לראשונה זה יותר משלוש שנים, ארה"ב חשפה הלילה (בין שלישי לרביעי) את הכמות המדויקת של כלי הנשק הגרעיניים שברשותה, ובהודעת מחלקת המדינה בוושינגטון נמסר כי השקיפות בתחום הגרעין תסייע במאמצים הדיפלומטיים להגביל את תפוצתם של כלי הנשק להשמדה המונית ברחבי העולם.
3 צפייה בגלריה
טיל מושבת מסוג טיטאן 2 ב סילו ( ממגרה ) ב מוזיאון טילי הטיטאן ב אריזונה ארה"ב ארכיון 2015
טיל מושבת מסוג טיטאן 2 ב סילו ( ממגרה ) ב מוזיאון טילי הטיטאן ב אריזונה ארה"ב ארכיון 2015
טיל טיטאן 2 מוצג בעמדת שיגור במוזיאון באריזונה. "חוזרים לשקיפות"
(צילום: AFP)
לפי מחלקת המדינה, נכון לספטמבר 2020 היו לארה"ב 3,750 ראשי נפץ גרעיניים. נתון זה כולל הן ראשי נפץ שבשימוש אקטיבי והן כאלו שנמצאים באחסון לטווח ארוך. מדובר בירידה של 55 ראשי קרב גרעיניים לעומת הכמות שנרשמה ב-2019, וירידה של 72 מהכמות שהייתה ב-2017. הארסנל הגרעיני של ארה"ב (וכן של רוסיה) הצטמצם בהדרגה מאז סיום המלחמה הקרה, כשבעיצומה, ב-1967, הוא הגיע לשיא של 31,255.
הפעם האחרונה שבה הממשל האמריקני חשף את כמות ראשי הנפץ הגרעיניים שלו הייתה במרץ 2018, ואז נמסר כי נכון לספטמבר 2017 היו לארה"ב 3,822 פצצות. הנתון הזה נחשף בתחילת ממשלו של הנשיא דונלד טראמפ, שבשנים שלאחר מכן בחר לשמור על המספר הזה בסודיות, ודחה בקשות מצד איגוד המדענים האמריקני לחשוף אותו.
"חזרנו לשקיפות", אמר האנס קריסטנסן, מנהל הפרויקט למידע גרעיני שפועל במסגרת איגוד המדענים האמריקני. הוא הסביר כי ממשלו של ג'ו ביידן פעל בצורה "חכמה" כשחזר בו מהמדיניות של טראמפ, ולדבריו חשיפת כמות כלי הנשק הגרעיניים תסייע לדיפלומטים האמריקנים לנהל מגעים מול עמיתיהם בעולם, בפרט מול הרוסים, על מנת להגיע להסכמים נוספים שימנעו שימוש והפצה של נשק גרעיני.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
חידשו את האמנה שטראמפ איים לבטל. ביידן ופוטין בפסגה הראשונה שלהם בז'נבה, ביוני
(צילום: AP)
בפברואר האחרון, מזכיר המדינה אנתוני בלינקן הצהיר כי זהו אכן היעד של הממשל הדמוקרטי החדש: "הנשיא ביידן הבהיר זאת היטב – לארה"ב יש ציווי לאומי-ביטחוני ומחויבות מוסרית להפחית ובסופו של דבר לחסל את האיום שנובע מכלי נשק להשמדה המונית". לצד המאמץ לצמצם את המאגר הגרעיני של ארה"ב, הממשל עורך כעת בחינה מחודשת של כלל מדיניות הנשק הגרעיני שלו. הבחינה הזו צפויה להסתיים בתחילת השנה הבאה.
כחלק מהניסיון לצמצם את תפוצתו של הנשק הגרעיני בעולם, ממשל ביידן פועל כעת להגיע להסכמי בקרת נשק חדשים מול רוסיה. בתקופתו של טראמפ, נזכיר, פרשה ארה"ב מכמה הסכמים בתחום הגרעין: מלבד הסכם הגרעין מול איראן, טראמפ פרש בין היתר גם מהאמנה לפירוק נשק גרעיני לטווח בינוני (INF), הסכם שנחתם בין ארה"ב לבין רוסיה ב-1987, בשלהי המלחמה הקרה.
3 צפייה בגלריה
שיגור מצוללת של טיל טריידנט, שנושא ראשי קרב גרעיניים
שיגור מצוללת של טיל טריידנט, שנושא ראשי קרב גרעיניים
שיגור מצוללת של טיל טריידנט, שנושא ראשי קרב גרעיניים
(צילום: AP)
טראמפ סירב גם לחדש את אמנת הגרעין New START, שנחתמה בין שתי המדינות ב-2010 ומגבילה ל-1,550 את כמות ראשי הקרב הגרעיניים שארה"ב ורוסיה יכולות לפרוש באופן מבצעי. תוקפה של האמנה היה אמור לפוג בפברואר השנה, וטראמפ התעקש שבכל הסכם על הארכתה תיכלל גם סין, אם כי המאגר הגרעיני של המעצמה העולה הזו נמוך משמעותית מאלו של רוסיה וארה"ב.
ביידן, שנכנס לבית הלבן ב-20 בינואר, הציע כמעט מיד הארכה של חמש שנים לאמנה – והנשיא הרוסי ולדימיר פוטין מיהר לקבל אותה. כעת דנות וושינגטון ומוסקבה בהסכם חדש שיחליף בסופו של דבר את האמנה הזו, ואולי יכלול גם הגבלה בשימוש בנשק קונבנציונלי. סבב ראשון בשיחות בין הצדדים נערך בשבוע שעבר בז'נבה, וגורם דיפלומטי כינה את השיחות שהתקיימו שם "פרודוקטיביות". הוא אמר כי עצם העובדה ששני הצדדים דנים זה עם זה היא התפתחות חיובית.
לפי ספירה שעורך מכון המחקר השבדי לשלום עולמי – שבה נכללים גם ראשי קרב שהוצאו משימוש מבצעי (ולא נכללים בספירה של מחלקת המדינה) – לארה"ב היו נכון לינואר השנה 5,550 ראשי קרב גרעיניים, לעומת 6,255 לרוסיה, 350 לסין, 225 לבריטניה ו-290 לצרפת. לפי המכון השבדי, להודו, פקיסטן, ישראל וצפון קוריאה יש יחדיו כ-460 ראשי קרב גרעיניים.