3 צפייה בגלריה
עולים אוקראינים יורדים מ ה מטוס  בנמל התעופה נתבג בן גוריון עליה יהדות ה תפוצות משבר מלחמה אוקראינה רוסיה
עולים אוקראינים יורדים מ ה מטוס  בנמל התעופה נתבג בן גוריון עליה יהדות ה תפוצות משבר מלחמה אוקראינה רוסיה
עולים חדשים. ארכיון
(צילום: AP )
לפני כחודשיים משרד האוצר והסתדרות המורים חתמו על הסכם חדש שמשפר את תנאי שכר המורים, אך מורי העברית באולפנים לא נכללו בהסכם - והם מספרים כי אינם מצליחים לסגור את החודש עם השכר הנמוך שהם מרוויחים, וחלקם אף עוזבים את המקצוע.
"אני נמנעת מלהדליק חימום בימים הקרים בחורף ומתכסה בשמיכות ובמעילים כדי להתחמם", סיפרה יפעת הבר, מורה עם תואר שני בחינוך ותעודת הוראה שמלמדת עברית באולפן ברחובות. הבר ומאות מעמיתיה המורים באולפנים לעברית נאבקו ביחד עם עשרות אלפי המורים, חברי הסתדרות המורים, כדי לשפר את תנאי שכרם. הם שבתו, נקטו בעיצומים והפגינו, אך התאכזבו כשלא נכללו בהסכם השכר.
להבר, אם לארבעה ילדים, יש 16 שנות ותק - אך היא אינה מצליחה לפרנס את משפחתה עם משכורת של 6,800 שקלים לחודש. זה 15 שנה מוחרגים המורים באולפנים מהסכם השכר של כלל המורים החברים בהסתדרות. לאחר החתימה על הסכם השכר האחרון עומד השכר למורה מתחיל באולפן על 5,000 שקלים, לעומת 9,000 שקלים למורה מתחיל ביסודי.
3 צפייה בגלריה
יפעת הבר
יפעת הבר
יפעת הבר
(צילום: אביגיל עוזי)
בימים האחרונים חוו המורים באולפנים השפלה נוספת כשגילו שמשרד החינוך הפחית משכרם 500 שקלים שקיבלו חודש קודם לכן. "קיבלתם את הכסף בטעות, אתם לא נכללים בהסכם עם הסתדרות המורים ולכן הכסף נלקח חזרה", נאמר למורים המאוכזבים כשפנו למשרד החינוך.
סוזי עטר, מורה באולפן וממובילות מאבק המורים, אמרה כי מאות מורים לעברית מרוויחים שכר מינימום ומקבלים השלמת הכנסה. לדבריה, בשל השכר הנמוך בשנתיים האחרונות יותר מ-200 מורים לעברית עזבו את תפקידם ולכן התחלופה גבוהה. היא אמרה כי בשל המחסור במורים יש רשימת המתנה של אלפי עולים.
"הזלזול הזה במורים לעברית מתסכל ומאכזב", אמרה עטר. "עבור מורים רבים, 500 שקלים זה משמעותי. הם נבלעו במינוס בבנק. מזלזלים בנו משום שאנחנו לא מהווים מנוף לחץ, ולכן לא כללו אותנו בהסכם השכר. נאבקנו יחד עם כל המורים בקיץ , שבתנו ויצאנו להפגנות, ועדיין ישנם מאות שנאלצים לקבל השלמת הכנסה ומתקשים לגמור את החודש. רבים עזבו ורבים אחרים הודיעו שהם מתכוונים לפרוש, ואז לא יהיה מי שילמד את העולים".

גם יפעת הבר מתלבטת אם להישאר בתפקיד. "אני בלבטים אם לעבור ללמד בבית ספר כדי להרוויח יותר עבור אותה ההשקעה ואף פחות ממנה, אך המחויבות שלי כלפי העולים החדשים עוצרת בעדי", הסבירה. "אני מלמדת מדי יום לפי תוכנית לימודים עמוסה ולא פשוטה, ובסופה מבחן חיצוני בכתב ובעל פה.
"אני יושבת במשך שעות מדי יום כדי להכין מערכי שיעור עד לפרטים הקטנים, משום שהעברית שלהם דלה וההוראה נעשית בעברית. אני צריכה להתאים את התכנים לאוכלוסיית העולים בכל קורס, לגילים המשתנים שלהם, ארצות המוצא המשתנות, המקצועות ותחומי העניין שלהם. אני אשת הקשר העיקרית של העולים. אנחנו מבלים שעות רבות יחד מדי יום ואני מייצגת ומתווכת את ישראל עבורם".
הבר אמרה בכאב: "אני משקיעה את כולי בעבודה והשכר לא מאפשר לי להתקיים. יש לי שכר דירה לשלם, ואחרי החשבונות לא נשאר כמעט כסף לאוכל וביגוד. אני מוצאת את עצמי נמנעת מלהדליק חימום בחורף ומעדיפה להסתפק בשמיכות ובמעילים. אני בוחרת את הקניות שלי בקפידה, מצמצמת כמה שאפשר ומשתמשת רק בבגדים יד שנייה. יש לי שכר דירה לשלם, ואחרי החשבונות לא נשאר כמעט כסף לאוכל וביגוד. השכר מבזה את ההשקעה שלי ואת החשיבות הלאומית של המקצוע שלי".
3 צפייה בגלריה
שלי רום מורה לעברית שמקבלת השלמת הכנסה
שלי רום מורה לעברית שמקבלת השלמת הכנסה
"נאלצת להיעזר בהורים שלי כדי להתפרנס". שלי רום
(צילום: חיים הורנשטיין)
שלי רום, אם חד-הורית לילדה ומורה עם תואר ראשון ותעודת הוראה באולפן לעברית, עם ותק של חמש שנים באולפן לעולים בבאר שבע, מרוויחה 6,000 שקלים בחודש כולל השלמת שכר. "אני אמא יחידנית, יש לי הוצאות גדולות ואני נאלצת להיעזר בהורים שלי כדי להתפרנס", היא סיפרה. "אני בהישרדות יומיומית, מאוד קשה לחיות עם שכר כזה. השתתפתי בהפגנות וכל פעם הייתי צריכה למצוא בייביסיטר לילדה מכיוון שמאבק היה חשוב. בחרתי לעבוד כמורה עם עולים חדשים משום שאני רואה בזה שליחות לקלוט עולים ולסייע להם.
"אנחנו המורים באולפנים משמשים הפנים הראשונות שהם פוגשים. אנחנו מסייעים להם עם השפה וגם בהתאקלמות היומיומית, למשל במפגש עם הבנק, ביטוח לאומי וצרכים נוספים. אנחנו משמשים להם אוזן קשבת. הם חולקים איתנו קשיים והעבודה אינה נגמרת בכיתה. אנחנו שמחים להיות שם בשביל העולים, אבל קשה מאוד להתקיים בתנאים האלה".
ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "מורי האולפנים אינם נכללו בהסכם שנחתם עם הסתדרות המורים וסוגיית שכרם נמצאת בטיפול מול הממונה על השכר במשרד האוצר. המקדמה שולמה בטעות על ידי החשבת ובשל כך המקדמה נלקחה בחזרה".
מהסתדרות המורים נמסר בתגובה: "הסתדרות המורים ומשרד החינוך החריגו את מורי האולפנים מהסכם השכר מכיוון שבמשרד האוצר ביקשו לתת להם תוספת קטנה של 500 ש"ח בלבד עד שנת 2026. גם הסתדרות המורים וגם משרד החינוך רוצים הסכם שכר מיטיב עבור מורי האולפנים. לאחרונה התקיימה פגישה ראשונה בנושא. משרד החינוך יגבש תוכנית ייחודית למורי האולפנים ואז נציגי הסתדרות המורים, משרד החינוך והאוצר ייכנסו למו"מ קצר וענייני כדי להשיג הסכם מיטבי שיכלול גם מענק פיצוי".
ממשרד האומר נמסר בתגובה: "החרגת מורי האולפנים נעשתה בהסכמה עם הסתדרות המורים ומשרד החינוך".