שבועיים לפני שרפורמת המחירים בתחבורה הציבורית, "דרך שווה", תצא לדרך - הציגו הערב (שלישי) שרת התחבורה מרב מיכאלי וראש העיר ראשון לציון רז קינסטליך את כרטיס הנסיעה חינם לבני ובנות 75 ויותר "זהב-קו" שייכנס לתוקף ב-1 באוגוסט. הכרטיס מאפשר נסיעה ללא תשלום באוטובוסים וברכבת ישראל.
במשרד התחבורה טענו כי כ-400 אלף איש זכאים לקבל את כרטיס ה"זהב-קו", וכי מאחר שמדובר בסבסוד של המשרד הוא מוערך בעשרות אלפי שקלים בשנה. אזרחים ותיקים שזכאים לכרטיס יכולים להשיגו כבר עכשיו על-ידי הטענתו באפליקציות המקובלות. אלו שיבחרו לקבל את הכרטיס באופן פיזי, יוכלו לעשות זאת בהצגת תעודה מזהה החל מ-24 ביולי באחד מ-800 המיקומים הייעודיים ברחבי הארץ.

"אנחנו חייבים לכם דור המייסדים"

במהלך מסיבת עיתונאים בתחנה המרכזית החדשה בראשון לציון, אמרה השרה מיכאלי: "כמו שאני רואה את זה אנחנו חייבים לכם דור המייסדים, אתם בניתם את התשתית של כל מה שאנחנו יכולים ויכולות היום לקדם. אתם אלו שאנחנו צריכים להחזיר להם.
"לצערי, זה לא המצב בשנים האחרונות בישראל. אני מאמינה בלב שלם שלנו כחברה וממשלה יש חובה לדאוג לגיל השלישי. חברה שיודעת לדאוג לדור המייסדים שלה היא חברה שתדע לתת עתיד לדור הצעיר שלה. אני מאושרת להביא היום את הבשורה הזאת, זה יעזור באופן ניכר להוריד את יוקר המחיה שאנו נאבקים בו היום. אפשר לבקר את הנכדים, לצאת למוזיאונים ולנסוע בחינם".
2 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
"זה יעזור באופן ניכר להוריד את יוקר המחיה". שרת התחבורה מיכאלי
(צילום: עידו ארז)
2 צפייה בגלריה
כרטיס "זהב קו"
כרטיס "זהב קו"
כרטיס "זהב-קו"
(צילום: רועי רובינשטיין)
מרים מלמד (75) מפתח תקווה, שנכחה באירוע, אמרה: "הרעיון הזה לאפשר לנו לנסוע בכל רחבי הארץ בחינם זו הודעה מאוד משמחת. אני משתמשת בתחבורה הציבורית, יש לי 'רב-קו' ועכשיו זה יהיה יותר זול. אני ובעלי כבר קבענו שניסע לנהריה לאכול ארוחת צהריים".
אבנר מוספי (85) מראשון לציון אמר: "אני בדרך כלל לא נוסע בתחבורה ציבורית, אבל הגענו לגיל שזה יותר קשה לנהוג. עכשיו, עם הרפורמה, נתחיל לנסוע באוטובוס. זה עוזר שזה בחינם ועושה חשק להשאיר את האוטו בבית".

רפורמת "דרך שווה" נועדה לצמצם את 80 תעריפי התחבורה הציבורית הקיימים למספר מצומצם של תעריפים יחידים ואחידים, גם במחירי הנסיעה בערים השונות, בנסיעות בין-עירונית באורכים דומים, ובנוסף תבוטל הנחת הערך הצבור שמקבל כיום כל מי שטוען את כרטיס ה"רב-קו" שלו בסך של 25%.
ביישובים כמו טבריה וביתר עילית, שבהם עולה כיום נסיעה בודדת 2.4 שקלים, ישלמו הנוסעים את התעריף הארצי החדש של 5.5 שקלים לנסיעה עירונית. מנגד, בערים האחרות יירד מחיר הנסיעה מ-6.5 שקלים ל-5.5 שקלים. בנוסף יוזלו מחירי כרטיסי ה"חופשי חודשי" שמשמשים את נוסעי התחבורה הציבורית הקבועים בערים, מכ-150-200 שקלים לחודש ל-99 שקלים.
הרפורמה כוללת כרטיסי "חופשי חודשי" חדשים, כמו "חופשי חודשי ארצי" בכל המדינה חוץ מאשר באזור ירושלים, גוש דן וחיפה, במחיר של 99 שקלים לנסיעות באורך של עד 40 ק"מ. עוד חידושים: הנחה בסך 50% לבני 65 ויותר, והגדלת ההנחה לנכים מ-33% ל-50%.