100 ימי החסד שניתנים בדרך כלל לכל ממשלה חדשה תמו, וגם חברי הקואליציה הנוכחית מודים שתוכניות והבטחות בחירות רבות עדיין לא התממשו, ולא ברור בכלל אם באווירה שנוצרה יהיה אפשר לקדם אותן בקרוב.
שורה של נושאים עמדו על סדר יומו של גוש נתניהו טרם הבחירות. הבטחות רבות על כלכלה, יוקר מחייה ויוקר דיור, לצד ביטחון אישי ולאומי. אבל כניסתה של הממשלה הישר לאירועי הרפורמה המשפטית, זמן קצר מאוד אחרי שהוקמה, דחקו הצידה את יתר הנושאים. בינתיים.
6 צפייה בגלריה
חג תחת אש
חג תחת אש
(צילום: AFP, עמית שאבי, דוברות מג"ב, רויטרס, EPA, מארק ישראל סלם )

מה קרה לתוכנית הכלכלית?

גולת הכותרת בקמפיין הליכוד הייתה התוכנית הכלכלית שהציג ראש הממשלה בנימין נתניהו, בעלות גבוהה מאוד של כמעט 20 מיליארד שקלים. היו בה חינוך חינם לפעוטות עד גיל 3, הפחתת מס הכנסה ומס חברות, הקפאת תעריפי ארנונה לשנה וטיפול במחירי הדיור באמצעות הנפקת אג"ח ממשלתיות. אף אחת מההבטחות האלה לא מומשה במלואה.

חינוך חינם לגילי 3-0, שעורר שיח נרחב בבחירות, לא בוצע ובמקומו החל תהליך של חינוך מסובסד לאותם גילים, שנתקל בהרבה התנגדויות מצד גופים וארגונים שטוענים שהדבר יפגע באיכות החינוך ויעלה את תופעת ההתעללות בילדים.
מנגד, מחירי החשמל והמים שהובטח כי ירדו, אכן ירדו באופן יחסי. בכלל, הדיבורים וההבטחות הרבות להורדת יוקר המחייה עדיין הולידו תוצאות של ממש. צעדים מסוימים בנושא כן נעשו, כמו הורדת המס על שתייה מתוקה וכלים חד פעמיים וכן רפורמות שהוכנסו לתקציב המדינה ואמורות להוביל להתייעלות המשק. אבל בשורה התחתונה, יוקר המחייה עדיין גבוה ולא נראה באופק שינוי דרמטי בנושא.

ביקורת בתוך הממשלה על הטיפול בטרור

שרים בכירים בתוך הממשלה מבקרים בחריפות את המדיניות שלה מול הטרור, שהרים את ראשו מאז הושבעה מבלי שננקטה יד קשה יותר מבעבר. בהזדמנויות שונות השמיעו שרים וחברי הכנסת של עוצמה יהודית ביקורת קשה על הרפיסות הישראלית.
6 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בתל אביב
זירת הפיגוע בתל אביב
זירת הפיגוע בדיזנגוף. ביקורת בתוך הממשלה על הרפיסות הישראלית
(צילום: AFP)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מתח ביקורת חריפה על כך שהממשלה הישראלית לא הורתה על יציאה למבצע חומת מגן 2 ביהודה ושומרון. לדבריו, המבצע צריך להתמקד בשכם וג'נין, אולם בפועל הממשלה טרם הראתה נכונות למהלך מהסוג הזה.
הקבינט המדיני-ביטחוני ממעט להתכנס בתקופה כה רגישה. שלשום הוא התכנס בפעם הראשונה מזה חודשיים, בעקבות הירי מלבנון. וכמובן, בתוך כל זה נמצאת הסוגייה של שר הביטחון יואב גלנט, שעדיין במצב של "שר על תנאי".
6 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט בביקורו בסולל כיפת ברזל בדרום הארץ
שר הביטחון יואב גלנט בביקורו בסולל כיפת ברזל בדרום הארץ
גלנט. עדיין שר ביטחון על תנאי
(צילום: דובר צה"ל)
מה שכן בוצע במסגרת ההבטחות בתחום הלחימה בטרור הוא שלילת אזרחות וגירוש מחבלים – חוק שהעביר ח"כ אופיר כץ מהליכוד, והיה לאחת מהבטחות הבחירות המרכזיות.

דיור ותווי מזון

למרות הבטחות הבחירות להורדת מחירי הדיור, הממשלה אמנם הקימה קבינט דיור – אך הוא עדיין לא כונס ולא נעשה צעד משמעותי בנושא. בינתיים, הודיע השבוע נגיד בנק ישראל, הפרופסור אמיר ירון, על העלאת הריבית בפעם התשיעית בתוך שנה וחצי. העלאת הריבית מכבידה על זוגות צעירים רבים ומשפחות במעמד הבינוני, במיוחד כשאין כל סיוע אחר או הקלה בתחומים אחרים של יוקר המחייה.
6 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
קבינט הדיור הוקם אך לא כונס, הריבית עלתה בפעם התשיעית בתוך שנה וחצי
(צילום: shutterstock)
אחת מהבטחות הבחירות המרכזיות של יו"ר ש"ס אריה דרעי הייתה חלוקת תווי מזון למשפחות מעוטות יכולת. דרעי ניסה להוציא לפועל את היוזמה לפני חג הפסח, אבל לא הצליח בכך.
בריאיון שנתן דרעי לעיתון החרדי "הדרך" הוא אמר: "יש לי כאב גדול על כך שלצערי לא הצלחתי לחלק את כרטיסי המזון לפני חג הפסח. זה הזמן הכי נחוץ שאנשים צריכים את זה, עם כל ההוצאות המרובות של החג. אבל זה יהיה, כרטיסי המזון יחולקו ויהיו מספר פעימות לאורך השנה".
עם זאת, הפרויקט של משרד הרווחה לחלוקת כרטיס נטען, מיזם שפועל כבר שבע שנים, נמשך גם השנה בהובלת השר יעקב מרגי מש"ס. מרגי הגדיל את מספר המשפחות שמקבלות את הכרטיס, וגם הגדיל את סכום התווים לקראת הפסח מ-350 ל-650 שקלים עבור משפחה.

משילות ומשטרה

למרות ההבטחות, עדיין לא נעשו צעדים דרסטיים מאוד באשר למאבק בפרוטקשן וחיזוק המשילות בנגב וביישובים שבהם הפשיעה הערבית משתוללת. ברקע של כל זה יש גם את הקרע המעמיק ומשבר האמון המתמשך בין מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר.
6 צפייה בגלריה
טקס פתיחת תחנת המשטרה שגב שלום
טקס פתיחת תחנת המשטרה שגב שלום
המפכ"ל ובן גביר. קרע מעמיק ומשבר אמון מתמשך
(צילום: הרצל יוסף)
בנושא הזה עברה בינתיים בקריאה ראשונה הצעת חוק שמאפשר הטלת סנקציות כדי לסייע במלחמה בפרוטקשן. בן גביר הקדיש משאבים, אך העבודה בנושא עדיין מרובה.
באשר למשטרה, ההבטחות הגדולות של בן גביר בינתיים לא יוצאות לפועל, למרות ניסיונות מרובים מצידו. המשטרה עדיין סובלת ממחסור אדיר בכוח אדם, והביקורת שנשמעת היא שבמקום שהמפכ"ל יתעסק בגיוס של כוחות הוא נאלץ להילחם בהדלפות מהמשטרה, שמאשימה את בן גביר בהקלטת שיחות עם המפכ"ל והדלפתן לתקשורת.
הצעה נוספת שקודמה נוגעת למאבק בכלי הנשק הבלתי חוקיים, אבל מלבדה עוד לא התחילו תהליכי עומק לעיבוי המשטרה. גם הקמת המשמר הלאומי, שהבטיח בן גביר, נתקלת בחומות והתנגדויות מכל עבר.

הסכמי אברהם והוויזות לארה"ב

במהלך הבחירות רמז נתניהו על התחממות היחסים עם מדינות נוספות באזור, כחלק ממהלך להרחבת הסכמי אברהם. אבל מאז החלה הרפורמה המשפטית והמתיחות הביטחונית גברה – ולא רק שלא נרשמה עדיין ההתחממות הרצויה, סעודיה חידשה את ברית היחסים עם איראן, דבר שיוצר נזק אסטרטגי חמור לישראל. עם זאת, נתניהו וסביבתו עדיין עובדים חזק בציר המדיני בנושא כדי להביא הישגים בקרוב.
6 צפייה בגלריה
שר החוץ של סעודיה פייסל בן פרחאן נועד ב סין עם שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדוללהיאן
שר החוץ של סעודיה פייסל בן פרחאן נועד ב סין עם שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדוללהיאן
שרי החוץ של סעודיה ואיראן. נזק אסטרטגי חמור לישראל
(צילום: EPA)
הבטחה נוספת שהחלה כירושה מהקדנציה הקודמת היא הפטור מוויזות לארצות הברית, שקידמה השרה איילת שקד, וכעת הושלמה החקיקה הנדרשת. אם הכל יעבור חלק, הפטור המיוחל יתקבל באוקטובר הקרוב.
כנס החורף הכי סוער שהיה כאן בשנים האחרונות הסתיים בשבוע שעבר עם 1,083 הצבעות במליאה ואפס הפסדים לקואליציה. 28 חוקים עברו בקריאה שנייה ושלישית, 57 הצעות חוק עברו בקריאה ראשונה ו-79 הצעות בקריאה טרומית.
הטענה המרכזית נגד הממשלה הנוכחית היא שלפחות כרגע אין לה חזון, יעדים ומטרות. יש בתוכה חברי כנסת ושרים שפועלים כבודדים ונלחמים על אמון הציבור, אולם רבים מדי עסוקים עדיין במלחמות קרדיט ויחסי ציבור.
פורסם לראשונה: 20:59, 07.04.23