מחנה הפליטים ג'נין הפך בחודשים האחרונים לאזור קרב של ממש. לוחמי סיירת חרוב, שסיימו רק לפני כמה שבועות לחימה בעזה, סיפרו כי אין הבדל מהותי בין הפעילות ברצועה לבין מה שפגשו חצי שעה מכפר סבא. "נתקלנו כאן בחמושים - וחיסלנו אותם. אנחנו סורקים פה בית-בית. מצאנו כבר אמל"ח ומטענים, המחבלים מנסים לפגוע בנו גם בירי וגם במטענים. המורכבות פה היא שאנחנו צריכים להיות יותר כירורגים כדי לא לפגוע בבלתי מעורבים", הסביר סגן-אלוף דוד לוי, מג"ד סיירת חרוב בחטיבת כפיר.
תיעוד: כתב ynet עם סיירת חרוב בג'נין
(צילום: אלישע בן קימון, דובר צה"ל )

נכנסנו למחנה עם כוחות של חטיבת מנשה בפיקודו של אלוף-משנה איוב כיוף. בדרך ללב המחנה עברנו כיכר הקרויה על שמה של שירין אבו עאקלה, עיתונאית אל-ג'זירה שנפגעה מירי של צה"ל במאי 2022. הרבה מהכיכר לא נשאר. כוחות צה"ל הרסו אותה כחלק מפעילות חישוף צירים באמצעות כלי הנדסה מסיביים. לפי מודיעין שב"כ, באותם צירים הוטמנו מטעני חבלה.
"האויב פה ממשיך להשתכלל, ואנחנו צריכים לחשוב כל הזמן בצורה יצירתית", הסביר גורם ביטחוני. אותו גורם דיבר על מכת הפתיחה של המבצע, שהייתה מאוד קטלנית וחריגה ביחס למבצעים אחרים. צה"ל, בשיתוף כוחות של מסתערבים, ביצע תרגיל הטעיה שבעזרתו הצליחו הלוחמים לפגוע במספר רב של מחבלים, ממש עם תחילת המבצע. "אני חושב שעד עכשיו הם לא מבינים איך הצלחנו לפגוע בכל כך הרבה מחבלים תוך זמן קצר", הסביר הגורם, "זו שיטה שהצליחה, אבל אין ביטחון שתצליח גם בפעם הבאה".
התקדמנו ללב המחנה. סמטאות הבתים ריקות. החנויות סגורות. הפלסטינים מנהלים "נוהל מבצע" כאשר צה"ל נכנס פנימה למחנה, כמעט כל הפעילות מושבתת. בחלקים רבים אין בית ספר, ואין כמובן מסחר, וכולם נכנסים לבתים עד יעבור זעם. על קירות המחנה פגיעות ירי, על הצירים הצפופים ממילא קשה לנוע, שכן כל כמה מטרים נפערו בורות. עמודי החשמל מטים לנפול, והמראות הם תמונות של מלחמה לכל דבר.
מחנה הפליטים ג'נין הפך בשנים האחרונות לסמל הטרור של מחנות הפליטים. חמושי המחנה מתגאים בעובדה שהם "בני המחנה", ולא בהכרח משויכים לחמאס או לג'יהאד האסלאמי. עם השנים החמושים הקימו גדוד של ממש, הכולל מטה פיקוד ושליטה - ובעל היררכיה ברורה.
3 צפייה בגלריה
תיעוד מחיסול מחבלים שתקפו את כוחות הביטחון מבית חולים ממשלתי בג'נין
תיעוד מחיסול מחבלים שתקפו את כוחות הביטחון מבית חולים ממשלתי בג'נין
"צריכים לחשוב כל הזמן בצורה יצירתית". פעילות צה"ל בג'נין
(צילום: דובר צה"ל)
3 צפייה בגלריה
לחימה בגנ'ין, מרחב יו"ש
לחימה בגנ'ין, מרחב יו"ש
(צילום: RONALDO SCHEMIDT/AFP)
"עד לפני כשנה היו כאן בין 100 ל-120 מחבלים. היום, אחרי רצף הפעילויות שלנו, זה עומד בהערכת גסה על כ-50-40. אבל זה לא רק הכמות, אלא התפקידים של אותם מחוסלים", הסביר גורם ביטחוני. "יש משמעות לחיסולים של מפקדים שהיו בקשר עם ארגוני טרור בחוץ - כמו חמאס חוץ או ג'יהאד אסלאמי חוץ - גם כאלה שנמצאים מעבר לים וגם במחנות פליטים אחרים כמו נור א-שמס או טול כרם. האנשים הללו ידעו לייצר קשר עם המחבלים בשטח, ידעו לשנע אותם ולספק להם כסף ואמל"ח. המחבלים בשטח ידעו לכבד את האנשים הללו ולהקשיב להם, לא כל אחד יכול להחליף מפקד. אחרי חיסול של בכירים הגדוד מאבד מהיכולת שלו לפעול בצורה אפקטיבית".
במהלך המבצע, שנמשך עד כה יומיים, חיסל צה"ל שבעה מחבלים וגם הרס את ביתו של המחבל אחמד ברכאת שהיה מעורב בפיגוע הירי סמוך לחרמש במאי אשתקד שבו נרצח מאיר תמרי. מלבד זאת נעצרו עשרות מחבלים ובוצעו פעולות חישוף רבות לצד איסוף אמל"ח.
מכת הפתיחה ותרגיל ההטעיה של התרגיל היו אומנם אתמול (יום שלישי), אך המוקד הנוכחי בג'נין החל עוד בחיסול ביום שבת של המחבל איסלאם חמאייסה, הנחשב לאחד מבכירי המחבלים בגזרה. "המחבלים בג'נין מנסים להפוך לסמל. הם מקרינים החוצה למחנות אחרים את התורה שלהם על בניית ההתנגדות ומייצרים לעצמם חקיינים במקומות אחרים", הסביר גורם ביטחוני.
3 צפייה בגלריה
 חיסול מחבלים מתקיפה אווירית בג'נין
 חיסול מחבלים מתקיפה אווירית בג'נין
"עד לפני כשנה היו כאן בין 100 ל-120 מחבלים". תקיפה במחנה ג'נין
(צילום: RONALDO SCHEMIDT / AFP)
תופעת הגדודים היא סוגיה שהתפתחה בשנים האחרונות אחרי שצה"ל לא נכנס פנימה לתוך מחנות הפליטים בקצב ובאגרסיביות שכזו, מחשש שיתפתחו זירות אחרות כמו עזה והצפון. התוצאה היא התבססות של פעילים והפיכתם לתשתיות טרור של ממש. "ג'נין צריכה קצב פעילויות. בכל פעם שאנחנו עוזבים כאן, אנחנו רואים ניסיונות התבוססות מחדש. אם לא נחזור לכאן כבר בקרוב, כל ההישגים יתמוססו", הסביר הגורם.
נקודה נוספת שאליה שמים לב במערכת הביטחון היא דווקא את הניסיונות של הרשות לחדש ולחזק את מעמדה בג'נין. למחנה פליטים אנשי המנגנונים לא נכנסים, ולא יבצעו שם מעצרים, אך הם פועלים בפאתי המחנה. בחלק מהמקרים השליטה שלהם בג'נין מורגשת יותר מאשר במקומות כמו טול כרם. לאחרונה החליטה הממשלה להתיר לערביי ישראל להיכנס לתוך ג'נין, לראשונה מאז תחילת המלחמה, מתוך מטרה לייצב את הכלכלה במקום בצורה איטית, כך שלא תפגע בביטחון. במערכת הביטחון אוחזים בתפיסה שלפיה יש להפריד את מעגל הטרור ממעגל האוכלוסייה, והדבר נעשה בין היתר באמצעות פתרונות כלכליים.
בזמן ביקורנו במחנה השטח היה יחסית רגוע. רגל לפני שיצאנו חזרה נשמע פיצוץ כבד וקולות ירי. מיד הבנו כי אי אפשר להניח לג'נין לרגע, אחרת הטרור יופיע מחדש.