הביטוי הרוסי "טנקים לא מפחדים מבוץ" נפוץ כל כך שהפך לשם של סדרת טלוויזיה רוסית שלא האריכה ימים. הביטוי הזה מבהיר היטב מדוע החלטה רוסית לפלוש לאוקראינה לא צפויה להתקבל על רקע החשש שהפשרת השלגים באביב תקשה על הטנקים לחצות את השטחים הביצתיים. צפו בתיעוד של אימוני שריון וחיל אוויר שהצבא הרוסי פרסם אתמול.
גם אמש (יום ב') הדגישו בפנטגון כי בארצות הברית מעריכים שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין עדיין לא קיבל החלטה סופית אם לפלוש לאוקראינה. אבל יותר ויותר סימנים מצביעים על פלישה, ייתכן שכבר ביום רביעי. בצרפת אמרו כי פעולה רוסית תיתכן "בכל רגע", האמריקנים החליטו לפנות את השגרירות בקייב ולהעבירה לעיר לבוב שבמערב אוקראינה, ולפי דיווח ב-CBS תמונות לוויין מראות שכוחות רוסיים החלו לעזוב את שטחי הכינוס ונעו לעבר "עמדות תקיפה".

7 צפייה בגלריה
טנק טנקים תרגיל בינואר רוסיה משבר עם אוקראינה
טנק טנקים תרגיל בינואר רוסיה משבר עם אוקראינה
כוחות שריון רוסיים בפעולה
(צילום :Russian Defence Ministry/Handout via REUTERS)
7 צפייה בגלריה
טנקים T-72 טנק תרגיל בינואר רוסיה משבר עם אוקראינה
טנקים T-72 טנק תרגיל בינואר רוסיה משבר עם אוקראינה
טנקים רוסיים מסוג T-72 באימון צבאי בחודש שעבר
(צילום: AP )
אם רוסיה אכן תפלוש לשכנתה ממערב, באמצע החורף, טנקים וכלי רכב משוריינים שמסוגלים להתמודד עם הבוץ לא יהיו כנראה הראשונים שמהם תיפתח אש. מומחים שניסו לנתח כיצד רוסיה יכולה לפלוש לאוקראינה אמרו כי כל מתקפה תיפתח בהפצצות אוויריות ובמתקפות טילים, ככל הנראה על בסיסים של צבא אוקראינה.
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר כי רוסיה נמצאת למעשה בנקודה שמאפשרת לה לפלוש לאוקראינה, "בהנחה שהקרקע מסביב לקייב קפואה". בירת אוקראינה נמצאת במרחק 75 ק"מ בלבד מגבול בלארוס, בעלת בריתה של רוסיה. זו לא הפעם הראשונה שגורם אמריקני ציין את הצורך הרוסי בקרקע קפואה לצורך פלישה.
אבל המומחים סבורים אחרת. "אם פוטין יחליט לפלוש, אז זה לא יהיה בתחילה באמצעות טנקים או ספינות, אלא באמצעות המטוסים והטילים", אמר מיקולה סונחורובסקי, מומחה לענייני ביטחון במכון מחקר אוקראיני. "המטרות הראשונות שלהם יהיו כנראה מערכות הגנה אווירית, תשתיות קריטיות וכן מפקדות שליטה ובקרה. או אז, יובטח היתרון של הכוחות הרוסיים באוויר, בים וביבשה".

7 צפייה בגלריה
מערכת הגנה אווירית באק רוסיה 2019
מערכת הגנה אווירית באק רוסיה 2019
מערכת הגנה אווירית רוסית מסוג באק. הציוד הרוסי מותאם לבוץ
(צילום: AP)
7 צפייה בגלריה
כוחות רוסים ב תרגיל צבאי משבר רוסיה רוסייה אוקריאנה
כוחות רוסים ב תרגיל צבאי משבר רוסיה רוסייה אוקריאנה
טנק T-72 רוסי בפעולה
(צילום :Russian Defence Ministry/Handout via REUTERS)
מומחים אוקראינים אחרים הודו שמערכות ההגנה האווירית של המדינה אינן יכולות להתמודד עם מתקפה רוסית מאסיבית. קייב הפצירה בבעלות בריתה במערב לספק לה מערכות הגנה אווירית מתקדמות בנוסף לכלי נשק נוספים שמיועדים למערכה קרקעית וסופקו לה על ידי ארצות הברית, בריטניה ומדינות נוספות.
ליטא אכן סיפקה לאוקראינה טילי סטינגר, אבל זה לא צפוי להספיק אל מול היתרון הצבאי העצום של הרוסים. "ההרתעה היחידה היא העמדה של המערב והמוכנות של מיליוני אוקראינים להילחם עד הסוף", אמר סונחורובסקי.
בקרמלין, שם מכחישים כל העת כוונות לפלוש לאוקראינה, לעגו לטענה שהם רוצים שהאדמה תהיה קפואה. גם גורמים אוקראיניים הסכימו שזה לא ישפיע על תוכניות הפלישה של רוסיה.
7 צפייה בגלריה
סיוע צבאי אמיקני מגיע לאוקראינה
סיוע צבאי אמיקני מגיע לאוקראינה
סיוע צבאי שקיבלו האוקראינים. לא מספיק מול הרוסים
(צילום: רויטרס)
שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב התייחס לכך כשעקץ את שרת החוץ הבריטית ליז טראס לאחר שיחותיהם ה"קפואות" במוסקבה, שלא הובילו לפריצת דרך. "הם אומרים שרוסיה מחכה שהקרקע תקפא כדי שהטנקים יוכלו לעבור בקלות לשטח האוקראיני", אמר לעיתונאים. "הקרקע הייתה כך עם הקולגות הבריטיים שלנו, כשמספר עובדות שציינו ניתרו בחזרה מהם".
קונסטנטין סיבקוב, מומחה רוסי לענייני ביטחון, אמר כי אפילו אם תחל פלישה קרקעית, הטנקים הרוסיים קלים בהרבה מאלו של המערב, ולא ישקעו בבוץ. "הטנקים שלנו מותאמים יותר להתקדמות באדמה בוצית. ההפשרה יכולה לעצור רק טנקים מערביים", אמר.
פורסם לראשונה: 22:37, 14.02.22