סגן שרת הכלכלה יאיר גולן (מרצ) הצטרף הבוקר (שני) לגינויים נגד יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה בעקבות קריאתו לשוטרים מוסלמים "להשליך את הנשק". בריאיון לאולפן ynet אמר סגן השרה גולן: "זו קריאה מיותרת וטיפשית, שבעיקר מזיקה לציבור הערבי במדינת ישראל".
על רקע המתיחות הביטחונית, אמר ח"כ עודה בסרטון שפרסם אתמול משער שכם בירושלים: "תושבים בני עמנו בירושלים הביעו בפניי את חוסר שביעות רצונם מהתעללויות מצד כמה ערבים המעורבים בכוחות הכיבוש", כלשונו. כוונתו של עודה הייתה לצעירים ערבים שמשרתים בין היתר במג"ב ובמשטרה, ומוצבים בשער שכם ובעיר העתיקה.
ח"כ עודה אמר עוד בסרטון: "אנחנו יודעים שמספרם (של אנשי כוחות הביטחון הערבים) לא מגיע ל-1% מכלל הצעירים שלנו, אבל אני שולח מסר הומניטרי ופטריוטי לכל בני עמנו, שעמדתנו היא עם העם הפלסטיני שנאבק על חירותו. אני קורא לכל מי שהצטרף להניח את הנשק מול הצבא ולחזור לבני העם המקוריים שלו, שנאבקים להסרת העוול - סיום הכיבוש".
3 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה הרשימה המשותפת
ישיבת סיעה הרשימה המשותפת
"איום ונורא, טעות חמורה". סגן השרה גולן וח"כ עודה
(צילום: יואב דודקביץ', קובי קואנקס)
סגן השרה גולן הסתייג כאמור מאמירותיו של ח"כ עודה. "אני חושב שהוא מזיק בעיקר לציבור שאותו הוא רוצה לייצג וזה מה שמקומם בכל העניין הזה", אמר גולן. "איימן עודה לא למד דבר ממנסור עבאס. הדבר הראשון שצריך לעשות זה לחבק את השותפות ולהיות שותף לשלטון. זה לייצר מומנטום הפוך למומנטום של ההזנחה המתמשכת שגזרו עלינו ממשלות הימין. לחזק את האינטגרציה של אזרחי ישראל הערבים בתוך החברה הישראלית כולה. זה איום ונורא, טעות חמורה".
בימים האחרונים התרבו הדיווחים על אפשרות שלפיה הרשימה המשותפת תסייע לקואליציה ולממשלה של נפתלי בנט ויאיר לפיד להמשיך את קיומן, על ידי כך שלא תתמוך בניסיונות של האופוזיציה להוביל לבחירות. סגן השרה גולן אמר הבוקר כי הסרטון שפרסם ח"כ עודה מציב מכשול לממשלה: "כנראה שאיימן עודה נחוש בדעתו לא לתמוך בממשלה הזאת, לא מבחוץ ולא מבפנים. הוא פוסל אותה מכול וכול, וגם זה סוג של עיוורון פוליטי ועיוורון ביחס לציבור".
הוא פוסל את הממשלה, אתם פוסלים אותו? "לא צריך להתלהם. מה שהוא אומר זה חמור וזה נשמע כמו ניסיון חד-משמעי להגיד 'אני בממשלה הזאת לא אשב בשום פנים ואופן'. אני חושב שמבחינת איימן עודה זאת טעות חמורה. אבל כן, הוא סגר את הדלת".
מוקדם יותר היום האשימה שרת הפנים איילת שקד את ח"כ עודה בהסתה נגד המדינה ומוסדותיה. "איתו לא עושים שום הסכמים, מקומו מחוץ לכנסת ישראל", רמזה שקד בטוויטר בהתייחסה לדיווחים שהוכחשו בנוגע לפניות מצד ימינה למפלגת האופוזיציה לאחר איבוד הרוב בכנסת. סגן השרה גולן אמר על דבריה של שקד: "אני חושב שלא אני ולא חבריי בממשלה צריכים לעלות את המתח ולנקוט קיצוניות".
גולן אמר עוד: "במשך השנתיים האחרונות הכרתי את עודה דווקא כמתון. ההתבטאות הזו לדעתי פוגעת בו, פוגעת בציבור שאותו הוא רוצה לייצג ופוגעת במדינת ישראל. לכן, זה עצוב, זה מיותר ולא בונה שום דבר. חבל שכך וזהו, צריך להמשיך הלאה. כל סיעות הקואליציה מחפשות את הדרך איך לייצב את הממשלה ואיך להמשיך את פעולתה של ממשלת ההצלה הלאומית הזאת. הממשלה הזאת מצילה אותנו מידיו של אדם מושחת ומפלגה מסואבת שעשתה שותפות עם הלאומנים הקיצונים הגזענים ביותר במדינת ישראל".
3 צפייה בגלריה
מוחמד אבואלקיעאן ו-איברהים ואיימן אגבריה,המחבלים שביצאו את הפיגועים בבאר שבע וחדרה
מוחמד אבואלקיעאן ו-איברהים ואיימן אגבריה,המחבלים שביצאו את הפיגועים בבאר שבע וחדרה
המחבלים הישראלים מחורה ואום אל-פחם. "לא להעניש אנשים שלא פשעו"
במסגרת המאבק בגל הטרור, אישרה אתמול הממשלה הקמת צוות שיגבש מדיניות לשלילת קצבאות ממשפחות מחבלים תושבי ואזרחי ישראל שביצעו פיגועים או עבירות ביטחון. לפי החלטת הממשלה, הצוות יגבש המלצות תוך 60 ימים מהקמתו ויציג אותן לממשלה, כולל המלצות לתיקוני חקיקה נדרשים. את ההצעה שאושרה העלו יחדיו ראש הממשלה בנט, שר החוץ לפיד ושר הרווחה והביטחון החברתי מאיר כהן - והיא עוסקת בשלילת זכאויות לגמלאות, קצבאות ויתר ההטבות מגופי המדינה.
סגן השר גולן הביע התנגדות למהלך. לדבריו, "אין לזה סוכי לעבור. זה צעד פופוליסטי מתלהם שכל תכליתו לדבר אל איזה בייס בוחרים מדומיין. אי אפשר במדינת חוק להעניש אנשים שלא פשעו. אנחנו לא רוצים לחיות במדינה כזאת. זה לא עובד ככה".
אז בוא ניתן להם פרס? קצבאות של הביטוח הלאומי שכולנו משלמים. "זה לא פרס. ביחס למחבלים ננקוט יד קשה ביותר. אני וחבריי במרצ בעד לחימה נחושה ונחרצת נגד הטרור. אתה לא יכול לקחת ילד בן שלוש ולהעניש אותו על אביו המחבל, זה לא עובד ככה. הרי לפי אותו היגיון, מחר ייתפס מחבל יהודי טרוריסט, היו כבר כאלה. האם את מעלה בדעתך שנשלול זכויות אזרח מילדיו או מאשתו? זה דבר שלא ניתן לעשות אותו".
אתה מדבר על בייס, גם יש עתיד תומכים בזה. "אנחנו לא צריכים לפעול מרגשי נקמה, אנחנו צריכים לפעול בשכל, בשיקול דעת ובקור רוח. רק ככה מנצחים את הטרור. מספיק עם השטויות האלה, בואו נתמקד בצעדים האמיתיים שמדכאים טרור. שנים הובלתי לחימה נגד טרור, ללכת עכשיו ולפגוע בעוד מעגלים של תמימים - אין בזה שום תועלת. נהפוך הוא, במקרים מסוימים זה יכול לצרף עוד אנשים לטרור.
"מספיק עם ההיסטריה. אנחנו רוצים להישאר מדינה נורמלית ודמוקרטית, מדינה רחומה וחנונה ומדינה שנלחמת בעיקשות, בנחישות ובאומץ נגד הטרור. האומץ הוא בין השאר להגיד 'בזה אנחנו לא פוגעים' ולא סוגרים חשבונות עם ילדים בני שלוש. מי שחושב שיש לזה ערך הרתעתי לא מבין את נפשו של הטרוריסט, לא מבין איך נלחמים נגד טרור".

ח"כ דודי אמסלם (הליכוד) תקף בחריפות את ח"כ עודה בעקבות סרטון הקריאה לשוטרים ערבים מוסלמים לעזוב את תפקידם, אך הוסיף לדברי הביקורת שלו גם את רע"מ ששותפה בקואליציה. "ההנהגה הערבית פועלת ככה בכל המפלגות הערביות. הם לא באמת מזדהים עם מדינת ישראל, הם רק מנצלים את הדמוקרטיה לסוגיה הפלסטינית, לעם הפלסטיני, ולכן לא הופתעתי".
אתה לא הופתעת, אבל נראה שגורמים בקואליציה כן הופתעו. אנחנו שומעים על כוונות מצד הקואליציה להשיג הסכמה או שיתוף פעולה עם חלקים מתוך הרשימה המשותפת. "הקואליציה הזאת היא קואליציה לא נתפסת. את יודעת, זה ערבוב שבכלל לא שייך, שהוא יחיה יחד וינהל מדינה. מדובר על מפלגות אנטי-ציוניות. את מצפה שמנסור עבאס, איימן עודה או אחמד טיבי יתמכו במדינת ישראל?".
מבחינתך דין אחד למנסור עבאס ואיימן עודה? "הם כולם אותו דבר. מדובר במפלגות אנטי-ציוניות, הן רוצות לחסל את מדינת ישראל. ווליד טאהא מהמפלגה של עבאס קרא לחיילי צה"ל 'מחבלים'. מאזן גנאים אמר בכנסת שכל שהיד פלסטיני הוא כתר על ראשו של כל פלסטיני, ולכן צריך להבין - זה הלך הרוח בהנהגה של המפלגות הערביות. לכן, אסור לממשלה להישען על גורמים אנטי-ציוניים שרוצים לחסל את מדינת ישראל. אנשים כמו בנט ולפיד זה אנשים בודדים שרוצים לשרוד בכל מחיר ובכל תנאי".
השרה שקד אומרת הבוקר שאי אפשר לעשות הסכמים עם ח"כ עודה. אתה סומך עליה? "כל רבע שעה היא מוציאה סרטון אחר, אמירה אחרת, נגד איימן עודה, נגד אחמד טיבי, נגד מנסור עבאס, ונגד פה ונגד שם, והיא נשארת בממשלה. זה הסיפור שלה. יש לה 'כאבי בטן' מבוקר עד לילה, ואני רואה את זה כצביעות. אני מציע לשקד - אל תגידי כלום, תמשיכי לנסוע עם האוטו, לבוא למשרד, להרגיש שרה, לנסוע לחו"ל. אל תבלבלי את המוח".
3 צפייה בגלריה
איילת שקד
איילת שקד
השרה שקד. "אל תבלבלי את המוח"
(צילום: דנה קופל)
אתה לא מאמין לה שזה מה שימנע שיתוף פעולה אפילו בהצבעות עם חברי הכנסת של הרשימה המשותפת? "למה שאאמין לה? הרי בסופו של דבר, ברגע שיצטרכו מחר את טיבי הם ייקחו אותו. מנסור עבאס רוצה ח'ליפות כאן, זה הרבה יותר גרוע. הוא מנצל את היהודים, לוקח את כספם, ודרך אגב היום בנגב הבדואים נוטעים, לא יהודים. הכול הפוך. למי אתה נותן חשמל? לכל אלה שבנו את הבתים הבלתי-חוקיים, הפורעים. למי אתה מנתק? ליהודים".
יש מי שטוען שגם אתם שיתפתם פעולה מדי פעם עם חברי כנסת מהמשותפת. "במישור האזרחי. אתן דוגמה. כשהייתי יו"ר הקואליציה, שיתפתי פעולה עם אחמד טיבי לגבי חוק של פטור לתשלום לטיפולי שיניים לילדים עם פגיעה מוחית. רצינו לקדם את החוק הזה, חוק אזרחי, חוק טוב, לא קשור ליהודים וערבים. בוודאי כשמדובר בנושאים אזרחיים רגילים אין בעיה. מהרגע שמתחדדים הנושאים הלאומיים, ישר הולכים לקצוות. הם לכיוון הפלסטיני ואנחנו רוצים לשמר את המדינה היהודית".

"בז לאנשים שהרסו את המדינה במו ידיהם"

על הדרמה הפוליטית שהתחוללה בעקבות החלטתה של ח"כ עידית סילמן לפרוש מהקואליציה, אמר ח"כ אמסלם: "הממשלה הזאת, פחות או יותר, מיצתה את תפקידה. אין ממשלה שמתפקדת על 60. יש כאלה שמנצלים את המצב להכניס את מדינת ישראל לכאוס על מנת שהממשלה הזאת לא תיפול. אין ממשלה של 60, יש אנשים ליצנים שדואגים רק לעצמם, שמוכנים ויכולים להמשיך את המצב הזה מספר חודשים ולהכניס את המדינה לכאוס טוטאלי.
"כש'חוזרים בתשובה' תמיד אפשר לדבר אחר כך. אני לא פוסל שום אדם בשום נושא. במקום איילת שקד, הייתי 'חוזר בתשובה' בלי קשר. יש מדינה שהולכת לאבדון. לא אכפת לך? הכול זה רק ג'וב וכבוד? הממשלה דומה לתרנגולת ששחטו אותה והיא קפצה מהמסלול ולא יודעת שהיא שחוטה, אבל עוד שלוש דקות היא נופלת בגלל שהיא כבר מתה".
לפי דבריך נראה שאתה לא מצפה לעריק נוסף. "אני מצפה שמי שיש לו רוח יהודית ומי שאכפת לו מהמדינה יהודית שיפרוש משם, קודם כל כי הוא נמצא במקום הלא-נכון, שמחסל את כל הערכים היהודים במדינת ישראל. מי שבאמת חשובה לו המדינה, חשובה לו המדינה היהודית, צריך לפרוש. שמעתי כבר עכשיו ששר הבריאות מוכן לאכול כל השנה מצות רק כדי שלא תיפול הממשלה. לליברמן לא אכפת מהמעונות של החרדים. אני בז לאנשים האלה שאני חושב שהרסו את המדינה במו ידיהם. הנזק שהם עשו בעשרת החודשים האחרונים הוא פשוט מדהים. בנינו מדינה ב-73 שנים, הם כמעט הורסים אותה במשך שנה".