המפגש שערך היום (ו') ראש הממשלה בנימין נתניהו עם בכירים במשק, בהם מנכ"לי בנקים מובילים בישראל, מעיד כנראה על החשש הגובר שלו מהאזהרות ההולכות וגוברות מפני הפגיעה שתגרום המהפכה המשפטית שהוא מקדם לכלכלה, כגון הורדת דירוג האשראי של ישראל. נתניהו, כך נראה, חושש מ"כדור שלג" בסוגיה הזו. גורמים בליכוד הוסיפו שבגלל שהוא מצוי בניגוד עניינים הוא חשב עד כה שלא יידרש לסוגיה – אבל כעת הוא נכנס אליה "כל הכוח".
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו במפגש עם אנשי עסקים בכירים בישראל
ראש הממשלה בנימין נתניהו במפגש עם אנשי עסקים בכירים בישראל
נתניהו עם אנשי העסקים הבכירים, במפגש במצודת זאב
הגורמים ציינו כי קיימת מורת רוח מסוימת בסביבת נתניהו מההתנהלות של שר המשפטים יריב לוין. לדברי הגורמים לוין לא יודע לנהל את המערכה הזו, ולכן לכאורה נתניהו נאלץ להוביל אותה כעת. חשוב להדגיש שלמרות הטענות, נתניהו לא השמיע ביקורת כלשהי כלפי לוין – ובמפגש עם אנשי העסקים הזכיר אותו כאשר טען כי לוין תומך ב"הידברות" מול מתנגדי התוכנית. ההידברות הזו, כך לדברי נתניהו, צריכה להיעשות רק במקביל לחקיקה שתוציא לפועל את הרפורמות – ו"מבלי לעכב אותה".
לדברי הנוכחים במפגש, נתניהו דיבר על כך שהוא מוכן להידברות בחסות הנשיא יצחק הרצוג – שמנסה לתווך בין נתניהו ולוין לבין האופוזיציה וכן מול נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, שיצאה אף היא בחריפות נגד הרפורמות. עם זאת, נתניהו הדגיש כאמור שהוא "ממשיך עם הרפורמה". הגורמים במפגש ציינו כי בדבריו על "הידברות" נתניהו לא היה נחרץ.
2 צפייה בגלריה
מנכ"ל בנק דיסקונט אורי לוין, נתניהו ומנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר
מנכ"ל בנק דיסקונט אורי לוין, נתניהו ומנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר
מנכ"ל בנק דיסקונט אורי לוין, נתניהו ומנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר
(צילום: רפי קוץ, גדי דגון)
המפגש במצודת זאב אורגן על ידי איש העסקים וחבר הליכוד שלומי פוגל, ונערך על רקע אזהרותיהם של מאות כלכלנים מהפגיעה החמורה שהמהפכה המשפטית עלולה לגרום לכלכלת ישראל – בגילוי דעת שנחשף שלשום ב-ynet. בין היתר מזהירים הכלכלנים, בראשם נגיד בנק ישראל אמיר ירון, כי החלשת מערכת המשפט בצורה דרמטית כל כך עלולה להביא להברחת משקיעים ולהורדת דירוג האשראי של ישראל. הכלכלנים מציינים בין היתר פגיעה כלכלית שהתרחשה בשל רפורמות דומות בפולין והונגריה, ולדבריהם אחת הסיבות לבריחה אפשרית של משקיעים היא חשש מצדם שהשמירה על הזכות לקניין תיפגע.
נתניהו טוען מצדו כי הזכות לקניין "מקודשת" וכי האופוזיציה מקדמת "צונאמי של שקרים" על התוכנית. לדבריו בישראל יש גם "עודף משפטיזציה", שהסרתה רק תתרום לכלכלה ולא תחליש אותה. אבל עד כה רובם המוחלט של הכלכלנים מתנגדים בצורה נחרצת לתוכנית, ונראה שבמפגש הבוקר עם בכירי הבנקים הוא קיווה לגייס תמיכה מצדם. הוא לא קיבל אותה: בכירי הבנקים הצטרפו לאזהרות, וקראו לו לפעול להגעה להסכמה רחבה סביב הרפורמות במערכת המשפט.
מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר אף אמר לנתניהו כי הוא מזהה בימים האחרונים משיכה של פיקדונות מהבנק. קוטלר הדגיש כי המשיכות הן בהיקף "קטן ולא דרמטי" וכי הן לא מגיעות בהכרח מענף ההייטק – אבל האמירה שלו עשויה עדיין להטריד את נתניהו. מנכ"ל בנק דיסקונט אורי לוין אמר: "אי אפשר להתעלם מכל אנשי הכלכלה שמביעים חשש כל כך גדול מהמהלכים, ולכן אתה חייב לעצור מיד ולקדם שינויים רק בזהירות ובהסכמה רחבה. אולי אנחנו טועים ואתה צודק, אבל מחיר הטעות שלך יכול להיות פגיעה אנושה בדמוקרטיה ובכלכלה".
חשש נוסף של נתניהו הוא מהאפשרות שהלחץ האמריקני נגד המהפכה המשפטית יגבר. מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן שיבקר בשבוע הבא בישראל צפוי לעלות את הסוגיה הזו בשיחות שיקיים בארץ, וגורם אמריקני בכיר אמר אמש: "לא נהיה ביישנים בנושא הזה. העמדה שלנו היא שישראל היא דמוקרטיה בריאה – היחידה במזרח התיכון – וזה טיעון מספר 1 שלנו להגן על ישראל באו"ם. אלה הערכים המשותפים שלנו וחשוב שזה יימשך".

המסר שהעבירו האמריקנים לנתניהו הוא שהמצב הנוכחי אינו מקובל עליהם. נתניהו מעוניין בין היתר לטוס לארה"ב, אבל לפי שעה האמריקנים לא מאפשרים לו. לדבריהם הם לא ימשיכו "כתמול שלשום" אם הרפורמה תעבור – כי היא תשנה את הסטטוס המשפטי של ישראל. במסרים שלהם מדגישים האמריקנים כי הם רוצים שישראל תמשיך להיות דמוקרטיה חזקה עם איזונים ובלמים.