מפקד אוגדת עזה, תת-אלוף נמרוד אלוני, פרסם היום (חמישי) סרטון לתושבי עוטף עזה שבו אמר כי בצבא "מזהים כוונות של הג'יהאד האיסלאמי לממש פיגועים נגד תושבי העוטף וחיילי צה"ל". הוא הוסיף כי "חסימות הכבישים יימשכו ככל שיידרש. ביטחון התושבים קודם לכל". לדבריו, "הכוחות באוגדת עזה נמצאים בימים האחרונים בכוננות גבוהה. לצד מאמצי ההגנה, אוגדת עזה קולטת כוחות לעימות אפשרי עם הג'יהאד האיסלמי, בהתאם להערכת המצב".
ראש הממשלה יאיר לפיד קיים הערכת מצב ביטחונית בהשתתפות שר הביטחון בני גנץ, הרמטכ"ל, היועץ לביטחון לאומי, ראש השב"כ ונוספים. בתום הדיון אמר לפיד: "אנחנו מבינים ושותפים לקושי של תושבי הדרום. מה שעומד לנגד עינינו זה שמירה על חייהם והגנה על ביטחון ישראל". לפיד הוסיף כי "סידורי הביטחון שהוחלט עליהם הם היערכות נדרשת וזמנית בלבד. לא נקבל מצב שבו ארגוני הטרור ישבשו את חיי התושבים, ולא נירתע מהפעלת כוח כדי להחזיר את שגרת החיים לדרום המדינה".
5 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל מסייר בעוטף עזה
הרמטכ"ל מסייר בעוטף עזה
"מזהים כוונות של הג'יהאד האסלאמי לממש פיגועים נגד תושבי העוטף". כוכבי ואלוני
(צילום: דובר צה"ל)
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה יאיר לפיד בהתייעצות ביטחונית על המצב בדרום
ראש הממשלה יאיר לפיד בהתייעצות ביטחונית על המצב בדרום
"לא נקבל מצב שבו ארגוני הטרור ישבשו את חיי התושבים". לפיד בהערכת המצב
(צילום: עמוס בן גרשום /לע"מ)
בצה"ל הוחלט על תגבור אוגדת עזה בכוחות נוספים לטובת העלאת המוכנות. כמו כן, הוקפאו יציאות לוחמים לחמשושים בקרב חלק מהיחידות הקרביות שבכוננות הקפצה לדרום. עדיין לא הוחלט סופית על עוצר, עליו בדרך כלל מחליטים בשעות מתוחות מסוג זה בימי חמישי.
קודם לכן שר הביטחון בני גנץ קיים הערכת מצב מורחבת לאור ההסלמה הביטחונית בהשתתפות הרמטכ"ל, ראש השב"כ, מנכ"ל משרד הביטחון ובכירים נוספים - שבה הנחה "להיערך לשימוש במגוון אמצעים אזרחיים וצבאיים על מנת להסיר את האיום על הדרום ולבצע היערכות מבצעית רחבה, במטרה להשיב את שגרת החיים המלאה". מלשכתו של גנץ נמסר עוד כי הוא הנחה את ראש רח"ל ביחד עם צה"ל באמצעות פיקוד העורף, לפעול מול משרדי הממשלה למתן מענה הולם לתושבי היישובים בעוטף.
החסימות הנרחבות בעוטף עזה נמשכו גם היום בעקבות החשש לירי נ"ט או פיגוע צליפה מצד פעילי הג'יהאד האיסלאמי כנקמה על מעצרו של באסם א-סעיד, בכיר הארגון בגדה שנעצר שלשום במחנה הפליטים ג'נין. מערכת הביטחון כינסה אתמול הערכות מצב כל כמה שעות, ובחרה להמשיך בחסימות כדי להימנע מאירוע ביטחוני באזור. המצרים ממשיכים להפעיל לחצים כבדים על הג'יהאד כדי שירסן את תגובתו. ההבנה היא שהארגון השני בגודלו ברצועה לא יוציא לפועל פיגוע גדול ללא אישור חמאס, ולכן ישראל פנתה גם לקטארים כדי לנסות להרגיע את השטח.

5 צפייה בגלריה
שר הביטחון בני גנץ בהערכת מצב
שר הביטחון בני גנץ בהערכת מצב
שר הביטחון גנץ בהערכת מצב
(צילום: תקשורת שר הביטחון)
5 צפייה בגלריה
חסימות הכבישים בשער הנגב בעקבות פעילויות טרור המזוהות עם ארגון הטרור הג׳יהאד האיסלאמי
חסימות הכבישים בשער הנגב בעקבות פעילויות טרור המזוהות עם ארגון הטרור הג׳יהאד האיסלאמי
נותרו חסומים גם היום. הכבישים בעוטף עזה
(צילום: רועי עידן)
הכבישים שנשארו חסומים באזור הם כביש 4 לכיוון דרום מצומת זיקים לצומת יד מרדכי; כביש 34 מצומת יד מרדכי לצומת ניר עם בשני הכיוונים; וכביש 232 מצומת ניר עם לצומת סעד בשני הכיוונים. חוף זיקים נשאר גם הוא סגור, ותנועת הרכבות בין אשקלון לנתיבות לא חודשה לפי שעה. קייטנות, חינוך בלתי פורמלי ושאר פעילויות הקיץ באזור העוטף התקיימו כרגיל, אבל בקרבת מרחבים מוגנים. את ההחלטה קיבלו הרשויות המקומיות ולא פיקוד העורף.
המועצה האזורית אשכול הודיעה כי בהתאם להערכת מצב, הוחלט גם על חסימת הכניסה והיציאה מיישובי חבל שלום והחלוציות דרך כביש 232. נמסר כי יש לנסוע דרך השדות. כמו כן, הופסקה פעילות קו 10 ו-12 של "דן בדרום" וכן קו 495 של "גלים" עד להודעה חדשה.
5 צפייה בגלריה
החסימות בדרום בעקבות פעילויות ארגון הטרור הג'יהאד האיסלאמי
החסימות בדרום בעקבות פעילויות ארגון הטרור הג'יהאד האיסלאמי
החסימות בדרום בעקבות ההסלמה הביטחונית
בתוך כך, העיתון אל-קודס דיווח אתמול כי הג'יהאד האיסלאמי הציב בפני המתווכים המצרים כמה תנאים לרגיעה: הראשון הוא איתות למשפחתו של א-סעדי על כך שהוא בריא, הפסקה של הפעילות הצבאית של ישראל בגדה המערבית, והתחייבות "לסיים את סבלו" של העציר חליל עוואודה, איש הארגון, ששובת רעב כבר 144 ימים.
לפי הדיווח, ישראל לא משיבה לתנאים וככל הנראה מסרבת לחלקם, בעיקר לפעילות הצבאית. העיתון הפלסטיני דיווח כי המגעים בין המתווכים לגורמים בארגון הטרור עדיין נמשכים, ובעוד שהג'יהאד הבהיר שהוא לא מעוניין בהסלמה, הוא הדגיש את זכותו "להגיב על פשעי הכיבוש".
פורסם לראשונה: 16:38, 04.08.22