1 צפייה בגלריה
גלית דיסטל בישיבת הממשלה
גלית דיסטל בישיבת הממשלה
שרת ההסברה גלית דיסטל אטבריאן
( צילום: מארק ישראל סלם)
שרת ההסברה מעלה סרטונים מהסלולרי של הדובר, למשרד שבראשו היא עומדת אין כלל סמכויות הסברה וההערכה היא שהוא לא יאויש במלואו בשנה הקרובה. כך אומרת בעצמה שרת ההסברה גלית דיסטל אטבריאן, בהודעה ארוכה שפרסמה אמש (שבת) בטוויטר על רקע הביקורת על פעילותה. זאת, על אף שבישראל כבר פעל מערך הסברה לאומי מתפקד שצלח בחיוב את הרמדאן הקודם - ופורק הלכה למעשה על-ידי הממשלה הנוכחית.
הציוץ הזה פורסם יומיים לאחר ציוץ באנגלית קלוקלת, שבו כתבה בין היתר כי "אני מחזקת את אזרחינו שהיו יעד למתקפת טילים בפסח. לא ניתן לאויבינו להרתיע אותנו - לא בלבנון ולא בעזה".
בציוץ שהתייחס למחדל ההסברה כתבה דיסטל אטבריאן: "אנחנו עוברים ימים טרופים וקשים. כישראלית אני כואבת את האובדן הרב שחווינו וכחברה בממשלה אני חשה אחריות עצומה. מובן שההסברה הישראלית היא נדבך מהותי בשמירה על ביטחון המדינה, ולכן חשוב לי לתת לכם דין וחשבון. ראשית, האחריות היא עליי. אפרט בהמשך את האתגרים הרבים המלווים הקמת משרד חדש, אבל חשוב להדגיש - אני שומעת ברוב קשב את הביקורות המוצדקות שלכם בימים האחרונים ואני מודה לכם עליהן".
"הקמת משרד ממשלתי חדש מלווה באתגרים רבים", הוסיפה. "הראשון הוא כמובן תקציבי. שר של משרד קיים נכנס לפעילות משרדית עם תקציב שאושר זה מכבר. למשרד ההסברה לעומת זאת אין כרגע כסף, משום שהוא לא היה קיים כשהתקציב הקודם אושר. הפעימה הראשונה מהתקציב החדש תיכנס למשרד ההסברה בראשון ביוני. עד שתיכנס, אני פועלת באופן מאולתר עם המשאבים שיש לי (סרטונים מהסלולרי של הדובר וציוצי הסברה באנגלית). אני שותפה לתחושה שזה לא מספיק בלשון המעטה, וזה בוודאי לא מה שהמשרד יעשה כשיעמוד על הרגליים.
דיסטל אטבריאן הודתה שרק בעוד שנה משרד ההסברה יאויש באופן מלא: "אתגר נוסף הוא כוח אדם. אני לא אלאה אתכם בחוקי הנציבות, רק אומר שכל העסקה של עובד חדש כרוכה במכרז בן כמה שבועות ולאחר מכן ועדת אישור. הצפי של גורמי המקצוע כיום הוא שהמשרד יאויש במלואו בעוד כשנה. קושי נוסף הוא הגדרת והעברת סמכויות. כרגע כל סמכויות ההסברה נמצאות במטה ההסברה במשרד ראש הממשלה. למי שלא דובר בירוקרטיה ממשלתית רק אומר שללא סמכויות מוגדרות הייעוץ המשפטי לא יכול לאשר שום פעילות של המשרד".
לדבריה, "בנייה של משרד ממשלתי זהה לבניית בניין. המגירה מלאה בתוכניות שמחכות להתממש, אבל מדובר בתהליך סיזיפי של אבן על אבן. אין זבנג וגמרנו. לצערי. התקציב שאושר לי הוא נדיב ואני שוקדת בכל דקה פנויה בתכנון אגפי המשרד, ריאיונות לעובדים, פגישות עם אנשי הסברה וגופי הסברה מהארץ ומהעולם וצלילה לעומק בכל אספקט אפשרי ורלוונטי".
"בד בבד אני עדיין דופקת על שולחנות ומנסה למצוא פתרונות יצירתיים להקדמת מועד הפעימה הראשונה של התקציב", הוסיפה. "ביום שישי האחרון הייתה פריצת דרך שלא אפרט על אודותיה כעת כדי לא לעשות עין (חמסה חמסה). משרד ההסברה יקום ויעמוד והוא ישרת את מדינת ישראל ואת כל אזרחיה בלהט, בחרדת קודש ובאהבה אינסופית. אין לי די מילים להבהיר באיזו רצינות תהומית אני לוקחת על עצמי את השליחות החשובה הזאת. עוד מעט תרגישו אותו מתניע. אני על זה. כל כולי".
על אף טענותיה של דיסטל, ראוי לציין כי הממשלה החלה לכהן כשדווקא פעל בישראל מערך הסברה לאומי מתפקד, שקם בתקופת ממשלת-בנט לפיד. עם כינון הממשלה, נזכיר, אנשיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו מיהרו לפטר את גדי עזרא, מנהל מערך ההסברה הלאומי שמונה בממשלה הקודמת. כיום אין לישראל ראש מערך הסברה לאומי, ואין מנהל מטה הסברה. לראש הממשלה אין דובר לתקשורת הזרה, כך שאין לממשלה פנים שמדברות באנגלית וידבברו את הנושאים שעל הפרק באנגלית רהוטה.