2 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה בנסיעת מבחן
הרכבת הקלה בנסיעת מבחן
הרכבת הקלה בנסיעת מבחן
(צילום: קובי קואנקס)
לאחר שחברת נת"ע התריעה כי תקלות חוזרות של בלימות פתע ברכבת הקלה מעיבות על פתיחת הקו האדום בגוש דן, שתוכננה לסוף נובמבר, מסתמן הערב (יום רביעי) כי הפעלת הקו צפויה להידחות בשלושה חודשים לפחות. בעת זו הקו האדום צפוי להתחיל לפעול בפברואר 2023. ייתכן שהקו יתחיל לפעול כבר בינואר, אך נשקלת גם דחייה נוספת לחודש מרץ.
כאמור, נת"ע, שאחראית על בניית הרכבת הקלה בגוש דן, טרם הצליחה לפתור את הבעיה במערכת האיתות בקו האדום, שגורמת לבלימות חירום של הרכבת. מומחים של חברת "אלסטום" הצרפתית הוזעקו מחו"ל כדי לסייע במציאת פתרון, ונת"ע פועלת בנושא גם מול החברות הסיניות CCECC ו-CRTG, שסיפקו את הרכבות ואת מערכות התקשורת והמסילות, בהתאם.
למרות שאין עדיין החלטה רשמית על דחייה, בשיחות בין הגורמים בפרויקט מסתמן כי תוספת של כ-90 יום להכנות תאפשר לפתור את הבעיות הטכניות הקיימות במערכת, ולהשלים בזמן את התחנות התת קרקעיות, שכמה מהן טרם קיבלו אישורי הפעלה.
מנכ"לית משרד התחבורה, מיכל פרנק, אישרה בראיון ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" כי המשרד ממתין להודעות מנת"ע ומאלסטום על מתווה לפתרון התקלה, לפני שייקבע תאריך הפתיחה החדש. "מערכת ליבה מרכזית שמגיעה מספק בינלאומי מכובד אינה מתפקדת כראוי. אנחנו עומדים על כך שהספק ינתח את הבעיה וייתן לנו לוח זמנים לפתרונה. רק אז נת"ע תוכל להחליט על מועד הפתיחה. אנחנו מצפים ללקיחת אחריות מלאה ולפתרון מהיר ואיכותי מצד אלסטום", אמרה.
מאלסטום נמסר בתגובה כי "מערכת האיתות מתממשקת עם מערכות רבות אחרות, שאינן באחריותנו. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה הדוק עם כל הגורמים על מנת להשלים את הפרויקט במהירות האפשרית, תוך שמירה על בטיחות ואמינות".
2 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי בהצהרה לתקשורת
מרב מיכאלי בהצהרה לתקשורת
סגן ראש העיר למיכאלי: "הפעילי את הרכבת בשבת. עברי למעשים – די לדיבורים"
(צילום: מוטי קמחי )
במקביל לדיווחים על דחייה בהפעלת הקו האדום, סגן ראש העיר תל אביב ראובן לדיאנסקי הגיש היום עתירה לבג"ץ נגד שרת התחבורה מרב מיכאלי, בדרישה שתורה להפעיל את הרכבת הקלה בגוש דן בשבתות ובחגים. מסלול הקו האדום יעבור בתל אביב, בת ים, רמת גן, בני ברק ופתח תקווה, והפעלתו בשבתות צפויה להיתקל בהתנגדות מצד עיריית בני ברק החרדית.
בחודש שעבר מיכאלי הודיעה כי היא מקדמת את הפעלת הרכבת הקלה בשבת, שכן השבתת הרכבת בסופי השבוע תפגע פגיעה משמעותית בציבור שאינו מחזיק ברכב פרטי. השרה אף הדגישה את נקודה זו פעמים רבות בשלל הופעות תקשורתיות.
לדיאנסקי הגיש את עתירתו לאחר שלא דווח ממשרד התחבורה כי הרכבת אכן תופעל בשבתות ובחגים, למרות הכרזותיה החוזרות ונשנות של מיכאלי. בעתירה, שהוגשה על ידי עורכי הדין ד"ר רענן הר-זהב ויונתן ברמן, בית המשפט מתבקש להוציא צו על-תנאי, שיורה לשרה להסביר מדוע לא תעשה שימוש בסמכותה כדי לחייב את הפעלת הרכבת הקלה בכל ימות השבוע.
בעתירה נכתב: "הסירוב להפעיל את הרכבת הקלה בכל ימות השבוע מסכל במידה רבה את תכליות הקמתה. המטרה של עידוד תושבים להימנע מהחזקת רכב פרטי יכולה להיות מוגשמת רק אם התחבורה הציבורית בישראל תספק פתרונות לכל ימות השבוע. כל עוד האפשרות לנוע באמצעות תחבורה ציבורית מיום שישי אחר הצהריים ועד יום שבת בערב אינה קיימת, מעטים הם האנשים והמשפחות שיוותרו על כלי הרכב הפרטיים שבבעלותם".
עוד צוין בעתירה כי ברור שאלו שאינם מחזיקים ברכב פרטי הם הנפגעים המידיים מאי-הפעלת תחבורה ציבורית בשבת, בהם אנשים חסרי רישיון נהיגה, נכים או חולים במחלות שונות שמצבם הבריאותי לא מאפשר להם לנהוג, וכאלה שמצבם הכלכלי לא מאפשר להם לרכוש רכב.
ראובן לדיאנסקי חבר מועצת עיריית תל אביבראובן לדיאנסקירונן מחלב
לדיאנסקי אמר בעת הגשת העתירה: "אחרי השקעה של כ-20 מיליארד שקלים, שמונה שנים של עבודות, חפירות, חסימות כבישים ומטרדים לציבור ולעסקים - השרה מיכאלי וראש הממשלה יאיר לפיד לא באמת רוצים שהרכבת הקלה תפעל בשבת, כי אחרת כבר היו מחליטים על כך. מדובר בשערורייה שנובעת כנראה משיקולים פוליטיים זרים של 'השקעה' במפלגות החרדיות. ההחלטה על הפעלת הרכבת בסופי השבוע ובחגים נמצאת בידיה של שרת התחבורה, ואני דורש ממנה לעבור למעשים – די לדיבורים".
מלשכת השרה מיכאלי נמסר: "אין צורך בעתירה לבג"ץ. הדבר שיאפשר את הפעלת הקו האדום של הרכבת הקלה בשבת הוא הסכמה של ראש הממשלה לפיד. יש למהלך הזה רוב בממשלה, רוב בציבור, ולשמחתי תמיכה וגיבוי מהנציגים בשלטון המקומי. אסור לנו לפספס את חלון ההזדמנויות ההיסטורי הזה".