3 צפייה בגלריה
נועם ליבמן, רודי רושמן ודוד בנעים העצורים בניגריה
נועם ליבמן, רודי רושמן ודוד בנעים העצורים בניגריה
נועם ליבמן, רודי רושמן ודוד בנעים העצורים בניגריה
(מתוך חשבון הפייסבוק של רודי רושמן)
שלושה ישראלים שהגיעו לצלם סרט תיעודי על שבטים יהודים בניגריה נעצרו ביום שישי בעת תפילת שבת בבית כנסת מקומי, ומאז הם במעצר. זאת אחרי שארגון בדלני העלה פוסט שקושר אותם עם מנהיג חבל ביאפרה, נאמדו אוקוו קאנו, שדורש עצמאות ומתנגד למשטר הניגרי.
שניים מהעצורים הם גם בעלי אזרחות אמריקנית ואחד מחזיק באזרחות צרפתית. אחד מהם הוא פעיל ההסברה וכוכב הרשת רודי רושמן. הוא העלה לחשבונותיו ברשתות החברתיות תמונות שלו ממריא מישראל לניגריה ב-5 ביולי כשהוא מחזיק בספר תורה. השניים האחרים הם דוד בנעים ונועם ליבמן. השלושה הגיעו להפיק סרט תיעודי על קהילת איבו בני ישראל - קהילה דתית שחלק מחבריה רואים עצמם צאצאים של יהודים.
3 צפייה בגלריה
נאמדי אוקו
נאמדי אוקו
הופיע בבית המשפט עם טלית. נאמדי קאנו
3 צפייה בגלריה
איוב קרא באולפן ynet
איוב קרא באולפן ynet
"מקווה לבשורות טובות בהקדם". איוב קרא
(צילום: דנה קופל)
קאנו, ניגרי-בריטי, נחשב יריב של המשטר בניגריה. ב-2015 נעצר בעיר לאגוס באשמת בגידה ועוכב יותר משנה. כשהגיע לבית המשפט הופיע כשהוא לבוש בטלית יהודית וכיסוי ראש. הוא אמר בביהמ"ש שהוא מאמין ביהדות ורואה את עצמו יהודי. לא פעם הוא הוביל את בני ביאפרה בתפילות יהודיות. ב-2017 שוחר, ולפני שבועיים הוסגר, ומאז הוא עצור.
ב-7 ביולי העלה חשבון פייסבוק שמקושר לקאנו תמונה של רושמן. בעקבות הפוסט נעצרו השלושה ביום שישי במהלך תפילה בבית כנסת. העצורים הועברו בשבת לבירת ניגריה אבוג'ה. ממשרד החוץ נמסר בתגובה, כי "הקונסול פועל מול הרשויות הנגריות ומברר נסיבות המעצר. במקביל המחלקה לישראלים בחו"ל באגף הקונסולרי עומדים בקשר עם המשפחות בארץ".
גורמים שמעורים בנושא אומרים שהישראלים לא נפגשו עם קאנו שנמצא בכלל בכלא. השר לשעבר איוב קרא שנמצא בניגריה פועל להביא לשחרור הישראלים ואמר: "נעשית עבודה חשאית, ומקווה שתשמעו בשורה טובה".