שר הרווחה מאיר כהן כינס היום (ראשון) מסיבת עיתונאים שבה הציג את תזכיר חוק שירותי הרווחה לאנשים עם מוגבלויות, שבמרכזו רפורמה במתן השירותים לאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, אנשים על רצף האוטיזם ואנשים עם מוגבלות שמיעה וראייה - בהתאם לאמנת האו"ם לזכויות אנשים עם מוגבלות (CRPD) שעליה חתומה מדינת ישראל.
הסיבה לתזכיר החוק שמקודם כעת היא שכיום אין כמעט מענים בקהילה לאנשים בוגרים עם מוגבלות, וברירת המחדל היא להכניס אותם למוסדות סגורים. לאורך השנים נרשמה ביקורת על התנהלות המדינה שסוגרת ומבודדת אנשים עם מוגבלות במקום לשלב אותם בקהילה, וכעת מקדם כהן את הרחבת המסגרות הקהילתיות כדי לאפשר לאנשים ובני משפחתם לבחור את המסגרת שמתאימה להם.
על-פי החוק החדש, משרד הרווחה יגבש מעטפת שמאפשרת חיים עצמאיים בקהילה באמצעות שירותי תמיכה וסיוע המאפשרים לאדם עם מוגבלות חיים עצמאיים ואוטונומיים: סיוע לאדם המתגורר לבד, עם בן זוג או עם שותף והענקת שירותי תמיכה סביב מגורים כגון סיוע של עובד סוציאלי, הדרכה בניהול משק בית, סיוע של אב בית ומתן כלים נוספים. מדובר בתוספת של שירותים מעבר למרכיבים המכוסים על ידי משרדי ממשלה אחרים כגון שכר דירה, זכאות לעובד זר, קניית מזון וכדומה.
במסגרת השירותים שיינתנו בקהילה כלולים שירותי תמלול ותרגום לשפת סימנים, טכנולוגיה מסייעת, עזרים לחיים עצמאיים, ייעוץ, חינוך וטיפול בתחום חברתי והזוגי, הדרכה סביב כישורי חיים, סדנאות קבוצתיות להקניית מיומנויות חברתיות ועוד. במסגרת מגוון האפשרויות שייפתחו בפני זכאי השירות גם קבלת השירותים באמצעות מסגרת תקציבית אישית אשר תועמד לרשותם. שיטת התקצוב האישי רווחת כיום במגוון תחומים של מתן שירותים חברתיים בעולם, כיישום של תפיסת שירות מוכוון אדם. לשיטה מודלים שונים, שהמשותף להם הוא הקצאת מסגרת תקציבית לטובת אדם לרכישת שירותים על פי בחירתו, צרכיו והעדפותיו האישיות.
קבלת השירותים יתאפשר הן מהספקים שנמצאים בהתקשרות עם המשרד והן מספקים חיצוניים בהתאם לתנאים שייקבעו. יורחבו גם שירותים קיימים כגון מסגרות לצורך פעילות פנאי, שילוב בצבא ובתעסוקה בשוק החופשי, מגורים בדיור בקהילה והגדלת התעריפים עבור כל מקבל שירות.
2 צפייה בגלריה
מאיר כהן במסיבת עיתונאים בנושא חוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלויות
מאיר כהן במסיבת עיתונאים בנושא חוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלויות
שר הרווחה מאיר כהן
(צילום: ערוץ כנסת)
עלות יישום החוק היא יותר מ-2 מיליארד שקל בחמש שנים הקרובות לתוספת שירותים חדשים ולמעבר לחיים בקהילה, והוא אמור להגדיר את הזכויות והשירותים לאנשים עם מוגבלות. כמו כן, כהן מתכנן להרחיב ולהגמיש את סל השירותים מהמדינה לבחירה אישית של הזכאים, ולהעניק מעטפת תומכת במעבר לחיים עצמאיים בקהילה. החוק עוד יפורסם להערות הציבור בטרם העברתו להצבעה בכנסת.
הצגת תזכיר החוק החדש נערכה בכנסת יחד עם שר החוץ יאיר לפיד, שאמר כי "חוק הרווחה לאנשים עם מוגבלות הוא לא חוק רגיל עבורי. אני אבא של יעלי. ולכל מי שאומר 'אתה נאבק על החוק הזה בגלל הבת שלך' - התשובה היא כן. בהחלט, לגמרי. לא הייתי מגיע לחיים ציבוריים בלעדיה. אתה צריך משהו מבפנים שמניע אותך. מתוך הקושי, לפעמים מתוך הכאב והתסכול, צומחת הידיעה שזה התפקיד שלנו - לשנות את המציאות. חברה נמדדת בקבלת השונה. בשאלה אם היא מושיטה יד למי שזקוק לה. החוק הזה יעניק הזדמנויות וזכויות לאנשים עם מוגבלות וישנה את חייהם ואת חיי המשפחות שלהם. כששואלים אותי מה ההחלטה הכי חשובה שעשיתי בפוליטיקה, אני עונה תמיד: 'לתת תרופות חינם לניצולי שואה בשביל אבא'. מהיום אני מוסיף גם את החוק הזה בשביל יעלי".
שר הרווחה מאיר כהן הוסיף כי "מאז כניסתי לתפקיד העמדתי את זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות בראש סדר העדיפויות והדבר בא לידי ביטוי בתוכניות העבודה של המשרד. החוק הזה הוא מהפכה של ממש בהתאם למגמה שתופסת תאוצה במדינות הכי מתקדמות בעולם. משמעותו היא שמשרד הרווחה רואה את האדם לא דרך המוגבלות שלו אלא דרך היכולות שלו, הרצונות שלו והחלומות שלו. כשאנחנו אומרים 'שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות' - לזה בדיוק אנחנו מתכוונים".
2 צפייה בגלריה
מעון בני ציון בראש העין
מעון בני ציון בראש העין
המעון שנמצא במוקד חקירת ההתעללויות
(צילום: יריב כץ)
מנכ"לית משרדו, סיגל מורן, הוסיפה כי מהרגע שהחוק יעבור בכנסת, נפעל ליישמו בטווח זמן קצר ככל שניתן על מנת שהשינוי שהוא מביא עמו יגיע לכל עיר ולכל יישוב בארץ. כשנכנסנו למשרד הבטחנו שכל שינוי ייעשה בשותפות מלאה עם מקבלי השירות ועם בני משפחותיהם וכך עשינו. זה חוק שגובש בעבודה מאומצת ובשיתוף מומחים, ארגוני החברה האזרחית, מרכז השלטון המקומי וזכאי השירות עצמם".
עם זאת, מסיבת העיתונאים נערכה ימים ספורים לאחר שהתפרסם חשד לכ-600 מקרי אלימות במעון "בני ציון" בראש העין. כהן התייחס לחקירה שמתנהלת בנושא ואמר: "שמנו בראש סדר עדיפות את שאלת הפיקוח. אנחנו לא מוכנים בשום פנים ואופן שדברים כאלה יתרחשו במדינת ישראל, אין לזה מקום. ברגע שהדבר הזה הגיע אלינו, מיד הפעלנו את המשטרה וביקשנו לבדוק אחורה, והדברים שהתגלו אכן מזעזעים, אבל אנחנו נמצאים בכל מקום. נשנה את כל מה שצריך - מיד העפנו את המנהל, מיד פיטרנו את המסגרת שהייתה אחראית למקום הזה, לא נאפשר תופעות כאלה".
בארגון "בזכות" מסרו בתגובה כי "שמחנו לשמוע על קידומה של הצעת החוק, שתעגן את זכותם של אנשים עם מוגבלות לשירותי רווחה. נעמוד על כך שבמסגרת הצעת החוק, כל אדם עם מוגבלות, בלי סייג, יהיה זכאי לחיים עצמאיים בקהילה, וזאת באמצעות סל שירותים אישי. לצערנו, במסיבת העיתונאים, לא היה ברור אם כך יעוגנו הדברים בהצעת החוק. בנוסף, שר הרווחה סרב להתחייב לסגירת כל המוסדות לאנשים עם מוגבלות בישראל.
"פרשת בני ציון, כמו גם תלונות רבות על התעללות והזנחה במוסדות, מעידות כי אין יותר מקום לקיומם של מוסדות בישראל. כך עולה גם מאמנה בין לאומית בדבר זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות, שמדינת ישראל אשררה לפני עשור. במוסדות לאדם אין בחירה אפילו בדברים הכי בסיסיים - מה יאכל, מתי יילך לישון, מתי יפגוש בני משפחה. מוסדות רחוקים מהעין הציבורית – ולכן מקרי התעללות עלולים להתרחש שם, בלי שאנו יודעם על כך. בקהילה האדם חי בכבוד, עם מטפלים שהוא בוחר. כשאדם גר בקהילה, בבניין מגורים רגיל, לצד שכנים, עובד בקהילה, הולך למספרה, לרופא, למכולת – עוד אנשים רואים אותו. לא יכולה להיות התעללות מתמשכת ואכזרית כזו. ארגון בזכות קורא למשרד הרווחה לקדם חקיקה שתעגן סגירה הדרגתית של כל המוסדות בישראל, בצד פיתוח שירותים ומענים בקהילה לכל אדם".