שר החוץ אלי כהן התייחס היום (ב') למעצרו של חבר פרלמנט ירדני שנחשד בניסיון הברחת נשק וזהב, ואמר לאולפן ynet כי אף שמדובר ב"אירוע חמור מאוד" – הוא "לא קשור לירדן בכללותה". בדברים אלו מנסה אולי שר החוץ למנוע משבר דיפלומטי מול הממלכה ההאשמית, ששיתוף הפעולה ההדוק עמה בשלל נושאים, מהפלסטינים ועד הר הבית, חשוב מאוד למערכת הביטחון הישראלית.
חבר הפרלמנט הירדני שנעצר על ידי ישראל הוא עימאד אל-עדוואן, ולפי התקשורת בירדן הוא ניסה להבריח לגדה המערבית, דרך מעבר אלבני, קרוב ל-200 אקדחים וכן רובי סער – בהם גם M-16 – שהוסתרו בתוך שלושה תיקים. על פי הדיווחים, הוא נעצר בשבת בצהריים כשניסה לחצות את הגבול עם רכבו, והועבר לחקירה בשב"כ.
4 צפייה בגלריה
 אלי כהן וחבר הפרלמנט הירדני אל-עדוואן שנעצר. "הוא צריך לעמוד לדין"
 אלי כהן וחבר הפרלמנט הירדני אל-עדוואן שנעצר. "הוא צריך לעמוד לדין"
אלי כהן וחבר הפרלמנט הירדני אל-עדוואן שנעצר. "הוא צריך לעמוד לדין"
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
סוכלה הברחה בגשר אלנבי של חבר פרלמנט ירדני
סוכלה הברחה בגשר אלנבי של חבר פרלמנט ירדני
הנשק שנתפס במעבר אלנבי ביום שבת. הוסתר בשלושה תיקים
גורמי ביטחון בישראל אמרו אמש כי מדובר בתקרית "מטרידה" וכי מדובר בניסיון להברחה של כמות נשק גדולה יחסית, והבוקר אמר גם שר החוץ כהן שמדובר באירוע חמור – אבל תיאר אותו כאירוע פלילי. "הדברים עדיין נמצאים בבירור, היה מידע מודיעיני לגבי הברחה מישראל ולכן אני לא חושב שהדבר הזה קשור לירדן בכללותה, אלא למעשה פשיעה בלתי אחראי". כהן הוסיף כי הוא "לא רוצה להטיל את האשמה על כלל הממשלה או על כלל הפרלמנט" בירדן.
כהן ציין כי חומרת האירוע נובעת מכך שההברחה לא כללה רק "נושאים כלכליים" אלא גם "אמצעי לחימה": "לכן זה אירוע חמור מאוד, שמתוחקר ואנחנו לומדים אותו לעומק". הוא נשאל מה ישראל תדרוש מירדן לפני שיוחזר לידיה, והשיב: "קודם כל הדרישה הבסיסית היא כמובן להביא אותו לדין ושישלם את המחיר על המעשה החמור שהוא ביצע. כמובן שמקרה כזה לא יכול לעבור על סדר היום וכמובן שמי שנקט בפעולה פושעת חמורה מאוד צריך לבוא לדין ולשלם את המחיר".
כשנשאל אם ישראל תדרוש הבטחה ירדנית להעמידו לדין, השיב כהן כי משרד החוץ ו"גורמים ביטחוניים" מנהלים מגעים בסוגיה. הוא הדגיש שההחלטות יתקבלו רק בתום הבדיקות ותחקור האירוע: "אבל בכל מקרה אנחנו בטוחים שהוא צריך לעמוד לדין".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו ומלך ירדן עבדאללה. אירוע רגיש ביחסים
(צילום: רפי קוץ, AP)
4 צפייה בגלריה
מעבר גשר אלנבי
מעבר גשר אלנבי
מעבר אלנבי, שבו נלכד חבר הפרלמנט הירדני
(צילום: AFP)
עאמר אל-עדוואן, אחיו של חבר הפרלמנט שנעצר, אמר הבוקר כי למשפחה יש אמון במאמציו של השלטון הירדני להחזירו מישראל, אך הביע חשש ש"ידי השונאים יתקרבו לאחי או שאנשים ישיגו דרכו מטרה אישית". הוא טען כי אחיו לא יכול להשתמש בחסינותו הפרלמנטרית, בהתחשב בכך שהוא אינו דיפלומט שזוכה להגנה על פי אמנת וינה. במקביל גורמים ירדניים דיווחו כי ישראל תאפשר לשגריר הירדני בארץ, רסאן אל-מג'אלי, להיפגש היום אחר הצהריים עם חבר הפרלמנט העצור.
מערכת הביטחון הישראלית עובדת בשיתוף פעולה הדוק מול הירדנים בשלל נושאים, בהם הר הבית והסוגיה הפלסטינית. רק בפברואר האחרון, נזכיר, נפגשו נציגים של המדינות בעמאן בניסיון לייצר שקט אזורי. הקשר עם הירדנים חשוב עבור ישראל, ולכן מדובר בסוגיה רגישה מאוד. גורמים המעורים בפרטי התקרית מספרים כי מצד אחד מדובר בניסיון הברחה משמעותי וגדול תוך ניצול העובדה שמדובר בדיפלומט, אך מצד שני אין רצון להיכנס למשבר מול הירדנים.
עד כה ברשות הפלסטינית שומרים על שתיקה בנוגע למעצרו, אבל הבוקר פורסמה הקלטה של כמאל עודה, מזכיר תנועת פתח בחווארה, שבה הוא מאשים כי הזהב והנשק שאותם אל-עדוואן ניסה לפי החשד להבריח יועדו להגיע לידי חמאס בגדה המערבית. לטענת עודה, המטרה הייתה לחזק את חמאס ולנסות "לגנוב את השלטון מידי פתח". למרות הטענה הזו, עד כה כאמור לא הייתה התייחסות רשמית של פתח לפרשייה.