ראש הממשלה נפתלי בנט, שרת החינוך יפעת שאשא ביטון ושר הבריאות ניצן הורוביץ סיכמו הערב (חמישי) כי מדיניות הבידודים לתלמידים שנחשפו למאומתים לקורונה תבוטל בדיוק בעוד שבוע - ביום חמישי הבא. על פי המתווה החדש, כל התלמידים יעברו שתי בדיקות קורונה בשבוע - האחת ביום ראשון והשנייה ביום רביעי.
גל האומיקרון ששוטף בחודשים האחרונים את ישראל הוביל למספרים חסרי תקדים של חולים מאומתים, ובעקבות כך של מבודדים שבאו עמם במגע. התוצאה הייתה, בין היתר, כיתות כמעט ריקות - וכיתות עם חמישה תלמידים הפכו לחלק בלתי נפרד מהמציאות בבתי ספר רבים ברחבי הארץ.
4 צפייה בגלריה
כיתה ריקה בבית ספר ברחבי הארץ
כיתה ריקה בבית ספר ברחבי הארץ
כיתה ריקה בבית ספר, השבוע
4 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון ניצן הורוביץ
יפעת שאשא ביטון ניצן הורוביץ
סיכמו עם בנט על שינוי מדיניות הבידודים
(צילום: יואב דודקוביץ' לע"מ , קובי קואנקס)
4 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה לילדים
בדיקות קורונה לילדים
התלמידים ייבדקו פעמיים בשבוע - ביום ראשון וברביעי
(צילום: ריאן פרויס)
גם אנשי צוות רבים שוהים בבידוד ומורגש מחסור חמור בגננות, סייעות ובמורים. במשרד החינוך הודיעו בתחילת השבוע כי יותר מ-90% מהתלמידים וצוותי החינוך אינם בבידוד. בסך הכל, על פי הנתונים הרשמיים, יותר מ-200 אלף תלמידים וצוותי חינוך נמצאים כרגע בבידוד.
אולם בפועל, התמונה ככל הנראה עגומה הרבה יותר. הנהגת ההורים הארצית מעריכה כי ברוב בתי הספר הנוכחות כרגע נעה בין 40 ל-50 אחוזים, וככל שהגיל יורד כך יורדת רמת הנוכחות. סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית, אודליה שינדרוף, הסבירה כי אכן אמנם בהתאם לנתונים האחרונים העדכניים רק 10% בבידוד מכוח התקנות, אך "התלמידים וההורים המפחדים להידבק או להיכנס לסבב בידודים מצביעים ברגליים ונמנעים מלהגיע".
מורים ומנהלים דיוחו בימים האחרונים על תופעה של "כיסאות מוזיקליים", לפיה גם כאשר תלמידים מגיעים בבוקר, כלל לא בטוח שיסיימו את היום בבית הספר. יש תחושה תמידית שזה עניין של זמן עד שתגיע הודעה שתלמיד כלשהו מאומת או נחשף למאומת ועליו לחזור הביתה, ואז בדרך כלל גם המורים נשלחים לבדיקות או לבידוד.
4 צפייה בגלריה
רק 2 ילדים הגיעו לגן בגני תקווה
רק 2 ילדים הגיעו לגן בגני תקווה
רק שני ילדים הגיעו היום לגן בגני תקווה
(צילום: שאול גולן)
ראשי הרשויות שפנו השבוע לבנט והורוביץ בקריאה לבטל את הבידודים במערכת החינוך בירכו על ההחלטה. יו"ר השלטון המקומי וראש העיר מודיעין-מכבים-רעות, חיים ביבס, אמר: "אנחנו מברכים את ראש הממשלה, השרים ואנשי המקצוע שאימצו את עמדת מרכז השלטון המקומי והעמידו את החינוך בראש סדר העדיפויות. נמשיך לשמור על מוגנות התלמידים והצוות במערכת החינוך, באמצעות בדיקות ביתיות שיסופקו לבתי הספר והגנים. אנו מאמינים שסיום הבידודים הבלתי נגמרים יביאו לחזרה שפויה לשגרה עבור כולם".
יו"ר השלטון מרכז המועצות האזוריות וראש מועצת מרחבים שי חג'ג' הוסיף: "לקורונה יש עוד תסמינים, ומערכת החינוך המופלאה שלנו היא הנלחמת בהם. מערכת החינוך בארץ עוברת בשנתיים האחרונות את אחת התקופות הקשות בתולדותיה, וההחלטה על ביטול הבידודים תאפשר לייצר שגרה המותאמת למציאות הקורונה".