6 צפייה בגלריה
משעל, נתניהו וחמינאי
משעל, נתניהו וחמינאי
משעל, נתניהו וחמינאי
(צילום: EPA, AFP)
ישראל חיסלה בכירים של הג'יהאד האיסלאמי והבהירה כי מבצע "מגן וחץ" ממוקד רק נגד ארגון הטרור הזה ולא נגד חמאס - וכעת השאלה הגדולה היא האם הארגון ששולט ברצועת עזה יצטרף לנקמה הצפויה של הג'יהאד. מנהיג חמאס בחו"ל חאלד משעל רמז אחר הצהריים (יום ג') שחמאס אכן יצטרף לירי הרקטות, ואמר: "ההתנקשות העקובה מדם והנתעבת של כמה ממיטב עמנו בעזה היא פשע בוגדני - שיקבל תגובה נחרצת מצד כוחות ההתנגדות המאוחדים. אחדותם באה לידי ביטוי גדול בשטח". דבריו נאמרו שעה קלה לאחר שב"איראן אינטרנשיונל", גוף תקשורת שממומן על ידי סעודיה ומזוהה עם האופוזיציה האיראנית, דווח כי איראן מפעילה כעת "לחץ כבד" על חמאס להגיב צבאית לישראל - ו"לפרוע את הצ'ק".
במקביל, בישראל ממשיכים להיערך לתגובה הצפויה של הג'יהאד האיסלאמי כנקמה על חיסול שלושת הבכירים של הארגון בסיכולים הממוקדים הלילה ברצועת עזה, אבל ההערכה הראשונית שהוא ישגר רקטות מיד כבר התבדתה - וכעת ההערכה היא שהרקטות ישוגרו בשעות הערב או הלילה. ההנחיה של שר הביטחון יואב גלנט היא להנחית "מכת מחץ" על כל התארגנות לשיגור רקטות. אחר הצהריים קיימו ראש הממשלה בנימין נתניהו וגלנט הערכת מצב נוספת, אחרי זו שנערכה בבוקר, בהשתתפות בכירי מערכת הביטחון ובהם הרמטכ"ל הרצי הלוי, ראש המוסד דדי ברנע וראש השב"כ רונן בר. בשעה 17:00 צפוי להתכנס הקבינט המדיני-ביטחוני, אחרי ששריו מודרו ממכת הפתיחה של המבצע.
6 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהערכת מצב ביטחונית
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהערכת מצב ביטחונית
נתניהו וגלנט בהערכת מצב ביטחונית, לפני כינוס הקבינט הערב
(צילום: אבי אוחיון /לע"מ)
6 צפייה בגלריה
טארק עז א-דין ג'יהאד גנאם חליל בהיתיני
טארק עז א-דין ג'יהאד גנאם חליל בהיתיני
הבכירים בג'יהאד שחוסלו, מימין לשמאל: טארק עז א-דין, חליל בהיתיני וג'יהאד גנאם

רגע לפני תחילת ישיבת הקבינט אמר נתניהו כי הנחה את צה"ל להיערך לאפשרות של מערכה רב-זירתית. את הדברים אמר בהקשר האיראני, בסרטון ששודר ב"וועידת הביטחון של ישראל" בירושלים. לדברי נתניהו, "אנחנו מתמודדים עם הניסיון של איראן לפתוח מערכה רב-זירתית נגדנו ואנו נערכים לזה. ההנחיה שלי לצה"ל ולזרועות הביטחון היא להיות ערוכים למערכה רב-זירתית, אם נידרש לה. אם נידרש לה, נוכל לה".
לפי הדיווח ב"איראן אינטרנשיונל", הלחץ האיראני מגביר את המחלוקת בהנהגת החמאס. מצד אחד, ראשי החמאס בעזה מבינים היטב את מחיר הפגיעה בתושבים ובכלכלה במקרה של כניסה לסבב מול ישראל ומודעים גם לאפשרות של פגיעה אישית בהם, כפי שנעשה לשלושת בכירי הג'יהאד האיסלאמי במכת הפתיחה הלילה - והם לא מעוניינים שהם והאוכלוסייה ברצועה ישלמו את מחיר ההתנהלות של הג'יהאד.
מצד שני, גורמי ההנהגה של חמאס מחוץ לרצועה, בהם סאלח אל-עארורי - התומכים בשיתוף הפעולה עם איראן ודוחפים לייצר "ברית הגנה" בין כל הארגונים שתחת חסותם - לוחצים על חמאס להצטרף לירי הרקטות הצפוי. השעות והימים הקרובים, דווח עוד, יבהירו האם הנהגת החמאס ברצועה תפעל על פי האינטרסים שלה, או שתיכנע ללחצים ולדרישות מצד איראן.
ישראל העבירה אחרי מכת הפתיחה של המבצע מסרים לחמאס ולפיהם הארגון לא על הכוונת. "המבצע ממוקד נגד הג'יהאד האיסלאמי", אמר הבוקר דובר צה"ל. בצהריים אמר גורם ביטחוני בכיר: "המדיניות היא לסכל כל ניסיון לפגוע. אנחנו מעריכים שהם יגיבו, וערוכים בהגנה ומכינים חבילות התקפיות. הרעיון לא להגיע להסלמה רחבה, רוצים להיות מדויקים. נשאף להשאיר את חמאס בחוץ, אך מוכנים להגיב אם נידרש". עוד העריך כי "לחמאס אין אינטרס להצטרף. לא כל פעם צריך להקריב אנשיו על ארגון שמופעל על ידי איראן, ופועל בניגוד לאינטרס של חמאס".
6 צפייה בגלריה
הלוויתם של בכירי הג'יהאד האיסלאמי בעזה
הלוויתם של בכירי הג'יהאד האיסלאמי בעזה
הלוויית בכירי הג'יהאד בעזה, הבוקר
(צילום: AP)
הגורם הביטחוני הבכיר העריך כי הג'יהאד האיסלאמי יגיב על חיסול הבכירים ברצועה: "הם יגיבו, למרות שהם בהלם". דובר הזרוע הצבאית של הג'יהאד, אבו חמזה, אמר במקביל: "הכיבוש ביצע פשע לא אנושי. נמשיך בדרך שסללו השהידים. הדרך הזו שבסופה יהיה סוף לאויב ומפקדיו". הוא שלח רמז בנוגע לעתיד: "אנחנו מזמינים את עמנו להתאזר בסבלנות ולתמוך בהתנגדות, כדי להתנגד לציונים". גם ב"חדר המשותף" של ההתנגדות הפלסטינית - שבראשו עומד חמאס - שיגרו איום: "בעודנו מתאבלים על חללי עמנו, אנו מטילים על האויב הפושע את האחריות המלאה להשלכות על הפשע הפחדני הזה, ועל הכיבוש ומנהיגיו שיזמו את התוקפנות להיערך לשלם את המחיר".
בסיכולים הממוקדים שערך צה"ל בלילה נהרג חליל בהיתיני, שהיה אחראי על שיגור הרקטות לעוטף עזה בחודש האחרון והמפקד הבכיר המבצעי בארגון ומפקד מרחב צפון רצועת עזה. בנוסף אליו חוסלו טארק עז א-דין - האחראי על הכוונות פעולות הג'יהאד באיו"ש מרצועת עזה - וג'יאהד גנאם, מזכיר המועצה הצבאית של הג'יהאד. לפי דיווחים פלסטיניים, גם בני משפחותיהם של המחוסלים מתו בתקיפות.
פורסם לראשונה: 15:40, 09.05.23