גרמניה הודיעה בצהריים (יום ד') כי היא מתכוונת לשלוח לאוקראינה את הטנקים המתקדמים שלה, "לאופרד 2". דובר הממשלה אמר כי בשלב ראשון יישלחו 14 טנקים, וכי המטרה היא להקים במהירות שני גדודים שיכללו בסופו של דבר 88 טנקים. לדבריו, בקרוב יחל בגרמניה תהליך ההכשרה שבו האוקראינים ילמדו כיצד להשתמש בטנקים, וכי ברלין גם תספק תחמושת ואמצעים לוגיסטיים.
בהודעת הדובר, שטפן הברשטרייט, נאמר כי גרמניה מאשרת לבעלות הברית שלה, שרכשו ממנה את הטנקים, להעביר אותם לאוקראינה. במסגרת ההסכם הקיים בין גרמניה לשותפות שלה, מדינה שרוצה להעביר את הטנקים למדינה שלישית זקוקה לאישור מברלין. קנצלר גרמניה אולף שולץ, שלאורך תקופה ארוכה סירב לאשר את העברת הטנקים וחשש שהדבר יתפרש כהתגרות במסוקבה, אמר היום כי גרמניה פועלת בשיתוף פעולה הדוק עם בעלות הברית שלה. בנאום בפרלמנט הצהיר שולץ שארצו עושה את מה שדרוש כדי לתמוך בקייב, ולא מעוניינת בהסלמה ביחסי מוסקבה ונאט"ו.
6 צפייה בגלריה
(צילום: EPA, רויטרס)
בתגובה להודעה הגרמנית מסרה השגרירות הרוסית בברלין כי מדובר בהחלטה מסוכנת וחסרת אחריות, שמעלה את העימות לרמה חדשה. השגריר סרגיי ניצ'ייב אמר כי משמעות ההחלטה היא שגרמניה זונחת את "האחריות ההיסטורית שלה כלפי רוסיה" - שלדבריו נובעת מפשעי הנאצים במלחמת העולם השנייה. לקראת ההודעה הגרמנית הזהיר דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב את ברלין מפגיעה ביחסי המדינות. פסקוב ציין כי העברת טנקי ה"לאופרד" לקייב "לא תוביל לשום דבר טוב ביחסים העתידיים" של מוסקבה וברלין, וציין שההעברה "תותיר חותם ממושך" על היחסים.
אוקראינה משתמשת כיום בטנקים סובייטיים ומיושנים, ובחודשים האחרונים קוראת למערב לשלוח לה טנקי מערכה שישימו סוף לקיפאון בשדה הקרב ויאפשרו לה לשחרר במהירות שטחים כבושים. הטנקים האידיאליים מבחינתה הם טנקי ה"לאופרד" הגרמניים. הטנק הגרמני פשוט יחסית לתפעול, חסכוני בצריכת הדלק שלו ונמצא בזמינות רבה בקרב שכנותיה של אוקראינה במזרח ובמרכז אירופה. כמה מדינות, בהן פולין, הביעו נכונות לשלוח לקייב את הטנקים.

פולין: תודה לך שולץ; קייב: "צריכים הרבה 'לאופרדים'"

ראש ממשלת פולין, מתאוש מורבייצקי, בירך על ההודעה הגרמנית ואמר: "תודה לך אולף שולץ. ההחלטה לשלוח 'לאופרד' לאוקראינה היא צעד גדול בדרך לבלימת רוסיה". מדינות נוספות באירופה בירכו על ההודעה הגרמנית. אחת מהן היא בריטניה - שהצהירה מוקדם יותר החודש כי היא תספק לאוקראינה טנקי מערכה מודרניים (מסוג צ'לנג'ר 2), והייתה הראשונה לעשות זאת.
לשכת הנשיאות של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי (שהיום מציין את יום הולדתו ה-45) בירכה על ההודעה הגרמנית. ראש הסגל של זלנסקי, אנדריי ירמאק, אמר כי ברלין "עשתה את הצעד הראשון" וקרא למדינות המערב להעביר לקייב עוד טנקים מתקדמים רבים. "אנחנו צריכים הרבה 'לאופרדים'". הנשיא זלנסקי אמר מאוחר יותר כי הוא "מודה מקרב לב לקנצלר שולץ ולכל החברים שלנו בגרמניה".
גרמניה מסרה בצהריים כי עד כה פולין היא היחידה שהגישה בקשה רשמית להעברת הטנקים לקייב.
6 צפייה בגלריה
טנק טנקים מדגם לאופרד מתוצרת גרמנית בתרגיל ב גרמניה אוקטובר 2022
טנק טנקים מדגם לאופרד מתוצרת גרמנית בתרגיל ב גרמניה אוקטובר 2022
טנקי "לאופרד" בתרגיל צבאי
(צילום: AFP)
בשבוע שעבר פורסם כי ברלין, שכאמור חוששת מהתגובה הרוסית להעברת הטנקים, תסכים לספק לאוקראינה טנקי "לאופרד" רק בתנאי שארה"ב תשלח לקייב טנקים מתקדמים משלה, מדגמי "אברמס". בתחילת השבוע עוד אמרו בפנטגון כי העברת טנקי "אברמס" לא עומדת על הפרק, אך אתמול פורסם שוושינגטון נוטה להסכים למהלך - ועשויה להודיע על כך בקרוב, ייתכן שעוד היום.
שני גורמים אמריקנים רשמיים אמרו אתמול לרויטרס שוושינגטון מוכנה לפתוח בתהליך שבסופו יגיעו עשרות טנקי "אברמס" לחזית באוקראינה - מהלך שייתכן שיושלם רק בעוד חודשים. בניגוד ל"לאופרד" טנקי "אברמס" דורשים כמויות גדולות של דלק - מה שעלול ליצור קשיים לוגיסטיים לאוקראינים בחזית. בפנטגון אמרו רק בשבוע שעבר כי העברת הטנקים האמריקניים "אינה הגיונית".
6 צפייה בגלריה
טנק אברמס 1A2M עסקת נשק בין ארה"ב ל טייוואן
טנק אברמס 1A2M עסקת נשק בין ארה"ב ל טייוואן
טנק "אברמס" אמריקני. גם הוא בדרך לאוקראינה?
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
טנק אברמס 1A2M עסקת נשק בין ארה"ב ל טייוואן
טנק אברמס 1A2M עסקת נשק בין ארה"ב ל טייוואן
(צילום: רויטרס)
ברוסיה מחו כצפוי על ההתפתחויות בארה"ב וגרמניה והזהירו כי העברת הטנקים לאוקראינה תגרום להסלמה במלחמה. גורמים רוסים אף טענו כי כי בעלות הברית של קייב מובילות ל"קטסטרופה עולמית". אנטולי אנטונוב, שגריר רוסיה בארה"ב, אמר שמשלוחי הטנקים האמריקניים הם "פרובוקציה בוטה נוספת". לדבריו, "זה ברור שוושינגטון מנסה להנחיל לנו תבוסה אסטרטגית".
"אם ארה"ב מחליטה לספק את הטנקים, יהיה בלתי אפשרי להצדיק צעד שכזה ולהשתמש בטיעונים של 'כלי נשק הגנתיים'", אמר הלילה השגריר הרוסי. הוא הוסיף כי הצעד מראה מי המדינה התוקפנית "האמיתית" בסכסוך באוקראינה. אנטונוב הצהיר כי הצבא הרוסי יהרוס את הטנקים האמריקניים בדיוק כפי שהרס את שאר הסיוע הצבאי שאוקראינה קיבלה מחברות נאט"ו. הבוקר אמר הקרמלין כי הטנקים האמריקניים "יישרפו כמו כל השאר". דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב ציין כי "המערב מגזים בפוטנציאל של הטנקים האלה" ובתרומה שלהם ליכולת של הצבא האוקראיני.
6 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
ולדימיר פוטין. רוסיה מזהירה כי העברת הטנקים תגרום להסלמה
(צילום: EPA/MIKHAEL KLIMENTYEV / SPUTNIK / KREMLIN)
בתוך כך, בצהריים הודיעה אוקראינה כי כוחותיה נסוגו מ"עיירת המלח" סולדר במחוז דונייצק, שסמוכה לעיר בחמוט – שבה מתנהלים הקרבות הקשים ביותר בין הצדדים בחודשים האחרונים.
רוסיה הודיעה כבר בתחילת החודש כי סולדר, שבה רשת של מכרות מלח מתחת לאדמה, נפלה לידיה – וכעת הגיעה ההודאה האוקראינית. "אחרי חודשים של לחימה עזה, כולל בשבועות האחרונים, הכוחות האוקראיניים עזבו את סולדר", מסר בצהריים דובר הצבא האוקראיני.