פרויקטור הקורונה פרופ' סלמאן זרקא אמר הבוקר (יום ראשון) בריאיון לאולפן ynet כי זן האומיקרון מעורר חשש גדול במשרד הבריאות בעיקר בשל קצב ההדבקה שלו, והסביר שאחת הדרכים להיאבק בו היא העלאת שיעור המתחסנים. לדבריו, כבר בשבוע הקרוב יחלו לחסן נגד קורונה בבתי הספר הערביים שלא נמצאים בחופשת חנוכה, ובהמשך יגיעו החיסונים גם לבתי הספר במגזר הכללי. "המצב לא יציב", הדגיש. "אני מאמין שאזרחי ישראל מבינים את צו השעה".
3 צפייה בגלריה
סלמאן זרקא
סלמאן זרקא
"רוצים לעכב את ההתפשטות של הזן". פרופ' זרקא
(צילום: שמוליק דודפור)
"אנחנו במצב לא ברור וצריכים לקבל החלטה בחוסר ודאות", אמר ביחס לקבינט הקורונה. "אפשר לחכות ולראות לאן דברים הולכים ובהתאם לקבל החלטות, ואפשר גם לקבל החלטות שכרגע נשמעות גדולות ודרסטיות כמו לסגור את המדינה בפני זרים. האיזון שנמצא כרגע על השולחן (ההחלטה שהתקבלה בקבינט, א"ש) נכון לשבועיים הקרובים. ככל שיגיע מידע יהיה אפשר לחזור כמה צעדים אחורה ולשחרר".
היית סוגר זמנית את הטיסות לשבועיים? "לא כל הדברים צריכים להיות מסודרים בתקנות ובחוקים - גם הבוקר אמליץ לאזרחי ישראל, ככל שניתן אל תטוסו לחו"ל. לא צריך לסגור את נתב"ג בשביל להפוך את הדברים מ-0 ל-1. אני חושב שנכון להסביר לאנשים שרואים את תמונת המצב העולמית כרגע עם נגיף החדש וגם בכלל. אירופה אדומה ונכנסת לסגרים, יש הרבה מגבלות - ולכן עדיף שאנשים לא ייסעו לחו"ל".
"הווריאנט נמצא כבר בארץ", הדגיש פרופ' זרקא. "אבל אנחנו רוצים לעכב את ההתפשטות שלו עד שיהיה לנו יותר מידע ונלמד כמה הוא מסכן ומידבק".
כשנשאל מה הדבר שמטריד את משרד הבריאות יותר מכל בזן האומיקרון, השיב פרופ' זרקא: "קודם כל היכולת להדביק - אנחנו מבינים שהוא מדבק יותר מהדלתא, וזה אומר שהוא יכול להתלקח מהר. הדבר השני זה האפשרות שיביא לאשפוז ילדים ויפגע בהם, ואז זה יהיה משחק אחר לחלוטין. ברור שמטריד אותי גם כמה הוא עוקף את החיסון - זה לא אפס אחוז הגנה מול 100%. יכול להיות שהחיסון שמגן מפני הדלתא ב-90%, מגן בפני הווריאנט החדש ב-80% או אולי ב-70%".
3 צפייה בגלריה
נוסעים בנתב"ג
נוסעים בנתב"ג
"אחד הדברים שנצטרך לבחון מחדש די מהר". נתב"ג, הבוקר
(צילום: AFP)
"הדיווחים הראשוניים, ואני אומר את הדברים בזהירות, הם שהחיסון יעיל נגד הזן החדש - או לפחות מונע מחלה קשה", אמר פרופ' זרקא. "גם המקרה שאובחן בארץ, התחלואה מאוד קלה. לכן קריאתי לציבור היא תתחסנו, תשימו את ההגנה הזו עליכם בנוסף למסכה. בטח בעידן של אי הוודאות".

"איכוני שב"כ - רק בצורה מדודה"

על ההחלטה שגם מחוסנים יצטרכו לשהות בבידוד של שלושה ימים ולעבור שתי בדיקות PCR בחזרה מחו"ל, השיב פרופ' זרקא: "ככל שהמידע יתפתח ונבין יותר דברים, זה לגמרי חלק ממה שנצטרך לבחון מחדש די מהר".
אתה מודאג מחגיגות חנוכה? "אני מודאג מהנגיף החדש ומיכולת ההתפשטות לשו, וכפי שאמרתי - החלטת הקבינט אתמול הייתה לסגור או לעכב את הגעת הווריאנט לארץ ולא לייצר השפעה מיידית בתוכה".
למה לא להשפיע על שתי החזיתות? מה עם האירועים פה? "הקבינט והמשרד לביטחון הפנים החליטו לשנות את מצב האכיפה - אנחנו מביאים ניידות לבדיקות מהירות בכניסה לאירועים בתיאום עם המארגנים. כל האירועים האלה, כולל אירועים של 50 איש ומעלה - שאתמול היו 100 ומעלה - מחייבים תו ירוק. אני מאמין שבהסברה לציבור ובאכיפה הדברים האלה יכולים להתנהל בסיכון יותר נמוך. אין כאן סיכון אפס. אני עדיין לא ממליץ לאנשים לשבת בבית ולחכות שנבין יותר - צריך לחיות את חיינו, אבל בזהירות. המסכה מגנה עלינו וצריך להקפיד עליה. אני משתמש בה גם בחוץ וגם בפנים".
3 צפייה בגלריה
חיסוני ילדים בירושלים
חיסוני ילדים בירושלים
"חיסונים בבתי הספר? אנחנו לגמרי שם". מתחסנת בירושלים
(צילום: EPA)
כשנשאל על איכוני שב"כ, נתן כדוגמה את המקרה של העובדת הזרה שנסעה באוטובוס לאילת: "חלק מהאנשים היה אפשר לאתר בשיטות אחרות, אבל יש 16 שלא הצלחנו להגיע אליהם. כשהנחת העבודה היא שהווריאנט מסוכן, מאוד הגיוני שכחלק מההגנה על בריאות הציבור, נוכל להשתמש בכלי הזה בצורה מדודה ומדויקת. אין שום כוונה לחזור לאיכוני שב"כ, כאיש בריאות הציבור זה בהחלט לא נכון ואפילו מטריד. צריך להשתמש בו נקודתית".
"אני מאוד מאמין שאזרחי ישראל מבינים את צו השעה כרגע", הוסיף. "אנחנו במצב לא יציב, מצב בעייתי, וזה עוד לפני שאזכיר את מגפת זן הדלתא שהרימה את הראש לפני שבוע כשה-R התחיל לטפס. מיום חמישי אנחנו בתסריט אחר - מוטב לכולנו שנגן אחד על השני וכל אחד על עצמו. זה אומר הקפדה על נהלים, בידוד, מסכה וחיסון".
פחות מ-10% מהילדים התחסנו במנה הראשונה - למה לא לחסן בבתי הספר? "הבוקר הייתה פגישה ראשונה להיערכות לחיסונים בית הספר. אנחנו לגמרי שם. אני מאמין שבמהלך השבוע נתחיל לחסן בבתי הספר בחברה הערבית כיוון שהם לא נמצאים בחופשת חנוכה, ונלמד תוך כדי כך על הצלחת המבצע בבתי הספר. אנחנו במקום אחר, זה לא השיח של שבוע שעבר, שיש לנו זמן להמתין ולחשוב. אנחנו בשיח אחר החל מחמישי בערב עם הווריאנט החדש ויש קריאה ברורה להורים ולמבוגרים – תתחסנו. בעזרת השם ובעזרת כולנו, האופטימיות תחזור".