ועדת החוקה של הכנסת אישרה בצהריים (יום א') את תקנות המתווה של קבינט הקורונה אל מול זן האומיקרון. בעקבות בקשה של שר הבריאות ניצן הורוביץ, הוקדמה לשעה 18:00 חובת ההעברה של ישראלים ששבים ממדינות אדומות באפריקה למלוניות עד קבלת תשובת בדיקת PCR. שאר התקנות ייכנסו לתוקף בחצות ויימשכו עד 7 בדצמבר. ynet העביר את הדיון בשידור חי.
"זן האומיקרון מאוד מטריד בגלל שיש לו שלל מוטציות חריגות" אמרה ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות ד"ר שרון אלרעי פרייס בפתח הדיון שבו דווח כי לזן שמעורר בהלה יש 38 מוטציות בחלבון הספייק.

בהלת אומיקרון - דיווחים נוספים

עד כה יש בישראל 13 מאומתים וחשודים כמאומתים לזן. פרט לעובדת הזרה ממלאווי, הם מתגוררים ברעננה, רמת גן, ראשון לציון, רחובות, קריית מלאכי, באר שבע, כסייפה, אטרש, לקיה, חורה, אום בטין ושבט עאצם. העובדת הזרה, תושבת רעננה ובן 21 מכסייפה כבר שוהים במלונית בידוד בירושלים.
חמישה מאותם חשודים התגלו הלילה. מתוך השמונה שאותרו לפני כן, שניים מחוסנים לחלוטין בשלושה חיסונים של פייזר, ועוד שניים קיבלו חיסון של ג'ונסון ואסטרהזניקה בחצי השנה האחרונה. מתוך אותם שמונה, שלושה כלל לא היו בחו"ל בתקופה האחרונה. שלושה מהאחרים, ובהם העובדת הזרה ממלאווי, חזרו מדרום אפריקה. שני האחרים – מירדן ומאיחוד האמירויות
בכירת משרד הבריאות אמרה עוד בהתייחסה לזן שהחל להתפשט בעולם: "הוא התגלה לפני כמה ימים, וככל הנראה התפתח באמצע אוקטובר וזוהה ברצפים בדרום אפריקה ובהונג קונג. אנחנו רואים התפשטות מאוד מהירה שלו בדרום אפריקה עם הדבקות המוניות. אנחנו לא יודעים עדיין השפעות משמעותיות מבחינת תמותה אבל רואים עלייה בתמותה בדרום אפריקה".

8 צפייה בגלריה
וריאנט אומיקרון
וריאנט אומיקרון
מתוך מצגת משרד הבריאות
לשאלת ח"כ משה ארבל (ש"ס), ד"ר אלרעי פרייס ציינה כי למשרד הבריאות אין כל דרך להגיע ל-12 אנשים שהיו באוטובוס שבו נסעה הנדבקת בזן האמיקרון מתל אביב לאילת, ואמרה בהתייחסה לשימוש באיכוני שב"כ לצמצום שרשראות הדבקה כי "אין רצון להפעיל את איכוני השב"כ בצורה רוחבית אלא ככלי משלים לנסות לזהות מגעים אקראיים שהמאומת לא יודע להגיד".
כמה דקות אחרי שהנושא עלה בוועדת החוקה, פרסם מטה ההסברה למאבק בנגיף הקורונה הודעה לציבור: "בעקבות זיהוי המאומתת לנגיף האומיקרון שחזרה ממלאווי ונסעה באוטובוס מתל אביב לאילת, משרד הבריאות קורא לכל מי שנסע ביום שני 22 בנובמבר בקו אוטובוס 390 של חברת אגד שיצא בשעה 14:30 מהתחנה המרכזית בתל אביב (קומה 6) לכיוון אילת, לגשת בהקדם ולהיבדק בבדיקת PCR באחד ממתחמי הבדיקות ולהיכנס לבידוד עד לקבלת תוצאת בדיקה שלילית".
ד"ר אלרעי פרייס אמרה עוד על זיהוי הזן בישראל: "נכון לשלשום ידענו על מאומתת אחת מחוסנת בשתי מנות חיסון שחזרה ממלאווי ועל עוד שני נוספים מחוסנים. היו מקרים גם של מחוסנים אבל במצב קל. יהיו לנו את תוצאות הריצוף בימים הקרובים. מאז נוספו עוד מקרים בארץ. משרד הבריאות לא תמך בסגירה הרמטית אלא בסגירה של מדינות אדומות, מדינות אפריקה ושכנותיה".
8 צפייה בגלריה
מלכת היופי של בלגיה קדיסט דלטור עם שגריר ישראל בבלגיה עמנואל נחשון
מלכת היופי של בלגיה קדיסט דלטור עם שגריר ישראל בבלגיה עמנואל נחשון
מתמודדות מיס יוניברס אחרי נחיתתן בנתב"ג
(צילום: משרד החוץ)
8 צפייה בגלריה
מלונית קורונה בדן פנורמה בתל אביב
מלונית קורונה בדן פנורמה בתל אביב
מלונית קורונה בדן פנורמה בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)

לדברי ד"ר אלרעי פרייס, "בגלל שאין לנו עדות שיש הדבקות בצפון אפריקה, החרגנו אותן אבל זה יכול להשתנות. היה מקרה של מישהי בבלגיה שחזרה ממצרים, אז אולי גם מצרים תיכנס למדינות האדומות. כרגע זה לא כל אפריקה כדי להמעיט בפגיעה. הקושי בזרים זה גם כניסה שלהם וגם המעקב אחריהם. האישה ממלאווי מחוסנת ולכן לא נדרשה לבידוד. בשלב הזה צריך לעצור את כניסת הזרים שהיכולת שלנו לפקח עליהם היא לא אפשרית".
במצגת משרד הבריאות שהראתה ד"ר אלרעי פרייס נכתב כי עד כה התגלו 96 מקרים מאומתים בדרום אפריקה, 19 בבוטסואנה, שניים בהונג קונג ובבריטניה ואחד בבלגיה. בנוסף, ציינו, אלפים בדרום אפריקה, מאות בבוטסואנה ואחרים במדינות נוספות מוגדרים כמקרים חשודים.
במהלך הדיון הופתעו חברי ועדת החוקה לגלות כי קבינט הקורונה עדיין לא אישר צו שמאפשר את הפסקת התחבורה הציבורית מנמל התעופה בן גוריון למשך שבועיים עם החלת התקנות לכניסה לבידוד מכל מדינות העולם. לפיכך, אם הצו לא יאושר עד חצות - התחבורה הציבורית שכוללת רכבות ואוטובוסים תימשך. נציגי משרד הבריאות ומשרד המשפטים ציינו כי יש כוונה לנסות ולאשר את הצו עד כניסת התקנות לתוקף.
בינתיים, החלו מתמודדות מיס יוניברס לנחות בארץ - ושר התיירות יואל רזבוזוב כבר הודיע כי התחרות שאמורה להתקיים באילת לא תבוטל. ד"ר אלרעי פרייס אמרה בהתייחסה לנושא כי "לא בקלות מבטלים כזה אירוע שישראל מובילה. אנחנו מבררים בתהליך איך 'מגדרים' את התחרות. בנוגע למתמודדות שמגיעות ממדינות אדומות, נערוך בדיקות בהתאם".
8 צפייה בגלריה
נוסעים בנתב"ג
נוסעים בנתב"ג
נוסעים בנתב"ג
(צילום: AP)
ראש הממשלה נפתלי בנט אמר בפתח ישיבת הממשלה השבועית: "נתחיל בחדשות וריאנט האומיקרון - הזן מתפשט בעוד ועוד מקומות בעולם, ועוד מדינות מטילות הגבלות. אתמול בישיבת קבינט הקורונה הפעלנו צעדים מחמירים במטרה לשמור על ישראל מוגנת מבחוץ, ופתוחה מבפנים. ככל שנדע יותר, נתאים ונדייק את הצעדים שלנו.
"מה שאני מבקש מהציבור זה סבלנות ומשמעת. אני מבין את העייפות מהחיים בצל הקורונה, אני שומע שאומרים לי 'רק יצאנו מהדלתא ועכשיו הגיע זן חדש'. זה לא קל לאף אחד, אבל זו המציאות. המשימה שלנו כממשלה היא לאפשר חיים שגרתיים ככל האפשר.
"לשם כך, אנחנו מבצעים הערכת מצב בכל יום מחדש, מעריכים בכל יום את גודל וסוג האיום, ומתאימים לכך את הצעדים וההגבלות. עכשיו צריך להדק בגבולות, כדי לשמור על מדינת ישראל פתוחה מבפנים. אני מבין שאולי צריך לשנות את יעד החופשה ולהיכנס לבידוד כשחוזרים, זה קורה גם אצלי במשפחה.
"ההגבלות על גבולות המדינה הן לא צעד קל, אבל זה צעד זמני והכרחי. ישנם ענפים שנפגעים, כמו התיירות והתעופה, ואנחנו נותנים על כך את הדעת. הכי חשוב - כשאנחנו עומדים בפני איום צריך כמה שכבות הגנה. לנו יש חיסונים. אני מבקש מכולם: לכו להתחסן, זה שומר עליכם".

לפי ההחלטה שאושרה אמש בקבינט הקורונה, תיאסר לשבועיים כניסת זרים לישראל מכל המדינות, למעט מקרים שיאושרו על ידי ועדת חריגים. גם יתר ההחלטות שהתקבלו לאחר שאותרה מאומתת ראשונה בווריאנט הדרום-אפריקני - עובדת זרה שהגיעה ממלאווי - הן לשבועיים.
ישראלים שמוגדרים מחוסנים או מחלימים לפי משרד הבריאות יבצעו בדיקת PCR עם הנחיתה בישראל שלאחריה ייכנסו לבידוד ביתי לפחות לשלושה ימים. הם יוכלו להשתחרר מבידוד בכפוף לביצוע בדיקת PCR שנייה ביום השלישי שתוצאתה שלילית. מי שלא יבצעו את הבדיקה הנוספת ביום השלישי, יידרש להשלים בידוד מלא של 14 יום.

ישראלים לא מחוסנים יבצעו בדיקת PCR עם הנחיתה בישראל, שלאחריה ייכנסו לבידוד ביתי לפחות לשבוע. הם יוכלו להשתחרר מבידוד ביתי בכפוף לביצוע בדיקת PCR שנייה ביום השביעי שתוצאתה שלילית. מי שלא יבצע את הבדיקה הנוספת ביום השביעי, יידרש להשלים בידוד מלא של 14 יום. בנוסף הוחלט על הטלת קנסות על נוחתים שלא עברו בדיקת PCR בסיום תקופת הבידוד.
ישראלים ששבו ממדינות שהוגדרו כאדומות יבצעו בדיקת PCR עם הנחיתה בישראל, שלאחריה יועברו לבידוד במלונית קורונה עד לקבלת תשובה. בינתיים מדובר בשתי מלוניות קורונה - דן פנורמה תל אביב ודן פנורמה ירושלים.
לאחר קבלת תשובה שלילית, יועברו המבודדים במלוניות להמשך בידוד ביתי וביום השביעי יבצעו בדיקת PCR נוספת. בכפוף לתשובה שלילית בבדיקה השנייה, הם ישוחררו מבידוד. בינתיים כוללת רשימת המדינות האדומות 50 מדינות אפריקניות - כל מדינות היבשת כולל איי סיישל, מדגסקר ומאוריציוס, ופרט למדינות צפון אפריקה.

בנוסף הוחלט כי המדינה תיידע את הישראלים שיוצאים לחו"ל כי ייתכן שינוי בהנחיות בעת שהייתם מחוץ לישראל, וכי הם יישאו באחריות לעמוד בהנחיות העדכניות בעת שובם לישראל.
אחרי כמעט שנה, ישובו איכוני שב"כ - למאומתים שנדבקו בזן החדש. לפי ההחלטה, ייעשה שימוש באיכונים סלולריים שיופעלו על ידי שב"כ למעקב אחר מאומתים שנושאים את הזן אומיקרון, במטרה לאתר אותם ולקטוע את שרשראות ההדבקה.
לצד זאת החליט קבינט הקורונה על הידוק התו הירוק. בחללים סגורים יוחל מתווה התו הירוק בהתכנסות העולה על 50 משתתפים במקום 100 משתתפים כיום.
פורסם לראשונה: 10:04, 28.11.21