בעקבות החשש מפלישה רוסית החליטה ארה"ב לפנות את השגרירות בקייב, ותעביר את השגרירות שלה לעיר לבוב שבמערב אוקראינה - מרחק של יותר מ-500 ק"מ מהבירה האוקראינית. מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר אמש (יום ב') כי לאור עלייה "דרמטית" בריכוז הכוחות הרוסיים בגבול אוקראינה, הצוות שנותר בקייב יעבור ללבוב. לפי בלינקן, הצעד התקבל מתוך דאגה לביטחונם של אנשי השגרירות. במקביל דיווח העיתון וול סטריט ג'ורנל שמחלקת המדינה הורתה להרוס ציוד מחשבים בשגרירות בקייב בגלל סכנת הפלישה המתקרבת.
דובר מחלקת המדינה האמריקנית, נד פרייס, אמר כי ההחלטה לפנות את השגרירות בקייב מבוססת "על ההערכות שלנו, לפי מה שראינו בעצמנו בשטח - המשך ריכוז הכוחות הרוסיים בגבול אוקראינה". במחלקת המדינה אמרו שארה"ב לא רואה בשטח שום סימן מוחשי לרגיעה בגבול רוסיה-אוקראינה, וכי לפי שעה לא ברור אם מוסקבה מעוניינת בפתרון דיפלומטי למתיחות באזור.

12 צפייה בגלריה
כוחות רוסים ב תרגיל צבאי משבר רוסיה רוסייה אוקריאנה
כוחות רוסים ב תרגיל צבאי משבר רוסיה רוסייה אוקריאנה
טנקים רוסיים בתרגיל צבאי בחודש שעבר
(צילום :Russian Defence Ministry/Handout via REUTERS)
12 צפייה בגלריה
כוחות רוסים ב תרגיל צבאי משבר רוסיה רוסייה אוקריאנה
כוחות רוסים ב תרגיל צבאי משבר רוסיה רוסייה אוקריאנה
(צילום :Russian Defence Ministry/Handout via REUTERS)
הודעת מחלקת המדינה מגיעה בהמשך לדיווח של סוכנות הידיעות AP. גורמים אמריקנים רשמיים אמרו בסוף השבוע ל-AP כי בצל החשש הגובר מפלישה רוסית לאוקראינה ארה"ב נערכת לפינוי השגרירות מקייב. הגורמים ציינו כי ייתכן שמספר מצומצם של דיפלומטים יישאר באוקראינה, אך אלו יעברו למיקום מערבי יותר בשטחה – הרחק מגבולותיה עם רוסיה ובלארוס וסמוך לגבול עם פולין. מחלקת המדינה כבר הורתה לבני משפחות הדיפלומטים בשגרירות בקייב לעזוב את אוקראינה, אך עד כה אפשרה לאנשי צוות שמוגדרים כלא-חיוניים לבחור אם לעזוב או להישאר בקייב.
נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, הביע היום צער מההחלטה של כמה מדינות מערביות להעביר את השגרירויות שלהן מקייב לאור ההסלמה – ועל רקע "תרחיש אימים" לפיו בירת אוקראינה תיפול בתוך ימים במקרה של פלישה רוסית נרחבת. "זו טעות גדולה, אבל זו החלטה שלהן", אמר היום זלנסקי. הוא הדגיש כי "אוקראינה מאוחדת, ואם משהו יקרה – הוא יקרה בכל מקום".

12 צפייה בגלריה
השגרירות האמריקאית בקייב מתיחות רוסיה אוקראינה
השגרירות האמריקאית בקייב מתיחות רוסיה אוקראינה
השגרירות האמריקנית בקייב
(צילום: AP)
בחודשים האחרונים ריכזה רוסיה יותר מ-140 אלף חיילים בגבולות עם אוקראינה, והיא ממשיכה לשלוח כוחות לאזור: גורמים בריטים אמרו היום כי אלפי חיילים רוסים עושים את דרכם לגבול אוקראינה. לפי אותם גורמים, 14 גדודים רוסיים מתקרבים לגבול – כל אחד מונה כ-800 חיילים.
בסוף השבוע הזהירו גורמים בארה"ב שפלישה רוסית לאוקראינה עלולה להתרחש כבר ביום רביעי. רשת CBS דיווחה אמש שתמונות לוויין מראות שכוחות רוסיים עוזבים את שטחי הכינוס, ומתקדמים ל"עמדות תקיפה" בגבול אוקראינה. גורם אמריקני אמר ל-CBS כי רוסיה העבירה חלק מהנשק הארטילרי ומשגרי הטילים שלה לעמדות ירי, לכיוון אוקראינה.
דובר הפנטגון ג'ון קירבי אמר מוקדם יותר שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין שולח מדי יום עוד כוחות צבאיים לקרבת הגבול של רוסיה עם אוקראינה - אך ציין שלהערכתו פוטין טרם קיבל החלטה סופית בנוגע לפלישה. "הם מתאמנים, אז אנחנו מאמינים שיש הרבה יכולות ואפשרויות שעומדות לרשותו (של פוטין) אם הוא ירצה להשתמש בכוח צבאי", אמר דובר הפנטגון, והדגיש שפעולה צבאית של רוסיה נגד אוקראינה "עלולה לקרות בכל יום". גורם בכיר בממשל ביידן אמר היום ל-CNN שלפי המידע המודיעיני הכוחות הרוסיים מגבירים את ההיערכות שלהם לפלישה לאוקראינה.

12 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין, ג'ו ביידן
ולדימיר פוטין, ג'ו ביידן
מנהיגי רוסיה וארה"ב. מחלקת המדינה מפנה את הדיפלומטים מקייב
(צילום: AFP)
במהלך המתיחות במזרח אירופה העריכו גורמים במערב שאוקראינה משמשת כקלף מיקוח עבור רוסיה, ובאמצעות האיום בפלישה אליה רוצה מוסקבה לגרום למערב להיענות לדרישתה שנאט"ו תחדל להתפשט מזרחה, תסיג כוחות ממזרח אירופה ותתחייב שאוקראינה לא תצטרף כחברה לברית הצבאית. שגריר אוקראינה בלונדון, ודים פריסטייקו, עורר אתמול מהומה, כשצוטט ב-BBC כאומר שכדי למנוע מלחמה עם רוסיה ארצו עשויה לזנוח את כוונתה להצטרף לנאט"ו – הצהרה המרמזת על ויתור אדיר שמוכנה הממשלה בקייב לעשות כדי למנוע פלישה רוסית. בהמשך לשכתו של הנשיא זלנסקי הכחישה שקייב שוקלת את המהלך. זלנסקי אמר אתמול אחר הצהריים שאוקראינה עדיין שואפת להצטרף לנאט"ו – למרות הזעם הרוסי, וההנחה שוויתור אוקראיני על ההצטרפות יקטין את האפשרות לפלישה. "אני מאמין שאנחנו צריכים להמשיך בדרך שבחרנו", אמר הנשיא האוקראיני.
זלנסקי, שלאורך המשבר במזרח אירופה מטיל ספק באפשרות של "פלישה רוסית מיידית" כפי שמזהירים במערב, התייחס אתמול לדיווחים שרוסיה תפלוש לאוקראינה כבר מחר. בנאום לאומה אמר זלנסקי: "הם אומרים לנו שה-16 בפברואר יהיה היום של המתקפה. אנחנו נהפוך את זה ליום של אחדות. הם שוב מנסים להפחיד אותנו, באמצעות ציון תאריך של התחלת פעולת צבאית. ביום הזה אנחנו נתלה את דגלי המדינה שלנו, נניף שלטים צהובים וכחולים ונראה לכל העולם את אחדותנו".
12 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי מסיבת עיתונאים עם קנצלר גרמניה אולף שולץ
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי מסיבת עיתונאים עם קנצלר גרמניה אולף שולץ
זלנסקי: יום רביעי יהיה יום של אחדות, לא של מתקפה
(צילום: EPA)
בהצהרה שיכולה לעורר מעט תקווה אמר אתמול אחר הצהריים שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב לפוטין כי הוא מציע להמשיך לפי שעה בשיחות הביטחוניות עם המערב ולדבוק בנתיב הדיפלומטי. רוסיה מכחישה שבכוונתה לפלוש לאוקראינה, אך בלונדון ובפריז מזהירים שהסימנים מראים שמוסקבה כבר מוכנה לפלישה: ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון אמר שהמצב "מדאיג בצורה קיצונית", ושיש סימנים שרוסיה "מתכננת משהו" שעשוי לצאת לדרך "כבר ב-48 השעות הקרובות".

ג'ונסון: "אנחנו על סף תהום, אבל פוטין עדיין יכול לסגת"

במסר לפוטין אמר ג'ונסון: "אנחנו עומדים על סף תהום, אבל עדיין לנשיא פוטין יש זמן לסגת. אנחנו קוראים לכולם לקחת חלק בדיאלוג ולממשלת רוסיה להימנע ממה שתהיה טעות הרסנית עבורה". ג'ונסון שוחח הערב עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, והשניים הסכימו כי כרגע עדיין יש "חלון הזדמנויות קריטי" לפתרון דיפלומטי שימנע פלישה. בהודעת לשכתו של ג'ונסון נמסר: "המנהיגים הדגישו שכל פלישה נוספת לאוקראינה תוביל למשבר ממושך עבור רוסיה, עם נזק מרחיק לכת לרוסיה ולעולם".
12 צפייה בגלריה
פריסת כוחות צבא רוסיה סמוך לאוקראינה
פריסת כוחות צבא רוסיה סמוך לאוקראינה
כוחות רוסיים סמוך לאוקראינה, החודש
(צילום: רויטרס)
12 צפייה בגלריה
פריסת כוחות צבא רוסיה סמוך לאוקראינה
פריסת כוחות צבא רוסיה סמוך לאוקראינה
(צילום: רויטרס)
שר החוץ הצרפתי, ז'אן-איב לה דריאן, אמר אמש שהסימנים מראים שהכול ערוך למתקפה צבאית של רוסיה נגד אוקראינה - אך עם זאת "שום דבר" לא מצביע על כך שפוטין קיבל החלטה. אחרי השיחה האחרונה בין פוטין לנשיא צרפת עמנואל מקרון אמר גורם רשמי בכיר בלשכתו של מקרון כי במהלכה לא אמר פוטין שום דבר המצביע על כך שהוא נערך לפלוש לאוקראינה: "איננו רואים שום אינדיקציה במה שאומר הנשיא לכך שהוא מתכוון לתקוף", אמר הגורם לכתבים.
אתמול ביקר באוקראינה קנצלר גרמניה אולף שולץ ונפגש עם הנשיא זלנסקי. הביקור נערך בצל הביקורת בקייב על כך שגרמניה, בניגוד למדינות אחרות, סירבה לבקשתה של אוקראינה להעביר לה נשק כדי להיערך לפלישה אפשרית של רוסיה. "גרמניה עומדת לצדכם", אמר שולץ לזלנסקי.
12 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי מסיבת עיתונאים עם קנצלר גרמניה אולף שולץ
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי מסיבת עיתונאים עם קנצלר גרמניה אולף שולץ
זלנסקי ושולץ במסיבת העיתונאים המשותפת, היום
(צילום: AFP)
שולץ אמר שאין הצדקה לריכוז המאסיבי של הכוחות הרוסיים בגבול אוקראינה, וכי מוסקבה צריכה להסכים להצעה לערוך דיון על המצב הביטחוני באירופה. מחר יגיע שולץ למוסקבה, וייפגש עם פוטין. שולץ הוסיף: "אין סיבות טובות לפעילויות בגבול האוקראיני. הריבונות והשלמות הטריטוריאלית של אוקראינה לא נתונות למו"מ. אנחנו מצפים מרוסיה לנקוט צעדים ברורים כדי לפתור את המצב".
קנצלר גרמניה אמר שארצות המערב יטילו סנקציות על רוסיה במקרה שתפלוש לאוקראינה, אך לא הוסיף פרטים. הוא נמנע מהתייחסות ל"נורד סטרים 2" - פרויקט צינור הגז שעובר מרוסיה לגרמניה. הקנצלר לא הצהיר מפורשות שפלישה רוסית תוביל לביטול פרויקט הגז – פרויקט חשוב מאוד עבור הרוסים. ביטול הפרויקט נחשב לאחת הסנקציות הכלכליות החריפות ביותר שיכול המערב להטיל על רוסיה, אולם ברלין, התלויה מאוד בגז הרוסי, נזהרת מלהצהיר מפורשות שיבוטל. זלנסקי אמר אתמול לשולץ שרוסיה משתמשת ב"נורד סטרים 2" כ"נשק גיאו-פוליטי".

רויטרס: נוכחות מוגברת של שכירי חרב רוסים באוקראינה

בתוך כך, אמש דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס ששכירי חרב רוסים הגבירו בשבועות האחרונים את נוכחותם באוקראינה. שלושה גורמים ביטחוניים מערביים אמרו שרוסיה עשויה להשתמש בשכירי החרב כדי לערער את היציבות באוקראינה, ו"לשתק" את המדינה באמצעות חיסולים ממוקדים. הגורמים המערביים אמרו לרויטרס כי הארגונים ששלחו את שכירי החרב סייעו למיליציות בדלניות במזרח אוקראינה, וסיפקו להן נשק, אנשי צוות מיומנים והכשרה צבאית.
12 צפייה בגלריה
לוחמים בכוחות ה בדלנים הפרו רוסים ב דונייצק אוקראינה
לוחמים בכוחות ה בדלנים הפרו רוסים ב דונייצק אוקראינה
בדלנים פרו-רוסים בדונייצק, מזרח אוקראינה
(צילום: רויטרס)
ארה"ב הזהירה שלשום פעם נוספת שרוסיה עלולה לבצע בשטחה של אוקראינה פעולת "דגל כוזב" - כלומר מתקפה מבוימת נגד הבדלנים הפרו-רוסים במזרח המדינה - כדי להצדיק פלישה של כוחותיה. "סביר להניח ששכירי חרב רוסים, בהוראת רוסיה, יהיו מעורבים בפעולות עוינות באוקראינה, שאולי יכללו תירוץ לפלישה", אמר אתמול אחד הגורמים המערביים לרויטרס.
הגורמים אמרו ששכירי החרב מגיעים מחברות צבאיות פרטיות, בעלות קשרים לשירות הביטחון הפדרלי FSB ולסוכנות המודיעין הצבאי GRU, וכי ייתכן שלפני פעולה צבאית של רוסיה היא תבצע מתקפת סייבר נרחבת נגד התשתיות של אוקראינה - כולל רשתות החשמל והגז. הקרמלין אמר אתמול שרוסיה לא מגבירה את נוכחותה בשטחה של אוקראינה, וכי כוחותיה "מעולם לא הגיעו לשם".
פורסם לראשונה: 21:05, 14.02.22