עשרות כלי טיס, מול שלושה יעדים: דובר צה"ל פרסם פרטים נוספים על מכת הפתיחה במבצע "מגן וחץ", שבמסגרתה חוסלו הלילה שלושה בכירים בג'יהאד האיסלאמי. הדובר, תא"ל דניאל הגרי, הבהיר כי מדובר בפעולה ממוקדת נגד הג'יהאד האיסלאמי. למעשה, מבחינת צה"ל המבצע השיג את מטרתו. ישראל אף העבירה מסרים לחמאס שהם לא על הכוונת בסבב הנוכחי.
לאחר התקיפה הראשונית, שבה חוסלו הבכירים, מטוסי ומסוקי קרב של צה"ל תקפו אתרים לייצור אמצעי לחימה, בהם סדנאות לייצור רקטות בחאן יונס, וכן אתר אשר שימש גם לייצור רכיבי בטון ששימשו לבניית מנהרות טרור. כמו כן, הותקפו שישה מתחמים צבאיים של הגיהאד האיסלאמי, רובם שימשו כמחסני אמצעי לחימה וכתשתיות לוגיסטיות של הארגון. בנוסף, הותקפה עמדה צבאית של הג'יהאד בדרום הרצועה.

3 צפייה בגלריה
טארק עז א-דין ג'יהאד גנאם חליל בהיתיני
טארק עז א-דין ג'יהאד גנאם חליל בהיתיני
המחוסלים במכת הפתיחה
3 צפייה בגלריה
ההריסות ברצועת עזה באיזורים בהם תקף צה"ל
ההריסות ברצועת עזה באיזורים בהם תקף צה"ל
תקיפה אווירית בעזה, הלילה
(צילום: רויטרס)
התקיפה הראשונית הייתה נגד שלושה יעדים במקביל: שניים בעיר עזה (שבה חוסלו טארק עז א-דין וחליל בהיתיני) ואחד ברפיח (שבה חוסל ג'יהאד גאנם). כ-40 כלי טיס שונים השתתפו בה, משלב גיבוש המודיעין ועד לביצוע.
"יש פה דיוק בביצוע, טיפול בפינצטה באזור הכי צפוף בעולם", אמר דובר צה"ל. לפי הפלסטינים, פרט לבכירים שחוסלו, נהרגו גם לפחות עוד תשעה בני אדם נוספים. "אנחנו השגנו את מה שרצינו. זהו מבצע ממוקד כלפי הג'יהאד", אמר תא"ל הגרי.
לדבריו, "צה"ל יצא הלילה יחד עם השב"כ לפעולה ממוקדת נגד הג'יהאד האיסלאמי. במבצע נפגעו בכירים בארגון שהובילו ירי רב לעבר ישראל, כולל האחרון ביום שלישי שעבר, וגם עסקו בהכוונת פעולות ביהודה ושומרון. א-דין אף היה אחראי על ירי לעבר חיילי צה"ל ביו"ש, בין היתר בקבר יוסף".

3 צפייה בגלריה
ההריסות ברצועת עזה באיזורים בהם תקף צה"ל
ההריסות ברצועת עזה באיזורים בהם תקף צה"ל
תקיפה הלילה ברצועה
(צילום: EPA)
הוא ציין כי "כבר מתקופת הרמדאן נאסף המודיעין והתגבשו תיקי המודיעין על הבכירים. כבר אז עקבנו אחרי אנשי הג'יהאד האיסלאמי הללו שחוללו את הירי". תא"ל הגרי אמר כי צה"ל רצה לתקוף מרגע ירי המטחים בעקבות מותו בשביתת רעב של חאדר עדנאן, "אבל לא הייתה אפשרות לבצע. חיכינו כמה ימים עד שהתאפשר לפגוע בשלושתם במקביל".
"הפעולה הייתה ממודרת", הוסיף. "התקיפה היא תוצאה של עבודה משותפת של צהל ושב"כ. יש כאן עבודת מודיעין יוצאת דופן ויש כאן תקיפה מורכבת מאוד של חיל האוויר". הוא הבהיר, בהמשך להודעת שר הביטחון יואב גלנט על גיוס מילואים לתפקידים נדרשים, כי "נגייס מאות בודדות של אנשי מילואים ועל פי הצורך נגדיל".
"בשלב זה השגנו את המטרות, אמר דובר צה"ל, "אך אם יידרש אנחנו נעצים את הפגיעה. בשלב זה הרמטכ"ל מקיים הערכת מצב יחד עם השב"כ. זה מבצע גם בהגנה וגם בהתקפה ונמשיך עד שיהיה שקט בדרום. אנחנו מחזקים את תושבי הדרום ודרך החוסן שלהם אנחנו יכולים לבצע את הפעולות שלנו. עצרנו את תנועת הרכבת בין אשקלון לשדרות ועשינו חסימות בעוטף. אני קורא לאזרחים להישמע להנחיות פיקוד העורף שמצילות חיים".