אדם נורמטיבי יוצא מהבית לשגרת יומו ולא בטוח שיחזור הביתה למשפחתו. רופא במיון יכול להיות יעד לאלימות קשה של מטופל לא מרוצה. נהג עצבני בכביש לא יתעצל לרדת מהרכב ולתקוף נהג אחר שהעליב אותו. הבית הוא כבר לא מבצרה של האישה — לא פעם היא חיה שם תחת אלימות מילולית ונפשית ובמקרה הרע נרצחת על ידי בן זוגה. ובמגזר הערבי ריב מטופש של ילדים מתלקח בין רגע למלחמת חמולות שמסתיימת בפצועים והרוגים.
הרצח על מעבר החצייה בחולון לפני ימים אחדים הצית את הזעקה לביטחון אישי, אבל הנתונים מלמדים שלצד מקרי הקיצון שמגיעים לכותרות, מתרחשים עוד אלפי אירועי אלימות בכבישים. מנתונים שהגיעו לידי ynet ו"ידיעות אחרונות" על האלימות בכבישי ישראל, עולה כי משנת 2020 ועד 2022 נפתחו 3,713 תיקים בחשד לאלימות גופנית בכבישים.
5 צפייה בגלריה
תיעוד: המשפחה מתפרעת באלימות בבית החולים סורוקה, באר שבע
תיעוד: המשפחה מתפרעת באלימות בבית החולים סורוקה, באר שבע
בכבישים, בבתי החולים וברחובות
( צילום: ליאור אל-חי )
5 צפייה בגלריה
הלוייתו של  יורי וולקוב
הלוייתו של  יורי וולקוב
הלוייתו של יורי וולקוב, שנדקר במעבר החצייה בחולון
(צילום: מוטי קמחי)
5 צפייה בגלריה
תיעוד: גבר משחית 2 צמיגים של נהג רכב אחר במהלך ויכוח בכביש 431
תיעוד: גבר משחית 2 צמיגים של נהג רכב אחר במהלך ויכוח בכביש 431
הנתונים לא כוללים מקרי פגיעה ברכוש ומקרי אלימות מילולית. חיתוך הצמיגים בכביש 431
(צילום: סופיאן זחאלקה)
בחינת הנתונים מראה את העלייה המטרידה במספר המקרים: בשנת 2020 מספר התיקים שנפתחו בחשד לאלימות גופנית בכביש עמד 1,112, שנה לאחר מכן עלה ל-1,234 תיקים ובשנת 2022 מדובר כבר על 1,365 תיקים, והשנה עוד לא הסתיימה. הנתונים נכונים ליום ראשון האחרון, היום שבו הובא למנוחות יורי וולקוב ז"ל, שנרצח במעבר חציה בחולון בעקבות הערה סתמית לנהג אופנוע.
במשטרה מסבירים כי מדובר בתיקי חקירה שבהם יש מתלונן ונפתחת חקירה. הם לא כוללים את כל מקרי האלימות המילולית שנעצרת רק לפני האלימות הפיזית, או הפגיעה ברכוש כמו בסרטון מכביש 431 — שבו נראה אדם חותך צמיגים לנהג אחר בעקבות ויכוח.
"האלימות בחברה הישראלית היא טרור לכל דבר", אמר ראש עיריית בת ים, צביקה ברוט, בהלווייתו של יורי וולקוב ז"ל. "שוב אנחנו נפגשים פה, לעוד לוויה של אדם שומר חוק ושוב מצקצקים בלשון ואומרים כמה זה נורא, אבל האחריות בסוף היא על כולנו ועל כל החברה הישראלית. כי אם אנחנו נמשיך להזדעזע כל פעם מחדש מבלי להקים קול זעקה יום אחרי יום, לא נוכל להגיד שידינו לא שפכו את הדם הזה".

העבריינים חוזרים להטריד

מנתונים של משטרת ישראל שהגיעו לידי ynet ו"ידיעות אחרונות" אנו עדים לתמונה קשה, של חברה אלימה בשנים האחרונות בכל תחומי החיים. 31,285 תיקי חקירה נפתחו בשנת 2022 בחשד לאלימות במשפחה. 54,572 תיקים נפתחו בחשד לאלימות גופנית. לא פחות מ-1,000 חשודים נעצרו בשלוש השנים האחרונות בחשד לעבירות אלימות בכביש.
בשנים האחרונות עלה משמעותית השיח סביב אלימות במשפחה ואלימות מינית, אולם למרות המודעות החברתית לנושא וריבוי הכלים, בעיקר של נשים לזהות את עצמם במצבי סיכון, נראה שהיקף התופעות לא פוחת, אלא להפך. מתחילת השנה נפתחו במשטרה 7,871 תיקי חקירה בחשד לעבירות מין והטרדות מיניות, יותר מכמות התיקים שנפתחה בכל שנת 2021, שבה נפתחו 6,922 תיקי עבירות מין והטרדה מינית.

נתוני משרד הרווחה מצביעים גם הם על עלייה בדיווחים על מקרי אלימות במשפחה. מחודש ינואר 2022 ועד חודש אוקטובר 2022 התקבלו כ-5,712 פניות בנושא אלימות במשפחה במוקד 118 שמפעיל המשרד - עלייה של 3.6% בפניות לעומת התקופה המקבילה בשנת 2021.
גם היקף התיקים בחשד לאלימות במשפחה לא פחת לאורך השנים. מנתוני המשטרה עולה כי במהלך השנים 2020-2022 נפתחו 104,665תיקי חקירה בחשד לאלימות במשפחה, כאשר בשנת 2021 נפתחו 35,769 תיקי חקירה, ובמהלך שנת 2022 עד היום נפתחו 31,285 תיקים. במהלך השנים 2022-2020 (נכון להיום) הוגשו ע"י מחלקת התביעות במשטרה והפרקליטות 13,479 כתבי אישום נגד גברים בגין אלימות במשפחה.

"האלימות אליה נחשפים אזרחי ואזרחיות ישראל בימים האחרונים לא החלה אתמול", מסבירה הדס דניאלי ילין, מנכ״לית שדולת הנשים. "המוות המיותר של יורי וולקוב ז"ל הוא תוצאה של התעלמות פושעת ועצימת עיניים מהתגברות האלימות ברבדים מרכזיים בחברה הישראלית. האלימות בחברה צריכה להדאיג את כולנו, תמיד״.
הדאגה של דניאלי מוצדקת, במקום למגר את האלימות, הנתונים מצביעים על רפטטיביות. למשל, כ-20% מהחשודים באלימות במשפחה ב-2021, כבר החזיקו יותר מתיק אחד במשטרה. ל-3,155, 7%, כבר היו יותר משני תיקים. במקביל, ל-20% מהחשודים בעבירות מין תיקים קודמים.

אחת הסיבות לכך היא היעדר שיקום וטיפול באנשים המואשמים בעבירות אלימות. לפי נתוני איגוד מרכזי הסיוע לנפגעי תקיפה מינית, שליש מהאסירים השפוטים על עבירות מין ב-2021 לא שולבו בתוכנית שיקומית ייעודית או בתוכנית הכנה לשיקום. באותה שנה רק רבע מהאסירים ריצו את מלוא תקופת מאסרם. בנוסף, לפני כשנה עבר תיקון לחוק למניעת אלימות במשפחה שאמור להפנות את הגורם האלים לטיפול, אולם הוא אינו מיושם בשטח.

פוגעים גם ברופאים

גם בתי החולים, המקום שבו מעניקים עזרה לנפגעי האלימות, לא חפים בעצמם מפגיעה. קרוב ל-5,000 אירועי אלימות והפרות סדר, שבין היתר גרמו לנזק ברכוש, התרחשו בבתי החולים מאז תחילת השנה. כך עולה מנתוני משרד הבריאות. בהשוואה לאותו פרק הזמן בשנה שעברה, חלה עלייה בכמות האיומים ובמספר התקיפות של אנשי הצוות. השנה נרשמה עלייה של קרוב לשבעה אחוזים בכמות התקיפות ועלייה של לא פחות מ-13 אחוזים בכמות האיומים שהופנו כלפי חברי וחברות הצוותים הרפואיים במערכת הבריאות.
יותר משנה לאחר ששר הבריאות הכריז על כוונתו להוסיף שוטרים לבתי החולים, בפועל בחלק מבתי החולים טוענים כי לא נוספו שוטרים חדשים. כך או כך, בבתי החולים נערכים לקליטת שוטרים נוספים עד סוף הרבעון הראשון של 2023.
5 צפייה בגלריה
הפגנת אחיות מחוץ לבית החולים רמב"ם
הפגנת אחיות מחוץ לבית החולים רמב"ם
כ-5,000 אירועי אלימות והפרות סדר. הפגנת אחיות בבית החולים רמב"ם על אלימות נגד צוותים רפואיים, חודש אוגוסט
(צילום: גיל נחושתן)
במערכת הבריאות מבהירים: האלימות שמופנית כלפי הצוותים הולכת ומחמירה. "כסגן מנהל בית חולים אני מכיר מקרוב את המצוקות והלחץ עימם מתמודדים באי בית החולים, אני רואה את זה כל יום ובמשך שנים", אומר ד"ר אליעד אבירם, סגן מנכ”ל בית החולים הציבורי אסותא אשדוד. "אף אחד לא מגיע לבית חולים שלא לצורך. עם זאת, ולצד הסבלנות והסובלנות שמגלים הצוותים, אי אפשר להתעלם מהעובדה שאלימות בכלל וכנגד צוותי רפואה בפרט הפכה לעוד שפה רשמית במדינת ישראל. לא מדובר בסדרה של אירועים או גלים חולפים, כי אם אלימות שגרתית שהולכת ומחמירה".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "אלימות פיזית ומילולית כלפי אנשי צוות רפואי היא תופעה חמורה, ומשרד הבריאות פועל בכל הדרכים האפשריות כדי להבטיח את שלום הצוות המטפל והמטופלים האחרים".
בתוך כך, מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי הודיע כי יוקם "צוות חשיבה לטיפול בנגע האלימות בכבישים". שבתאי, שדיבר בכנס שבו משתתפים מפכ"לים מרחבי העולם, אמר כי "משטרת ישראל פועלת בנחישות חסרת פשרות לטפל בנגע האלימות מכל סוג ובכל מקום שבו היא מתרחשת. היינו עדים בימים האחרונים לרצף של אירועי אלימות בכבישים שאחד מהם הסתיים ברצח. משטרת ישראל הגיעה לחשודים שתועדו, ולא נעצור עד שנביא את החשודים לדין תוך שאנחנו כמשטרת ישראל דורשים ענישה מחמירה שתתורגם להרתעה.
"יידע כל אדם שנוהג באלימות כי יש לכך מחיר ענישתי כבד הן בשלילת החירות והן בקנסות כבדים. אני קורא לאזרחים שנופלים קורבן לאלימות בכביש ואלימות בכלל להתלונן ולשתף אותנו כדי שנעקור אותם מהחברה. נארגן צוות חשיבה שמטרתו תהיה לראות איך אנחנו נותנים מענה משולב בין משטרת ישראל לגופים האחרים ואני מקווה שנוכל לספק יותר ביטחון לתושבים ברחובות".