2 צפייה בגלריה
סיירה ליאון לאון דגל
סיירה ליאון לאון דגל
דגל סיירה לאון
(צילום: Shutterstock)
נשיא סיירה לאון יוליוס מאדה שוחח אמש (חמישי) בטלפון עם שר החוץ אלי כהן והבטיח לו שיקים שגרירות בירושלים. בהודעת לשכת הנשיאות בסיירה לאון נכתב כי השניים "דנו ביחסים החמים בין שתי המדינות שראשיתם ב-1961 כאשר סיירה לאון קיבלה עצמאות".
כחלק מהמאמצים לחזק את היחסים בין שתי המדינות, נשיא סיירה לאון הביע את נכונות ממשלתו להקים שגרירות בירושלים. כיום, לסיירה לאון שבמערב אפריקה אין שגרירות בישראל, ואילו לישראל הייתה שגרירות בסיירה לאון עד 1973. שגרירת ישראל בגאנה, שלומית סופה, מאומנת גם לסיירה לאון.
השר כהן מסר כי "ממשיכים לשים את ירושלים, בירתנו הנצחית, בראש סדר היום המדיני של מדינת ישראל. לאחר הודעת נשיא פרגוואי על פתיחת שגרירות בירושלים, ולקראת חנוכת שגרירות של מדינה מאסיה והפסיפיק בירושלים בספטמבר, שמחתי לשמוע מנשיא סיירה לאון כי בכוונתו להקים שגרירות בירושלים".
אם סיירה לאון אכן תפתח שגרירות בירושלים, היא צפויה להיות המדינה השישית שעושה זאת - אחרי ארצות הברית, גואטמלה, הונדורס, קוסובו ופרגוואי. מוקדם יותר השבוע נפגש השר כהן עם נשיא פרגוואי הנכנס סנטיאגו פנייה, שעות ספורות לאחר טקס ההשבעה החגיגי שלו - והשניים החליטו כי המדינה הלטינית תעביר עוד השנה את שגרירותה מתל אביב לירושלים, וכי ישראל תפתח מחדש את השגרירות שלה באסונסיון, בירת פרגוואי, לאחר שנסגרה לפני חמש שנים.
כבר בחודש מאי 2018 העבירה פרגוואי את שגרירותה מתל אביב לירושלים, וזו נפתחה בגן הטכנולוגי בשכונת מלחה לצד שגרירות גואטמלה. היא הייתה אז השגרירות השלישית שנפתחה בבירה. נשיא פרגוואי דאז הוראסיו קארטס, שהיה ידיד ישראל, הגיע לירושלים לחנוך את השגרירות בטקס חגיגי ואף הוזמן שנה לאחר מכן על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו לטקס הדלקת המשואות בהר הרצל.
ארבעה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2018, נשיאה החדש של פרגוואי אבדו בניטס הפך את ההחלטה של קודמו בתפקיד והודיע על החזרת שגרירות פרגוואי לתל אביב, בטענה כי "פרגוואי רוצה לתרום להגברת המאמצים הדיפלומטיים האזוריים להשגת שלום הוגן ובר קיימא במזרח התיכון".
ישראל זעמה אז על ההחלטה ונתניהו הנחה להשיב את שגריר ישראל באסונסיון להתייעצויות, ואף לסגור את השגרירות הישראלית. מאז ספטמבר 2018 אין לישראל שגרירות בפרגוואי.