ראש שירותי בריאות הציבור הסבירה הבוקר (שלישי) בוועדת חוץ וביטחון של הכנסת את חשיבות איכוני השב"כ למאומתים בזן החדש של הקורונה אומיקרון. זאת על רקע דברי מנכ"ל מודרנה שלפיהם "אין סיכוי שיעילות החיסון מול אומיקרון תהיה דומה לזו שמול הדלתא". לדבריה, כבר היום צפויים נתונים ראשוניים על יעילות החיסון.
אחריה דיבר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה רז נזרי ואמר כי "יש דברים בעייתיים ביותר בשימוש בשב"כ - אבל לכל כלל יש היוצאים מן הכלל". במקביל אישרה הבוקר הממשלה את התיקון לחוק השב"כ לקראת הבאתו לאישור הכנסת, זאת כדי שניתן יהיה להשתמש באיכוני השב"כ. השרים גדעון סער, יפעת שאשא ביטון, אורנה ברביבאי ואלי אבידר הצביעו נגד.

2 צפייה בגלריה
שרון אלרעי פרייס במסיבת עיתונאים בעקבות גילוי זן הקורונה החדש אומיקרון בישראל
שרון אלרעי פרייס במסיבת עיתונאים בעקבות גילוי זן הקורונה החדש אומיקרון בישראל
ד"ר שרון אלרעי פרייס
(צילום: יריב כץ)
"הדבר היותר מדאיג מבחינתנו זו ההתפשטות המאוד מהירה שיש לווריאנט הזה בדרום אפריקה", אמרה ד"ר שרון אלרעי פרייס בתחילת דבריה. "עלייה מ-200 מקרים ל-2,000 מקרים בעשרה ימים, זה אומר שכל שלושה ימים המספרים שם מוכפלים. הם תיארו אירועים שבן אדם אחד הדביק הרבה מאוד אנשים, בחלקם לא מחוסנים אבל גם מחוסנים. ממה שאנחנו שומעים למחוסנים אין סימפטומים משמעותיים, זו מחלה קלה - אבל בינתיים זה מידע ראשוני". היא ציינה כי "היום יהיו נתונים ראשוניים לגבי יעילות החיסון".
"שלל המוטציות בווריאנט הזה הופכות אותו למאוד חריג, זה ממש כמו זן חדש", הוסיפה. "איכוני השב"כ הם אחד אחד הכלים שלנו לזהות ולקטוע את שרשראות ההדבקה. הזמן שקנינו כרגע עוזר לנו לחסן את האוכלוסייה, קונה לנו זמן להביא את האזרחים שלנו להיות במצב יותר מוגן".
לדבריה, בחקירות שנעשו לבדיקת מגעים של שני המאומתים לזן החדש ו-11 הנוספים החשודים שנדבקו אף הם "הגענו ל-186 מגעים של אותם 13 חשודים ובאמצעים טכנולוגיים הגענו לתוספת של עוד 42 חשודים. נעשות חקירות מאוד אינטנסיביות, אבל עדיין זה מוגבל לזיכרון של אותו אדם שאתה מתחקר". היא ציינה כי "המאומתת הראשונה התבלבלה, נתנה לנו תאריך לא נכון - וזה חלק מהאתגר במגפה הזו".

2 צפייה בגלריה
עו"ד אייל ינון יועמ"ש הכנסת ועו"ד רז נזרי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה
עו"ד אייל ינון יועמ"ש הכנסת ועו"ד רז נזרי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה
המשנה ליועץ המשפטי לממשלה רז נזרי
(צילום: דנה קופל)
לאחר מכן התייחס המשנה ליועמ"ש נזרי לדרישה להשתמש באיכוני השב"כ: "יש פה נושא משפטי בעייתי ומורכב, יש שני דברים שאנחנו רואים כבעייתיים ביותר. במדינה דמוקרטית שב"כ לא אמור בכלל לפעול מול אזרחים אלא רק במקרי טרור, אבל לכל כלל יש יוצא מן הכלל וזה האירוע שאנחנו נמצאים בו כרגע".
"במהלך השבת הייתה פנייה אלינו לאישור מיידי והסברתי שאי אפשר להתחיל במיידית, כי הממשלה צריכה לאשר את זה", הוסיף נזרי. "התקיים דיון בקבינט ולמרות שהקבינט אישר את זה, זה יעלה לדיון בממשלה. גם אם מפעילים תקנות שעת חירום בהתאם ליועמ"ש, הן לא מחליפות את הכנסת ולכן אי אפשר להעפיל את הכלי הזה ככה כי רוצים".
חברי כנסת מהקואליציה, ובהם ח"כ גבי לסקי (מרצ) מתחו ביקורת על השימוש בשב"כ. "אתה אומר שהאישור שנתן היועמ"ש הוא מוגבל, אבל ההחלטה שלכם מנוגדת להחלטת בית המשפט העליון, שאמר במפורש שלא עושים יותר שימוש בתקנות לשעת חירום", אמרה לסקי לנזרח. "אתם נותנים יד לפגיעה בהחלטות בג"צ. אני לא שמעתי איך התקבלה ההחלטה שבאמת מדובר במצב חירום, על סמך מה נתתם אישור".