיום חיסונים בגני הילדים.
עם תחילת המבצע ניתן יהיה לזמן תור לחיסון ביישומוני הקופות השונות או בטלפון, ובחלק מהקופות ניתן יהיה להגיע ללא תור, כפי שקרה בעבר בקופות החולים כללית, מאוחדת ולאומית.