הצעת חוק כשירות השרים, שנודעה כ"חוק דרעי-סמוטריץ'", עברה הלילה (בין חמישי לשישי) בקריאה ראשונה במליאת הכנסת. מדובר במיזוג של הצעת החוק למינוי שרים נוספים במשרדים ממשלתיים ותיקון חוק יסוד: הממשלה, כך שלא יהיה ניתן להטיל קלון על נבחר ציבור שנידון למאסר על תנאי. ההצעה עברה ברוב של 63 ח"כים שהצביעו בעד, מול 52 מתנגדים.
שר המשפטים גדעון סער, שעלה בשעה 21:12 לדוכן הנואמים, נאם במשך כשלוש שעות וחצי, והכין מבעוד מועד חומר שיספיק לכמה שעות של נאום במטרה לעכב את ההצבעה. הוא תקף את חוק דרעי: "לאן אנחנו עוד נידרדר? מה יהיו השלבים הבאים? האם תוגש הצעת חוק שרק מי שלא עמד למאסר עולם יוכל לכהן כשר? הוא רק היה 20 שנה בכלא וריצה את עונשו".
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"חקיקה שיש עמה קלון". סער במליאה
(צילום: עמית שאבי)
סער מחה על כך שאלה החוקים הראשונים שבחרה הקואליציה להביא, וטען: "זאת חקיקה שיש עמה קלון. יכולתם להביא משהו בתחום יוקר המחייה, יכולתם להביא משהו בתחום הביטחון האישי, משהו בתחום החלת הריבונות. אבל אתם בחרתם לבזבז את האשראי הציבורי המשמעותי שקיבלתם בבחירות על החקיקה הבזויה הזאת".
לצד הנאום הארוך, מצא סער זמן גם להתווכח עם חברי הכנסת במליאה בנושאים שונים - ואף להחליף עמם בדיחות. כך למשל, אמר לח"כ מיקי זוהר שתמך בבנו אליאב בתוכנית "הכוכב הבא", וסיפר כיצד אמר לציפי לבני שלא תצליח למנות אף שופט בוועדה לבחירת שופטים אם יהיו בה שבעה חברים בלבד. לימים הצליח סער להגדיל את הרוב לתשעה חברים, ונתן זאת כדוגמה לכיצד צריך לשנות חוקים מהותיים: "ברוב מאוד גדול, שיצר מציאות שונה, ולא עלה על דעת אף אחד לשנות אותה. כדי לייצר הסדרים קבועים בנושאים כאלה, שיישארו על כנם, צריך להגיע להסכמות יותר רחבות".
במהלך הדיון מחה חבר הכנסת דודי אמסלם ותקף את סער, שהתחיל לדבר על ההחלטה למנות רמטכ"ל בממשלה היוצאת: "אתה לא בחוג בית בתל אביב". הוויכוח בין השניים אף הגיע בהמשך לטונים גבוהים.
לקראת סיום נאומו של סער נכנס למליאה ראש הממשלה יאיר לפיד, במטרה להשתתף בהצבעה. סער עורר את זעמם של חברי הכנסת מהקואליציה המיועדת כאשר גם בסוף נאומו חזר וכינה את ההצעה "חוק הקלון", והוסיף כי הממשלה המיועדת "תהיה ממשלת הקלון".

3 צפייה בגלריה
"פתאום היא מתעוררת על חוקים קטנים שאין בהם כלום ושום דבר?". בהרב-מיארה וקרעי
"פתאום היא מתעוררת על חוקים קטנים שאין בהם כלום ושום דבר?". בהרב-מיארה וקרעי
"פתאום היא מתעוררת על חוקים קטנים שאין בהם כלום ושום דבר?". בהרב-מיארה וקרעי
(צילום: מוטי קמחי, דני שם טוב דוברות הכנסת)
ח"כ שלמה קרעי (הליכוד) פנה ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, שהתריעה היום מפני שינויי החקיקה הצפויים. "היועמ"שית פתאום התעוררה משנת היופי שלה, שנה וחצי לא הייתה מניעה משפטית לא על הסכם כניעה עם חיזבאללה, לא על ממשלת מיעוט של 40 ח"כים, לא על נורבגי, שר בלי תיק", אמר קרעי. "פתאום היא מתעוררת על חוקים קטנים שאין בהם כלום ושום דבר? תודה לך גלי בהרב-מיארה, בקרוב תגישי מכתב התפטרות ובקרוב תקום כאן הממשלה הטובה ביותר".
שרת התחבורה מרב מיכאלי ציטטה בדיון את דברי השופט שקיבל את הסדר הטיעון עם יו"ר ש"ס אריה דרעי. "'אחת הסיבות לקבל את עסקת הטיעון ולהסכים לעונש המופחת, כלומר אך ורק מאסר על תנאי לדרעי היא מניעתית בטיבה. כי דרעי החליט להתפטר בעצמו מהחיים הפוליטיים. הנאשם לא יגע עוד בצורכי ציבור הכורכים בחובם מניעים כלכליים'. חצי שנה בקושי לאחר מכן, חזר דרעי לחיים הפוליטיים. הוא יוכל להיות אחראי על הקופה הציבורית ולא רק על משרד אחד, כי החמדנות רק הולכת וגדלה", אמרה מיכאלי. "משלמי הרבה מאוד כסף לקופת המדינה, לא יסלחו לממשלה שמחזירה אדם שהתחמק מתשלום מיסים ומאשרת לאדם כזה לחזור שוב לזירת הפשע".
3 צפייה בגלריה
סמוטריץ' ודרעי
סמוטריץ' ודרעי
סמוטריץ' ודרעי
(צילום: מוטי קמחי, רפי קוץ)
הוועדה המיוחדת בראשות קרעי הצביעה השבוע בעד מיזוג שתי הצעות החוק, זו שתאפשר את מינויו של דרעי לשר וזו שתאפשר את המינוי הצפוי של שרים נוספים במשרד הביטחון והחינוך, כפי שנקבע בהסכמי חלוקת התפקידים עם הציונות הדתית וש"ס בהתאמה (חוק סמוטריץ'). המיזוג נועד לקצר את הליכי החקיקה, לאור לוח הזמנים הצפוף שבו מתכוונת הקואליציה העתידית לעמוד טרם הקמת הממשלה.
ועדה מיוחדת נוספת שהוקמה דנה בתיקון לפקודת המשטרה שבסיסו העברת סמכויות מהמפכ"ל לשר לביטחון לאומי המיועד איתמר בן גביר. הצעת חוק נוספת שהקואליציה העתידית מבקשת להעביר היא שינוי המספר המינימלי של חברי הכנסת שיכולים להתפצל מסיעה, כך שיעמוד על לפחות שליש מהסיעה ולא פחות משני חברי כנסת, ולא על ארבעה חברי כנסת כמו שהחוק קבע עד כה. היא אושרה אתמול במליאה בקריאה ראשונה והועברה לוועדת הכספים שאישרה אותה אמש לקריאה שנייה ושלישית.
הלילה נציגי הקואליציה והאופוזיציה הגיעו להסכמה כי דיוני המליאה יתקיימו בימים ראשון, שני ושלישי. הדיונים יחלו ב-10:00 ויסתיימו ב-15:00. עוד סוכם כי בימים אלו לא ייערכו דיונים בוועדות הכנסת לאחר השעה 16:00, למעט בוועדה המסדרת. הצעת הסיכום אושרה פה אחד. בהחלטה אחרת נקבעו סדרי הצבעה מיוחדים לפי סעיף 98 לתקנון הכנסת - ייערכו לא יותר משלוש הצבעות שמיות לכל צד. נציגי האופוזיציה התנגדו להחלטה זו.
"כינוס הכנסת ביום ראשון הוא אירוע סופר חריג וצריך לקרות רק בנסיבות חריגות", מחה השר היוצא זאב אלקין. "מקימים ממשלה", ענה לו ח"כ שלמה קרעי מהליכוד. "אני בבית הזה משנת 2006, אני לא זוכר חנוכה שהכנסת סיימה לעבוד ב-16:00 וחזרה בלילה - זה אף פעם זה לא היה. אתם הורסים את חנוכה", התעקש אלקין - לפני שהוחלט כי הדיונים לא יתקיימו בלילה.
פורסם לראשונה: 21:21, 15.12.22