השעון להקמת הממשלה מתקתק, ובליץ החקיקה של הקואליציה המתהווה, שנועד בין היתר להעביר סמכויות מהמפכ"ל לשר לביטחון לאומי המיועד איתמר בן גביר, יימשך גם בחנוכה. חברי הוועדה המסדרת, שבה שולטת הקואליציה העתידית, הכריעו הלילה (בין חמישי לשישי) שהדיונים על החוקים במליאת הכנסת ובוועדות יימשכו, למרות החג. בתחילה דרשו חברי הקואליציה העתידית כי הדיונים יתקיימו גם בשעות הערב, אבל בסופו של דבר ויתרו על כך.
בתום דיון ארוך בוועדה, הקואליציה והאופוזיציה הגיעו להסכמה כי דיוני המליאה יתקיימו בימים ראשון, שני ושלישי. הדיונים יחלו ב-10:00 ויסתיימו ב-15:00. עוד סוכם כי בימים אלו לא ייערכו דיונים בוועדות הכנסת לאחר השעה 16:00, למעט בוועדה המסדרת. הצעת הסיכום אושרה פה אחד. בהחלטה אחרת נקבעו סדרי הצבעה מיוחדים לפי סעיף 98 לתקנון הכנסת - ייערכו לא יותר משלוש הצבעות שמיות לכל צד. נציגי האופוזיציה התנגדו להחלטה זו.
2 צפייה בגלריה
הכנסת תתכנס בשעות חריגות גם בחנוכה, כדי להעביר את חוקי דרעי, בן גביר וסמוטריץ'
הכנסת תתכנס בשעות חריגות גם בחנוכה, כדי להעביר את חוקי דרעי, בן גביר וסמוטריץ'
הכנסת תתכנס בשעות חריגות גם בחנוכה, כדי להעביר את חוקי דרעי, בן גביר וסמוטריץ'
(צילום: עמית שאבי, אלכס קולומויסקי, אבי מועלם)
בטרם הסיכום, יו"ר הוועדה המסדרת יואב קיש אמר כי כדי להספיק להעביר את החוקים המדוברים, הדיונים במליאה יתחדשו ביום ראשון כבר בשעה 09:00. אחרי מחאות הח"כים על כך שמדובר בחג ובשנים הקודמות הכנסת עבדה במתכונת מצומצמת בימי החנוכה, החליטו בליכוד כי הדיונים יופסקו בשעה 16:00 - וייפתחו שוב בחצות עד ל-09:00 בבוקר למחרת, וחוזר חלילה עד ליום רביעי בשעה 16:00 - אז ייגמר לנתניהו המנדט המוארך שקיבל מהנשיא.
"כינוס הכנסת ביום ראשון הוא אירוע סופר חריג וצריך לקרות רק בנסיבות חריגות", אמר השר היוצא זאב אלקין. "מקימים ממשלה", ענה לו ח"כ שלמה קרעי מהליכוד. "אני בבית הזה משנת 2006, אני לא זוכר חנוכה שהכנסת סיימה לעבוד ב-16:00 וחזרה בלילה - זה אף פעם זה לא היה", התעקש אלקין.
2 צפייה בגלריה
זאב אלקין יואב קיש
זאב אלקין יואב קיש
אלקין: "אירוע סופר חריג". קיש: "אנחנו באירוע מורכב"
(צילום: קובי קואנקס, אבי מועלם)
ח"כ קיש השיב: "אנחנו באירוע מורכב, אנחנו בחנוכה ואנחנו בממשלת מעבר שפועלת בניגוד לכנסת, האירוע הוא שהשר יכול לדבר ללא הגבלה כמו שקורה עכשיו במליאה ואם לא נפעיל סעיף 98 הוא יכול לדבר ללא הגבלה לכן אנחנו נחזור בחצות והוא יכול לדבר עד הבוקר וב-9:30 תהיה הצבעה. אני לא הייתי רוצה לגרום לכם לבוא בחנוכה אבל לאור המצב אני מפעיל נוהל 98".
ח"כ אלקין אמר: "אתה הורס את חנוכה לראשונה בהיסטוריה". ח"כ בועז טופורובסקי מיש עתיד התערב אף הוא: "לא הסכמתי לפגוע בקדושת חג", וח"כ ולדימיר בליאק הוסיף: "ממשלה יהודית ולאומית פוגעת בקדושת החג, מי היה מאמין?". חברי כנסת מיהדות התורה החלו לשיר בוועדה: "באנו חופש לגרש".
חברי הקואליציה העתידית דחו את עמדתה של יועמ"שית הכנסת בעניין הפעלת סעיף 98. "אין כאן הצדקה לשימוש בסעיף", אמרה. "לדעתי, זה מקרה שייצור תקדים חריג. זה יהיה סעיף 98 הראשון של הכנסת הזו, אחרי שבכנסות קודמות הגבלנו את מספר הפעמים שניתן היה להשתמש בו ובשלב מסוים גם עצרנו אותו. ברגע שתשתמשו בסעיף, זו תהיה הספירה הראשונה, שאולי נספור אותה גם כפעמיים בשל התקדימיות שלה".
במקביל, חוק כשירות השרים, שנודע כ"חוק דרעי-סמוטריץ'", עבר הלילה במליאת הכנסת בקריאה ראשונה. מדובר במיזוג של הצעת החוק למינוי שרים נוספים במשרדים ממשלתיים ותיקון חוק יסוד: הממשלה, כך שלא יהיה ניתן להטיל קלון על נבחר ציבור שנידון למאסר על תנאי. ההצעה עברה ברוב של 63 ח"כים שהצביעו בעד, מול 52 שהצביעו נגד. בטרם ההצבעה, שר המשפטים גדעון סער נאם במשך כשלוש שעות וחצי במטרה לעכב אותה.
בינתיים, ועדת הכספים הזמנית של הכנסת אישרה לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק, שבמסגרתה הוצע לבטל את האפשרות של ארבעה חברי כנסת להתפלג מסיעתם, ולצורך זאת תידרש קבוצה של שני ח"כים לפחות, המהווים לפחות שליש מחברי הסיעה. הצעת החוק, שהגישו חברי הכנסת מהליכוד יואב קיש וחנוך דב מילביצקי, צפויה לעלות להצבעה במליאה ביום שני.
פורסם לראשונה: 22:15, 15.12.22