4 צפייה בגלריה
משה קופל
משה קופל
"הממשלה לא התכוננה כמו שצריך". קופל
(מתוך ראיון ל-JNS)
יו"ר פורום קהלת משה קופל, מי שנחשב לכוח המניע מאחורי המהפכה המשפטית, כבר לא מסתיר את תפקידו בקידום החקיקה. בריאיון ל"וול סטריט ג'ורנל" שנערך עימו בסוף השבוע, התגאה קופל כיצד למד להאיץ תהליכים בכנסת. "מסתבר שזה לא כל כך קשה", תיאר קופל את פועלו בקידום חוק הלאום והמהפכה המשפטית, "הדבר החשוב הוא לשלוט בטקסט ולתת קרדיט לכולם מלבד לעצמך - על בסיס זה התחלתי להתעסק בדברים האלה".
עם זאת, קופל הסתייג ואמר: "אנחנו לא מנהלים את המדינה, אנחנו פשוט חוקרים ומייעצים". בריאיון הנדיר יחסית הוא פרש את משנתו לגבי הקרקע למהפכה המשפטית, ואמר שהכול התחיל כש"ציוני ה'עבודה' הבינו שהם כנראה לא הולכים לשלוט במדינה יותר כמו שהיה לפני 1977, והתחילו להעביר את הכוח לבתי המשפט".
לדבריו, נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק הוביל מהפכה שבה בית המשפט שחרר את עצמו מהבלמים המגינים על התחום הפוליטי, ו"השופטים הצליחו להמשיך להתרבות", תוך שימוש בכוחם המובהק בוועדה לבחירת שופטים. "מה שברק יצר מתוך בדיה חסרת בסיס היא מידה של סמכות שיפוטית שאפילו שופטי העליון האגרסיביים ביותר שלנו לא חלמו עליה", ציין.
4 צפייה בגלריה
אירוע לרגל הצטרפות מדינת ישראל לתכנית הפטור מוויזות לארה"ב
אירוע לרגל הצטרפות מדינת ישראל לתכנית הפטור מוויזות לארה"ב
"כנראה הבחור הכי מתון בקואליציה שלו". נתניהו
(צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
כשנשאל מה השתבש בדרך למהפכה המשפטית שהוא מקדם, האשים קופל את התנהלות הממשלה שיצרה התנגדות חריפה בעם. "אם אתה רוצה לעשות משהו חשוב, אתה צריך לעשות את זה בצורה מאוד מחושבת ומכוונת. הממשלה לא התכוננה כמו שצריך. התהליך הואץ מדי. אלה שנמצאים עכשיו בקואליציה יצטרכו ללמוד איך למשול באחריות - והם לא עשו זאת", אמר.
הוא ביקר את הודעת היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, שלפיה על ראש הממשלה בנימין נתניהו להימנע מכל מעורבות ביוזמות לשינויים במערכת המשפט. "ביבי הוא כנראה הבחור הכי מתון בקואליציה שלו", ציין. לדבריו, "יש הרבה אנשים במדינה הזאת שבטוחים לחלוטין שהם צריכים להיות ראש ממשלה, אבל ביבי היה כאן תמיד, והוא סוג של 'סתם' את המערכת. בגלל זה הוא זוכה לכל כך הרבה עוינות. רוב יריביו היום הם אלה שכיהנו תחתיו בעבר ורצו להתקדם למעלה".
קופל העיד על עצמו כי הפך להיות מתון יותר. "כל מה שעשיתי מאז 4 בינואר, כשהרפורמה הזו הוכרזה, זה לדבר עם מתנגדי הרפורמה. אם אתה יכול לנהל את השיח הזה כפי שהוא צריך להתקיים, מאחורי 'מסך הבערות', ולשים בצד את האינטרסים והזהויות השונות - תוכל להגיע לפשרות", אמר. (המושג "מסך הבערות" לקוח מתורתו של הפילוסוף האמריקני ג'ון רולס המתאר שיתוף פעולה חברתי מיטבי שבו כל הפרטים שווי מעמד וחפים מאינטרסים קודמים - ד.א.).
4 צפייה בגלריה
כנס חוקתיות במשבר או משבר חוקתי באוניברסיטת רייכמן בהשתתפות אהרן ברק
כנס חוקתיות במשבר או משבר חוקתי באוניברסיטת רייכמן בהשתתפות אהרן ברק
"יצר משהו שאפילו השופטים הכי אגרסיביים באמריקה לא חלמו עליו". ברק
(צילום: מוטי קמחי)
הוא הוסיף כי במצב שנוצר, "הממשלה צריכה להגיע לפשרה, ואז להגיד שהיא לא מתפשרת יותר". מבחינתו מדובר בוויתור גדול, אך הוא מבין שזה מה שישראלים רוצים, לפי הסקרים. מהי אותה פשרה? לדבריו, כעת הוא מתכנן לשנות את הדרך שבה בוחרים שופטים "בערך לכיוון השיטה הגרמנית" - ועדה שתוסמך באופן מידתי על ידי הכנסת ותצטרך רוב מוחלט כדי למנות שופט. קופל אמר כי הוא מודע לכך שהגעה לפשרה לא תהיה קלה, ותיאר כיצד ממשיכים לשאול אותו: "למה אתה רוצה להגיע לפשרה? ביבי על הקרשים". הוא ציין כי ההזדמנות לפשרה עלולה להתפספס אם המתנגדים ימשיכו לצעוק "הפיכה".
קופל אמר כי תנועת המחאה התחילה במובן מסוים כ"עדות לדמוקרטיה הישראלית", אך קיבלה לאורך הדרך תפניות מטרידות. "לא ציפיתי שהם יהיו מוכנים להשתמש בצבא כחלק מהמשחק", הוסיף, והתייחס למחאת המילואימניקים והאיומים לאי ציות. הוא תיאר כיצד התורם הגדול ביותר של קהלת, המשקיע האמריקני ארתור דנצ'יק, נרדף במשך חודשים על ידי מפגינים "אלימים", לדבריו, בפרבר שלו בפילדלפיה. קופל סיפר כי המפגינים התבצרו והשחיתו, כדבריו, את משרדי קהלת, עד שהסכים לבסוף להפסיק לממן את הארגון.
לדבריו, בלמים ואיזונים הם רק "הטיעון הפורמלי" של מתנגדי המהפכה. מה שבאמת מניע אותם, לטענתו, הוא הפחד ממה שהימין עשוי לעשות. "הם בעצם אומרים, 'השבט שלנו מעדיף שלמדינה המנהלית ולביורוקרטיה השיפוטית יהיה יותר כוח מאשר הממשלה הנבחרת, כי הם מקדמים את האינטרסים שלנו יותר מהממשלה'. אבל אתה לא יכול לקרוא לזה דמוקרטיה".

"יש חבורה שלמה של 'דם כחול', אומרים לי: 'מי אתה?'"

גם מהבחינה האישית, קופל לא חסך בביקורת על היחס שלו הוא זוכה בישראל. קופל, בן 67, התלונן על כך שמתייחסים אליו בארץ כאל אמריקני, אף שעבר לגור בישראל כבר בגיל 24: "יש חבורה שלמה של 'דם כחול'. בכל פעם שאני בפגישה עם האנשים האלה, הדבר הראשון שהם אומרים לי זה כמה דורות הם היו בישראל, כאילו הם אומרים 'למה מי אתה?'".
4 צפייה בגלריה
מפגינים ליד הבית של ארתור דנצ'יק
מפגינים ליד הבית של ארתור דנצ'יק
הפגנה בחודש שעבר ליד ביתו של דנצ'יק
(צילום: UnXeptable Philly)
הוא דחה את הביקורת על כך שרוב המימון של קהלת מגיע מיהדות ארצות הברית. "מבחינת המבקרים זה לא לגיטימי, אפילו שלשמאל במדינה יש מגוון אינסופי של ארגונים הממומנים על ידי ממשלה אירופית כזו או אחרת". בנוסף, הוא דחה את ההאשמות שלפיהן ייבא מארה"ב את השמרנות והאמונה בשוק חופשי. "למיטב ידיעתי גם הסוציאליזם לא הומצא בישראל. חוץ מזה, רעיון השמרנות שקוע די עמוק במסורת היהודית, וישראל היא המדינה היהודית", ציין.
הוא חזר על דברים שכתב בעבר על היהדות כ"סוג של שפה, המתפתחת מלמטה למעלה", והזהיר שברגע שהיא "תיפול" לכדי תכתיבים של ספרים, רבנים או פקידים, הגאונות היצירתית של העם תיפגם. "ישראל צריכה לספק לאזרחיה חופש לא רק מאויבים זרים ומתרבויות זרות, אלא גם מהממשלה שלה בעצמה וממוקדי כוח שלא נבחרו על ידי העם", אמר.
הוא הוסיף כי זו המשימה של פורום קהלת שהקים - לספק "דמוקרטיה ייצוגית אמיתית, חירות פרט וכלכלת שוק חופשי, שאני רואה בהם נושא יחיד". לדבריו, החזון הזה "ישחרר" את המשאב הכי גדול של ישראל: אזרחיה. "אם אי פעם נוכל לשחרר את הגאון במדינה הזו לחופשי, הכל ייראה כמו הייטק", אמר, ותיאר כיצד בכל ענף בישראל שקיימת בו תחרות, שקיפות או ביזור סמכויות - יש למדינה הישגים.
אף שהוא מודה ש"האליטה הישראלית הוותיקה והבוחר הממוצע סיכלו את שאיפותיו וגרמו לו לבעיות עד אין קץ", קופל סיכם את הריאיון בכך שבניגוד לרבים אחרים, כך לדבריו, הוא לא איבד אמון בדרך או בישראל, ואין לו כל כוונה להפסיק את המלאכה. "האם אני חושב שנהיה בסדר? נהיה בסדר. פשוט יש לנו קצת התקף זמני כאן. נעבור את זה", אמר.
שני גרנות-לובטון, ממובילות המאבק נגד פורום קהלת, מסרה בתגובה: "קופל בלחץ וממשיך להפיץ שקרים. כל הברזים נסגרים. אוהבי ישראל בעולם מבינים את השקר שקופל סיפר להם ולא מעוניינים לממן בכספם את מי שקורעים את החברה הישראלית ומרעילים אותה. לעניין השקרים שאמר בריאיון - לא רק שלא הייתה אלימות מול הבית של דנצ'יק, הכל היה בתיאום עם המשטרה ועל פי חוק. אנחנו גאים מאד במחאה שלנו בארה"ב מול מממני ההפיכה, ונמשיך בה כל עוד נידרש לכך".