תופעת האלימות בחברה הישראלית הולכת ומתרחבת - וגם היום אירע מקרה תקיפה נוסף. המשטרה עצרה הערב (רביעי) שני נערים בני 15 מקריית עקרון, בחשד שתקפו פעמיים נהג אוטובוס כבן 60 ברחובות. לפי החשד, השניים תקפו את הנהג תחילה בשעות הצהריים, אחרי שהעיר להם כי לא שילמו עבור הנסיעה, אולם הנהג החליט לרחם עליהם ולא הגיש תלונה נגדם.
עם זאת, בהמשך הגיעו השניים לתחנה המרכזית ברחובות, המתינו לנהג - ותקפו אותו בשנית, מחוץ לאוטובוס - דבר שהביא לאשפוזו של הנהג בבית חולים. החשודים נעצרו והועברו לחקירה בתחנת המשטרה ברחובות. המשטרה מסרה כי תבחן את הבאתם לדיון בהארכת מעצרם בבית משפט.

8 צפייה בגלריה
תיעוד האירוע
תיעוד האירוע
תיעוד התקיפה בחיפה
(צילום: דוברות המשטרה)
8 צפייה בגלריה
תיעוד האירוע
תיעוד האירוע
(צילום: דוברות המשטרה)
מתחילת השנה נפתחו 54,572 תיקי אלימות גופנית, אבל פעמים רבות שופטים "מוותרים" לתוקפים שמגיעים לבתי המשפט ללא עבר פלילי כדי לא לפגוע בחייהם. בתוך כך, היום הגישה חטיבת תביעות של המשטרה כתב אישום נגד רוכב קטנוע מחיפה, בן 22, בגין תקיפת נהג בכביש בעיר בשל עקיפה. מחקירת המקרה עולה כי בשישי האחרון נסע נהג הרכב עם אשתו ובתו, ועקף את רוכב האופנוע, שצפר לו. השניים עצרו את נסיעתם, אז ירד הנאשם מהקטנוע - בעט במראת הרכב של הנהג - ושבר אותה.
כשהנהג יצא מרכבו על מנת לבחון את הנזק - איים רוכב הקטנוע כי "אתה תראה מי אני, אני אהרוג אותך" - וריסס על פניו של הקורבן גז פלפל. כשחזר הנהג לרכבו, חבט הנאשם כמה פעמים ברכב באמצעות קסדתו, גרם לו נזק וברח מהמקום. חוקרי תחנת חיפה איתרו את רוכב הקטנוע כעבור זמן קצר, והוא נכלא בתום חקירתו. בימים הקרובים ידון בית משפט השלום בחיפה בבקשה למעצר הנאשם עד תום ההליכים נגדו.
התקריות האלימות שאירעו בכבישים בימים האחרונים הציתו את הזעקה לביטחון אישי, אבל הנתונים מלמדים שלצד מקרי הקיצון שמגיעים לכותרות, מתרחשים עוד אלפי אירועי אלימות בכבישים. מנתונים שהגיעו לידי ynet ו"ידיעות אחרונות" על האלימות בכבישי ישראל, עולה כי משנת 2020 ועד 2022 נפתחו 3,713 תיקים בחשד לאלימות גופנית בכבישים.
בחינת הנתונים מראה את העלייה המטרידה במספר המקרים: בשנת 2020 מספר התיקים שנפתחו בחשד לאלימות גופנית בכביש עמד 1,112, שנה לאחר מכן עלה ל-1,234 תיקים ובשנת 2022 מדובר כבר על 1,365 תיקים, והשנה עוד לא הסתיימה. הנתונים נכונים ליום ראשון האחרון, היום שבו הובא למנוחות יורי וולקוב ז"ל, שנרצח במעבר חציה בחולון בעקבות הערה סתמית לנהג אופנוע.
נחום גרוס, נהג משאית, סיפר על המקרה שלו. הוא הותקף במהלך ויכוח בכביש באמצעות אלה מברזל, ובריאיון באולפן ynet שחזר: "התוקף פשוט רוצץ לי את הגולגולת".
לדבריו, "בסיוט הכי גרוע שלי לא הייתי חושב שדבר כזה יכול לקרות. אם הייתי יודע, לא הייתי מעז לצאת מהרכב". אתמול אמר ל-ynet סמנכ"ל עמותת "אור ירוק", עוז דרור, כי "בתי המשפט הקלו ראש בשנים האחרונות בתופעה ואנחנו מתעוררים למציאות הזאת שבה כל אחד מאיתנו מפחד היום ללכת בכביש".

8 צפייה בגלריה
נחום גרוס לאחר פציעתו
נחום גרוס לאחר פציעתו
נחום גרוס לאחר פציעתו
(צילום: אבי חי)
גרוס תיאר את אירוע התקיפה: "בפקק תנועה שגרתי התפתח ויכוח מילולי. נסעתי עם משאית מנוף ואותו נהג שתקף אותי היה ברכב פרטי. כתוצאה מעבודות בכביש, הסיטו את המסלולים וניסיתי לחזור חזרה למסלול שלי, התוקף חשב שאני מנסה לדחוף אותו. ברמזור לאחר מכן, הוא חסם אותי עם הרכב שלו ואילץ אותי לרדת מהרכב. הוא הוציא אלת ברזל מתקפלת ופשוט רוצץ לי את הגולגולת וחבט בי בשאר חלקי הגוף".
בית משפט המחוזי בירושלים ביטל את הרשעתו של הנהג שתקף את גרוס וגרם לו לחבלות ולאשפוז בבית החולים. "אני לא מצליח לעכל את הסיבה שבגינה החליטו לבטל לו את ההרשעה. האלימות שהולכת וגואה ברחובות, זו כבר תופעה, זה לא מקרה פה ומקרה שם", אמר. הוא ביקר את החלטת בית המשפט והוסיף: "לפסיקה הזו אין אלמנט הרתעתי, להיפך, היא בעצם אומרת לאנשים: 'אם אתה נורמטיבי, התנדבת או שיש לך תפקיד שקשור לבית המשפט, אתה יכול להתנהג כפי שאתה רוצה'".
נופר חתוכה הותקפה גם היא במהלך נסיעה בכביש, וסיפרה כי "הייתי בדרך לעבודה, כשרכב מאחוריי פשוט חתך אותי, אז צפרתי לו". נופר שתיעדה את התוקף אמרה כי "ברמזור ראיתי את הנהג שם את הרכב על פארקינג ויוצא. הוא פשוט התחיל לבעוט לי ברכב. האינסטינקט הראשון שלי היה לנעול את הדלתות ולצלם אותו".
8 צפייה בגלריה
נופר נחום בזמן שהותקפה
נופר נחום בזמן שהותקפה
"האינסטינקט הראשון שלי היה לנעול את הדלתות ולצלם אותו". התוקף
(צילום: אבי חי)
-זה משהו שאת ישר עושה ומבינה שזה מה שעשוי לשמור עלייך, אפילו פיזית. המצלמה של הטלפון. "אני אמרתי, הוא יראה שאני מצלמת אותו והוא ייבהל, אז גם אמרתי לו: 'אני מצלמת אותך'. וזה לא עניין אותו פשוט, הוא אמר: 'תצלמי'. אחרי שהוא סיים להטיח בי את הבעיטות שלו באוטו, שאני שמחה שבזה, זה נגמר, כי המקרה שלי הוא מקרה מעולה לעומת מקרים אחרים".
-כשאת שומעת את המקרה של נחום ואת הטרגדיה מהימים האחרונים. זו סוג של אנחת רווחה שככה זה נגמר? "בטח. היה לי ברור לגמרי שאם אני יוצאת מהאוטו, המצב הזה הולך להיגמר אחרת. היה לי פחד מטורף שהוא ישלוף אותי מהאוטו, לא הייתה לי בכלל מחשבה לצאת מהרכב - לא מעניין אותי, הוא יכול לפגוע לי באוטו, לצעוק, להתפוצץ, מפה עד הודעה חדשה".
8 צפייה בגלריה
זירת התקיפה
זירת התקיפה
זירת התקיפה בשכונת הדר בחיפה
האלימות בחברה הישראלית גואה כאמור לא רק בכביש - והנתונים האחרונים בנושא מראים כי מדובר במכת מדינה. אברהם לוי (59), מאבטח בחנות "המשביר לצרכן" בשכונת הדר בחיפה, הותקף שלשום (שני) על-ידי גבר (57) ואישה (32), תושבי העיר, החשודים שגרמו לו שבר בארובת העין. "בחיים לא האמנתי שאכנס לסטטיסטיקה של האלימות בחברה הישראלית", אמר לוי, אב לארבעה שעובד ברשת יותר משמונה שנים. "אני מכבד כל אדם, ופתאום הותקפתי בצורה כל כך קשה במקום עבודתי".
לוי, המאושפז מאז התקיפה במחלקת עיניים בבית החולים רמב"ם בחיפה, שחזר את האירוע האלים. לדבריו, בשני האחרון, בשעת צהריים, הבחין באדם שהמתין בכניסה לחנות ועורר את חשדו בשל לבושו המרושל. "הוא אכל בייגלה והחזיק בקבוק מים", סיפר לוי, "הוא לא נראה לי טוב בעין. הוא חבש כובע ולבש מכנסיים מרושלים וקרועים. גם הנעליים שלו היו קרועות. התעורר אצלי חשש שהבחור הזה לא הגיע לחנות כדי לקנות". הוא הוסיף: "לאחר מכן זוגתו הגיעה, והשניים נכנסו לחנות. בדקתי לו את התיק הקטן שהחזיק - ראיתי שם מספריים קטנות, סיגריות ושקית שהכילה חומר שנראה כמו סמים". לוי ציין כי "הבחורה נראתה בסדר, לא חשדתי בה בכלל".
8 צפייה בגלריה
אברהם לוי בן 59 מחיפה, העובד כמאבטח בחנות המשביר לצרכן בשכונת הדר בעיר
אברהם לוי בן 59 מחיפה, העובד כמאבטח בחנות המשביר לצרכן בשכונת הדר בעיר
אברהם לוי לאחר התקיפה
לדבריו, "אחרי שהם נכנסו, דיווחתי לקצין הביטחון כדי שיסתכל עליהם. הם עלו לאזור של כלי הבית בקומה השנייה - כנראה ניסו לקחת משהו ולא הצליחו - מכיוון שקלטו את הקב"ט לידם". באותו הרגע, סיפר לוי, "הבחורה קיללה את הקב"ט וזרקה עליו כל מיני דברים. הוא ביקש שאעלה דחוף כי יש תקיפה".
"חששתי שמדובר בפיגוע", הבהיר המאבטח. "רצתי כמו מטורף לקומה השנייה. כבר בקומה הראשונה שמעתי את השניים מקללים וראיתי אותם בועטים בקיר. ירדתי בריצה לכניסה כדי לחסום אותם ולהבין מה קרה". הוא הוסיף: "ליד היה דוכן של בשמים. ראיתי אותם מתעסקים עם הבשמים, ואמרתי לאישה 'אני מבקש מכם לצאת מהמשביר'. היא קיללה אותי קללות קשות מאוד, מזעזעות. בשלב זה היא נתנה לי מכה קלה, ואז מכה חזקה באזור הלב. ניסיתי להגן על עצמי. היה לי גז פלפל, התזתי עליה מעט בשביל להרתיע אותה, שתברח".
לוי שחזר כי "פתאום הרגשתי משהו שנפל על הפנים שלי, כמו סלע, ממש בחוזקה. החזקתי את הראש ויצאתי החוצה. נטפתי דם מהאף והעין, ואיבדתי את ההכרה לכמה שניות. כשפקחתי עיניים, ראיתי צוות של מד"א ואמבולנס לידי. הייתי מטושטש, בהמשך הבנתי שהגבר זרק עליי את בקבוק המים שהחזיק כשראיתי אותו לראשונה".
בבית החולים עבר לוי סדרת בדיקות וטיפולים. הבוקר, נבדק שוב על ידי רופאת עיניים כדי לבדוק האם הרשתית בעינו נפגעה. "אני סובל משבר בארובת העין, ואצטרך לעבור סדרה של טיפולים בפה ולסת", אמר. "ברוך השם אני רואה טוב, ומקווה שאחלים כמה שיותר מהר במינימום כאב".
לוי התייחס למקרי האלימות הרבים שאירעו לאחרונה, והדגיש כי "אני מאשים את הפרקליטות ואת השופטים. ברגע שזה מגיע לפרקליטות, הרבה פעמים הם מנסים להגיע להסדר טיעון עם האנשים האלימים האלו, ובהמשך השופטים מרחמים". הוא הוסיף: "אני בן אדם שעובד מגיל צעיר, מעניק לכולם יחס אנושי, ופתאום אני גם קורבן. בחלום הכי גרוע שלי לא האמנתי שאגיע למצב הזה. אני מצפה מהפרקליטות ומבתי המשפט שייתנו את העונש הכי חמור שאפשר לתת - בלי חנינה, בלי שליש, בלי לצאת לחופש ובלי ביקורים. רק ככה תהיה הרתעה".
הבוקר הודיעה המשטרה שעצרה את בני הזוג החשודים בתקיפת המאבטח והקב"ט. השניים נחקרו, והמשטרה ביקשה להאריך את מעצרם בבית משפט השלום בחיפה.

בתוך כך, במתחם האוכל בקניון עזריאלי בתל אביב תועדה קטטה נוספת. התקרית החלה לאחר ויכוח שאירע בין העובדת ללקוחה, שבסיומו נראתה הלקוחה משליכה לעברה את האוכל שבידה. בתגובה, יצאה העובדת מהדוכן, והכתה את הלקוחה.
השתתפו בהכנת הכתבה: קורין אלבז-אלוש ולירן לוי