3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
השרה דיסטל אטבריאן, העימות האלים בהר הבית וראש הממשלה נתניהו
(צילום:מארק ישראל סלם, לע''מ)
עם החזרה המסתמנת לשגרה בצפון ובדרום, צף לחלל האוויר מחדל ההסברה המהדהד סביב הר הבית. מערך ההסברה הלאומי המפואר שקם בתקופת ממשלתם של נפתלי בנט ויאיר לפיד הלך ונמוג. אנשיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו מיהרו לפטר את המנהל המצטיין גדי עזרא שהפך את מערך ההסברה הלאומי למכונה משומנת שתיאמה באופן חסר תקדים בין כל הגופים הביטחוניים בישראל. בראש מערך ההסברה עמד אלעד טנא, שמונה על-ידי בנט והצליח לשקם את הגוף החשוב.
בפעם הראשונה מדינת ישראל דיברה בקול אחד ונערכה מבעוד מועד בתקופות רגישות כמו הרמדאן. כיום אין ראש מערך הסברה לאומי, אין מנהל מטה הסברה. ואם זה לא מספיק - לראש הממשלה אין דובר לתקשורת הזרה, כלומר לממשלה אין פנים שמדברות אנגלית, מישהו שידברר את הנושאים שעל הפרק באנגלית רהוטה.
שרת ההסברה גלית דיסטל אטבריאן מתלוננת שאין לה כסף למדפסת ואין לה כל מעורבות אמיתית בענייני הסברת חוץ. היא פשוט לא נוכחת באירוע. המשרד שלה לא עוסק בהסברת חוץ. במקביל, אנשי המשרד לנושאים אסטרטגיים שעבר למשרד החוץ ועסקו בנושאי הסברה - הועברו לפני חודש למשרד התפוצות אשר אינו פעיל כלל בענייני הסברה.

המחדל התגלה במלוא עוצמתו במהלך החג. הרשת התמלאה בסרטונים של שוטרים מכים באכזריות מתפללים במסגד אל אקצא כשניתן היה לשמוע היטב את זעקות הכאב ממכות האלות והרובים. הפלסטינים נערכו היטב לרגע הזה ותיעדו כל דבר בלייב. סרטונים שהופיעו באחד הציוצים בטוויטר זכו ל-14 מיליון צפיות.
במקביל, הרשת התמלאה גם בתמונות של צעירים יהודים בדרכם להר הבית עם גדיים, כדי להעלות אותם לקורבן. הטענה הישראלית שמדובר במיעוט קיצוני ותמהוני לא הועילה. העולם המוסלמי שוב השתכנע שאל אקצא בסכנה וצריך להגן עליו. הגינויים נגד ישראל מצד משרדי החוץ בעולם הערבי הוכיחו ששוב כשלנו בהסברת האירוע. לא הייתה מלכודת אחת שחמאס טמן שישראל לא נפלה לתוכה. שוב הצטיינו בלהיות צודקים אבל לא להיות חכמים.
שאריות מערך ההסברה הלאומי שחררו באמצעות משטרת ישראל סרטונים שמוכיחים שאותם "מתפללים תמימים" הם צעירים פלסטינים מוסתים שהתבצרו מראש עם אבנים, סלעים, אלות וזיקוקי דינור. אבל לא היה ממש קשב לטענה הזאת מול הסרטונים הקשים של שוטרים מכים מתפללים ברמדאן.

מי שחיפש ראיה כמה לא מקשיבים לטיעונים של ישראל, מצא אותה בתדרוך של הבית הלבן לכתבים בלילה שבין חמישי לשישי. ג'ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי, נשאל על ידי הכתבים מדוע ארה"ב לא מגנה את ישראל על האלימות נגד המתפללים המוסלמים שחלקם אפילו ישנו. קירבי נאלץ להשיב שארה"ב גינתה את האלימות. היה ברור שהוא מתכוון לישראל. קירבי לא מצא לנכון לתקן את השואלת על כך שמדובר במתפרעים, והקפיד לומר שארה"ב קוראת לשני הצדדים להנמיך את גובה ההסלמה והאלימות.
בהיעדר דובר לממשלת ישראל, מי שהופיע בתחנות השידור בארה"ב היה סא"ל ריצ'ארד הכט, ראש ענף תקשורת בין לאומית בדובר צה"ל. מראשית ההסלמה פעלה זירת הדיגיטל, שהועברה מהמשרד לנושאים אסטרטגיים למשרד התפוצות. מרכז המדיה הדיגיטלי בעיר שדרות, בשיתוף פעולה עם פעילי הדיגיטל של רשת DigiTell הפועלים ב-20 מדינות, הפיץ תכנים של תושבי העיר החיים תחת אש.

בנוסף, משפיעני "נבחרת המשפיענים של ישראל" - בהם שירז שוקרון, עדיאל כהן, אורין ג'ולי, אייל ברקובר, אשלי וקסמן בקשי ואביתר עוזרי - הונחו על ידי המשרד באופן שוטף והפיצו בערוציהם סרטונים ותכנים רבים בנושא הר הבית ומטחי הרקטות בצפון ובדרום, בתיאום עם מסרי מטה ההסברה הלאומי.
במהלך החג, משרד החוץ הישראלי העלה תכנים ברשתות החברתיות בשפות השונות. עוד הפיץ משרד החוץ לנציגויות ולאנשי הקשר סרטונים ומסרים המציגים את האלימות הפלסטינית בהר, כשהמטרה הייתה להראות מחד שישראל שומרת על חופש הפולחן ומהצד השני להראות את האלימות מהצד הפלסטיני, מעזה ומלבנון.
3 צפייה בגלריה
העצורים מהעימותים במסגד אל-אקצא
העצורים מהעימותים במסגד אל-אקצא
עצורים שטוענים כי הוכו בהר הבית
3 צפייה בגלריה
פעילים הגיעו להקריב קורבן בהר הבית
פעילים הגיעו להקריב קורבן בהר הבית
יהודים הגיעו להקריב קורבן בהר הבית
(צילום: משי בן עמי)
צריך לשאול בקול רם: מי נתן את ההוראה לשוטרים לפרוץ בכוח למסגד אל אקצא ביודעו שמראות כאלה עלולים להבעיר את המזרח התיכון. הרי ברור לחלוטין שמדובר במארב הסברתי מתוכנן שטמנו לנו הפלסטינים. למה היינו צריכים ליפול בו? לו נכח איש הסברה בכיר בחמ"ל המשטרה, הוא היה צריך לדפוק על השולחן ולא לאפשר לאירוע האלה להתרחש כמעט בכל מחיר. התמונות שיצאו ממסגד אל אקצא התפשטו ברחבי הרשת כאש בשדה קוצים ולפי הערכות צפו בו עשרות מיליוני בני אדם ברחבי העולם.
מעטים בעולם התרשמו מהמסרים הישראליים שהמתפרעים התבצרו בהר והכינו מצבורי אבנים וזיקוקים. העולם כבר מכיר את הצד השני. צריך להיות חכם ולא רק צודק. היה נכון לשים מבוגר אחראי בחמ"ל המשטרה ולמנוע פריצה למסגד ברמדאן כמעט בכל מחיר. ראש הממשלה חייב להתעשת ולאייש מיד את מערך ההסברה הלאומי באנשי מקצוע מהשורה הראשונה שישקמו את האופן שבו ישראל מתמודדת עם פיגועי הסברה כאלה.

יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד (יש עתיד) אמר הבוקר במשדר המיוחד של אולפן ynet בהתייחסו לנושא: "את אירועי הר הבית הקודמים, את כל הפעולות בירושלים שכללו את מצעד הדגלים והעלייה של יהודים להר הבית, אני אישרתי. זה עבר בשקט מפני שאנחנו הקמנו מערך הסברה מתואם שבו עבדו יחד משרד החוץ, משטרה, צבא, דובר צה"ל ומשרד ראש הממשלה. ישבתי אז בראש השולחן, וזה עבד בשביל להרגיע.
"בין היתר צריך להתמודד עם כל מה שקורה ברשתות מבחינת הסרטונים שמפיצים אויבינו. אין היום מערך אחוד כזה, כי אין היום ממשלה שבה צד אחד יודע לעבוד עם הצד השני, ואין יד אחת שיודעת להשתלב עם היד השנייה. חבל, אני מאוד ממליץ לממשלה, בין השאר, להקים מערך הסברתי".

גדי עזרא, שהיה כאמור מנהל מערך ההסברה בממשלת בנט-לפיד, אמר במשדר: "במדינת ישראל יש הרה מאוד גופים שמדבררים. הם עושים את זה בצורה נאמנה ומדויקת. כל מי שאוחז במיקרופון במדינת ישראל, אם זה במשטרה, במשרד החוץ או בדובר צה"ל, עובד ימים כלילות, באינטנסיביות שלא נראתה הרבה זמן. אבל העובדה שאין כרגע ראש מערך הסברה לאומי משחקת לרעתנו בשלב הזה.
"הגופים השונים חייבים גורם חזק שיידע לתכלל את העבודה ביניהם, לוודא שיש מסר אחיד, ברור ועקבי בין גל גופי ההסברה של מדינת ישראל והדרג המדיני כאחד. בלי זה, היכולת שלנו לשדר מסר אחיד ברור ועקבי יכול להיות מוגבל. ישראל הגיבה במהלומת אש מאוד חשובה, טילים מעבירים מסר הרתעתי, אבל המסר הזה הוא מוגבל אם לא נלווה לו מסר מילולי".
גורמים ממשלתיים אמרו בהתייחסם לנושא כי "יש אנשי מקצוע בהסברה הלאומית שעובדים סביב השעון מול האירועים הללו. נכון שהמערך מאוד רזה, ללא מנהל והתנאים מאתגרים - אבל מתקיימת פעילות משמעותית, תוך הירתמות משותפת של כל הגופים להסברה הלאומית.
"לגבי הפריצה להר, מדובר בסיטואציה חוזרת והמשטרה מכילה עד שזה מגיע לרמה שמסכנת ציבור. במקרה הזה המתפרעים ממש כלאו מתפללים בפנים ואיימו על המשך שגרת הפעילות בהר הבית. קטעי סרטונים מהפינוי יצרו נזק תודעתי ברשתות ומולן ישראל הפיצה חומרים שמפלילים את אותם פורעים כהתארגנות אלימה שחיללה את המסגד. כל זאת לצד פעילות מול הסתה ופייק ופמפום מתמיד של תיעוד עדכני לקיום חופש הפולחן, הר הבית מלא במתפללים ושער שכם שוקק".
מה שתסכל במיוחד את מערך ההסברה נקשר להיערכות לרמדאן. במשך חודשיים נעשתה פעילות הכנה לקראת החג המוסלמי תחת תוכנית שזכתה לשם "עומר התנופה". נעשו כל מיני תיאומים, אבל במערך ההסברה הבינו בסופו של דבר כי קשה מאוד להתמודד עם תמונות של שוטרים מכים מתפללים במסגד. בזירת ההסברה, תמונות כאלה מקבלות ביטוי נרחב יותר.

שר החוץ כהן למקביליו: תגנו את חמאס

שר החוץ אלי כהן שלח הבוקר איגרת אישית לעשרות מקבילים בתפקידו, שבה ביקש לגנות את חמאס על ירי הרקטות לעבר ישראל מלבנון ומעזה, ולצאת נגד הפרובוקציות בהר הבית והניסיון של ארגוני הטרור להצית מלחמת דת.
"אני כותב לך מיד לאחר סיום ישיבת הקבינט הביטחוני בישראל שהתכנס בסוף היום הראשון של חג הפסח שלנו, כאשר ישראל נמצאת תחת מתקפה מתואמת מכמה חזיתות על-ידי ארגוני טרור קיצוניים המסכנים את היציבות באזורנו", כתב כהן לשרי החוץ. "יותר מ-34 טילים שוגרו נגד אזרחינו מלבנון ועוד מעזה, במטרה להסלים את המצב עוד יותר. לאלה מצטרפים פרובוקציות והתקפות שיזמו רדיקלים בהר הבית".
השר כהן כתב עוד: "ההתקפות המתואמות הללו מתרחשות בזמן שאנו חוגגים את חגי הרמדאן ופסח המוסלמי והיהודי ולקראת החג הנוצרי הקרוב של חג הפסחא. לפרובוקציות האלה יש רק מטרה אחת - להסלים ולהביא הרס לאזור, בעוד שישראל מחויבת לכך שהסטטוס קוו במקומות הקדושים יישמר ונוקטת את כל האמצעים הדרושים כדי להבטיח פולחן שליו לכולם".