1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutetrstock)
"הקשישים של מדינת ישראל משלמים את המחיר הכבד של היעדר כוח אדם ראוי ומיומן שיטפל בהם". כך מתריע מנכ"ל העמותה לגריאטריה איציק כהן בעקבות עיצומי עובדי משרד החוץ שמובילים למחסור חריף בעובדים סיעודיים זרים. כהן פנה במכתב דחוף לשר החוץ יאיר לפיד בבקשה להתערבותו: "אין לנו כבר אוויר לנשימה, אנו מבקשים ממך להזרים חמצן למערכת".
"לפני כשלוש שנים התקבלה החלטת ממשלה להבאת 2,500 עובדי סיעוד זרים למוסדות סיעוד (מחלקות לתשושים, סיעודיים ותשושי נפש)", כתב כהן לשר החוץ בהתייחסו לכך שעובדים סיעודיים לא מקבלים אישורים להגעה לארץ משגרירות ישראל בחו"ל. "יודגש כי מדובר בעובדים המיועדים למוסדות הגריאטריים, להבדיל מעובדים שמגיעים באופן פרטי לקשישים בבתיהם".
כהן כתב עוד: "תקצר היריעה מלתאר את תהליך האישור להבאת העובדים הזרים שהיה ארוך ומורכב, וכלל הסכמים בילטרליים בסיוע עובדי משרד החוץ, עם שתי מדינות, נפאל וגאורגיה. רק בחודש ינואר 2022 התחילו להגיע לארץ ראשוני העובדים מנפאל, כ-300 במספר, ואז בן לילה בשל עיצומים שכלל לא נוגעים להם או לקשישים בארץ נעצרה הבאתם. בשל עיצומי עובדי משרד החוץ, אין מי שינפיק אשרות במדינות המוצא, וכך קורה שהעובדים שעברו הליכי מיון קפדניים, הכשרות ומבחנים אינם יכולים להגיע ארצה. הבקשות נערמות במשרדי נציגות ישראל בנפאל. מגאורגיה לא הגיעו עובדים כלל".
"אין שום דרך מספקת שתסביר ותמחיש את הפגיעה בקשישים הנמצאים במוסדות, שכן המחסור החריף בידיים עובדות לא מאפשר טיפול מכבד וראוי לקשישים, וזאת בנוסף לחוסר היכולת של המוסדות להתמודד עם התקינה הנדרשת על ידי משרדי הבריאות והרווחה. מבדיקה שערכנו, בכל יום שעובר הולך וקטן מספרם של העובדים שממתינים להיקלט בעבודה בישראל ובינתיים מוצאים מקומות עבודה חלופיים. יש גם לזכור כי בנוסף על כך, עוד מחכה להם תקופת הכשרה לקראת בואם לארץ".
לסיכום מכתבו ציין מנכ"ל העמותה לגריאטריה: "ראוי להדגיש כי גם בימים כתיקונם, ישנו חוסר משווע של עובדים, והמצב הנוכחי אינו מאפשר תפקוד הולם של מחלקות הסיעודיות, דבר שגורם לפגיעה קשה באוכלוסייה המבוגרת בישראל. אנו דורשים שהנהגת משרד החוץ תפעל מיידית מול נציגות הוועד על מנת להחריג את הטיפול בהבאת העובדים למוסדות למרות העיצומים שבהם נוקטים העובדים".
מוועד עובדי משרד החוץ נמסר בתגובה: "אנו מביעים צער על הפגיעה בציבור בשל העיצומים במשרד החוץ. אנו במאבק להפסקת הפגיעה הנמשכת בזכויות עובדי המשרד, הנמצאים בחזית הדיפלומטית של המדינה ופועלים להגנת אזרחי ישראל מתוך סיכון והקרבה אישיים לא מבוטלים. כלל מקבלי ההחלטות ובהם שר החוץ הביעו תמיכה מוחלטת בדרישות המוצדקות שלנו, אך בחדרי המשא ומתן מוערמים קשיים שמונעים את סיום העיצומים.
"אנחנו נחושים להפסיק את ההעסקה הפוגענית של עובדי משרד החוץ וקוראים לשר החוץ ושר האוצר, להביא לעמידה של משרד האוצר בהתחייבויות כלפינו. רק לפני ימים ספורים ראינו כיצד דו"ח מבקר המדינה מוכיח כי למרות הזינוק במספר הנציגויות של ישראל בעולם בעשור האחרון, חלה ירידה של 12% במספר העובדים המשרתים במשרד, זהו מצב בלתי מתקבל על הדעת".