ח"כ אחמד טיבי מהרשימה המשותפת לא שלל לגמרי שיתוף פעולה עם הממשלה על חוקים ספציפיים – על רקע העובדה שכעת נותרו לה רק 60 ח"כים בעקבות פרישתה מהקואליציה של ח"כ עידית סילמן – אבל בינתיים ממשיך יו"ר הרשימה שלו איימן עודה לנקוט בקו תוקפני אפילו יותר ממנו. אמש (חמישי), בנאום ששודר בפייסבוק שלו, חזר עודה על קריאתו הפרובוקטיבית לערביי ישראל לסרב לשרת בכוחות הביטחון, תקף בחריפות את ממשלת בנט-לפיד – וגם את רע"מ של מנסור עבאס.
בין היתר טען עודה כי אמירתו השבוע - ולפיה על ערבים ישראלים שמשרתים במה שכינה "כוחות הכיבוש" צריכים "להשליך את נשקם" - עוררה זעם גם בסיעות המרכז ובמרצ כיוון שאלו רואים לכאורה את "העסקה שלהם עם הימין קורסת", וראו באמירה הזו ככזו שפוגעת במאמצים להציל את הממשלה. לדבריו, "אין ספק שהכפפת רע"מ פתחה להם את התיאבון, אבל אנחנו מסרבים להימצא בין שני כוחות ימין. בין הימין המתנחלי שמיוצג על ידי נפתלי בנט, איילת שקד, אורבך, קארה, אלקין והאוזר - לבין הימין הפשיסטי, שמיוצג על ידי נתניהו, בן גביר וסמוטריץ'".
2 צפייה בגלריה
איימן עודה
איימן עודה
ח"כ איימן עודה בהצהרה הקודמת שלו משער שכם. "זה הכניס את השמאל הציוני והמרכז להיסטריה"
(מתוך פייסבוק)
עודה הוסיף: "הממשלה הזאת, ממשלת נפתלי בנט, היא ממשלת פשרה בין השמאל הציוני לימין – שאפשר לתמצת אותה במשפט אחד: המשך מדיניות הימין אבל בלי נתניהו. בלי נתניהו זה דבר שמרצה את השמאל הציוני, המשך מדיניות הימין זה דבר שמרצה את הצד הימני בממשלה. במילים אחרות, זאת ממשלה שהיא עסקה בין הימין לשמאל הציוני: להפסיק את ההסתה נגד בית המשפט העליון, המשטרה והפרקליטות. ותמורת מה? תמורת שתיקה מול התקפת ירושלים והעם הפלסטיני, ההתקפות על הנגב ועליות המחירים. אנחנו ברשימה המשותפת לא חלק מהעסקה הזאת".
לדברי עודה, "זו ממשלת ימין קיצוני, פוליטית וכלכלית. אבל בלי נתניהו האדם, הממשלה הזו השיגה ניצחון חסר תקדים. אתם מכירים את עמדתנו לגבי שליטי מדינות המפרץ שנרמלו את יחסיהם עם ישראל. זהו למעשה הרעיון של שלום כלכלי. הסכמי סחר על חשבון זכויות לאומיות. במיוחד הזכויות של העם הפלסטיני. כאלו הם הסכמי הנורמליזציה".
2 צפייה בגלריה
מנסור עבאס במליאת הכנסת
מנסור עבאס במליאת הכנסת
מנסור עבאס במליאת הכנסת. עודה: "הם ישתמשו בך – ואתה תהיה הראשון להיזרק"
(צילום: AFP)
בשלב זה של דבריו הגיע עודה למתקפה קשה על יו"ר רע"מ עבאס: "למרבה הצער, בפעם הראשונה יש מקרב בני עמנו הפלסטיני – ואני מתכוון לרע"מ – כאלה שהחליטו להיות חלק מפרויקט השלום הכלכלי. זה השלום שאומר 'בוא נגיע להסכם כלכלי ובתמורה אנחנו מוכנים לא להתעסק בכל נושא לאומי ונסכים שישראל נולדה יהודית ותישאר יהודית' – כלומר ילדינו ונכדינו, שהם בני המולדת, נשארים אזרחים סוג ב' ו-ג'".
הוא הוסיף: "כל מי שרוצה להמיר אותנו מעם הגיבורים לעם הקבצנים לא רק שהוא ייכשל, אלא אני אומר לו – מי שלוקח את הקוף על כספו, יגלה שיילך הכסף ויישאר הקוף. מצבך לא ישתנה. הם ישתמשו בך – ואתה תהיה הראשון להיזרק".
עודה אמנם נוקט כעת בקו תוקפני למדי, אך ח"כ טיבי הצהיר השבוע כמה פעמים כי כעת, משיש שוויון למעשה בין הקואליציה לאופוזיציה, הרשימה המשותפת לא תהסס לנצל את כוחה כלשון מאזניים. בראיונות שונים הצהיר טיבי כי חבריו לסיעה יצביעו על כל חוק אד-הוק, כלומר לא יתנגדו לכל חוקי הקואליציה בהכרח, ולדבריו המצב כעת מחזק מאוד את כוחה. הוא הבהיר כי למרות ההתנגדות לממשלה, סיעתו תתנגד להצבעות אי-אמון שיגישו סיעות הימין באופוזיציה, כאלו שדורשות גם הצעה לממשלה חלופית ("אי-אמון קונסטרוקטיבי").