שר התיירות יואל רזבוזוב אמר הבוקר (יום ראשון) בריאיון לאולפן ynet כי קיים סיכוי גדול שטורקיה תוגדר כמדינה אדומה לאור החשש מזן אומיקרון - שכן ממנה עלולים להגיע לישראל נוסעים מדרום אפריקה וממדינות שבהן הזן החדש מתפשט. כשנשאל אם הממשלה אם המדינה תכיר גם באיחוד האמירויות כמדינה אדומה, השיב רזבוזוב: "הבנתי שהם כבר סגרו את הטיסות לדרום אפריקה כך שהחשש לגביהם פחות רציני. יש גם עניינים מדיניים ומשרד החוץ מעורב, נקבל החלטות בהמשך היום".
1 צפייה בגלריה
(צילום: עידו ארז, shutterstock)
רזבוזוב הגדיר את טורקיה כ"האב מאוד רציני" (מקום שממנו פועלות טיסות אל וליעדים שונים), שעלול לחבר את ישראל לאפריקה. כשנשאל מתי תוגדר כאדומה, השיב שר התיירות: "זה בדיונים עכשיו, אנחנו בודקים את כל ההשלכות, את מספר הטיסות שמגיעות ואת רמת הסיכון. בסוף זה ניהול סיכונים. אנחנו במצב של אי ודאות, לא מכירים את השפעת הווריאנט החדש, ולכן חשוב לפעול כמה שיותר מהר כדי להשתלט כאן על התחלואה. ההפצה של הווריאנט מאוד אגרסיבית. אנחנו חייבים להמשיך להתחסן כי רק כך נהיה מדינה מוגנת ופתוחה מבפנים".
משמעות הגדרת מדינה כאדומה, נזכיר, הוא שחל איסור על ישראלים לטוס אליה. אלה ששבים ממדינות אדומות נדרשים לעבור בדיקת PCR עם הנחיתה בישראל, שלאחריה יועברו לבידוד במלונית קורונה עד לקבלת תשובה. בינתיים מדובר בשתי מלוניות קורונה - דן פנורמה תל אביב ודן פנורמה ירושלים. לאחר קבלת תשובה שלילית, יועברו המבודדים במלוניות להמשך בידוד ביתי וביום השביעי יבצעו בדיקת PCR נוספת. בכפוף לתשובה שלילית בבדיקה השנייה, הם ישוחררו מבידוד. בינתיים כוללת רשימת המדינות האדומות 50 מדינות אפריקניות - כל מדינות היבשת כולל איי סיישל, מדגסקר ומאוריציוס, ופרט למדינות צפון אפריקה.
לדברי רזבוזוב, ההחלטה על סגירת ישראל לאזרחים זרים הייתה חמורה - אך מתבקשת. "אנחנו לא יכולים לעשות דין שונה לישראלים ותיירים", אמר. "אם ישראלים צריכים להיכנס לבידוד, אז כמובן שגם תיירים, ואין תייר אחד שירצה לבוא ולשבת כאן בבידוד".
הוא הוסיף כי יעבור מתווה פיצויים מיוחד לענף התיירות, והדגיש: "מעבר לזה שאני שר התיירות אני גם חבר קבינט ומקבל את נתונים של הווריאנט החדש. הגרפים חדים. אנחנו לא יודעים אם הוא עוקף את החיסון, אבל יודעים שהחיסון בהחלט עוזר למנוע תחלואה קשה. עדיף לנו לטעות עכשיו ושיתברר שהמצב לא כזה חמור, מאשר שלא נעשה את הצעדים שאנחנו חושבים שצריך עכשיו ואז כבר לא נוכל לעצור את הגל החמישי. בכמויות הנוכחיות יש לנו סיכוי לעצור את הווריאנט".
רזבוזוב הבהיר בסיום דבריו כי ייתכנו הגבלות נוספות מעבר לאלה שאושרו בקבינט אמש: "אם תוך שלושה-ארבעה ימים נדע את השפעותיו של הווריאנט ונראה שהוא מסוכן, אז כמובן שצריך להחמיר. אם נראה שאין לו השפעה כמו שחשבנו, אדרוש להסיר את המגבלות לפני".