2 צפייה בגלריה
ויליאם ברנס ראש ה CIA
ויליאם ברנס ראש ה CIA
ראש ה-CIA ווילאם ברנס
(צילום: AP)
ראש ה-CIA וויליאם ברנס אמר הלילה (בין שבת לראשון) בריאיון לרשת CBS כי בארה"ב לא מזהים החלטה איראנית לחדש את תוכנית הנשק הגרעיני שלה, שהושהתה בסוף שנת 2003. "האיראנים התקדמו מאוד, והם במרחק כמה שבועות מהעשרת אורניום ברמה של 90% - אם יחליטו לחצות את הקו", ציין ברנס, "גם תוכנית הטילים של טהרן התקדמה בכל הקשור ליכולתה לשגר פצצה".
ביום רביעי האחרון הודיע ראש סוכנות הגרעין של איראן מוחמד איסלאמי כי פקחים מטעם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) הגיעו לטהרן וכי מתנהלים שם דיונים כדי לסלק את ה"אי-בהירויות" שנגרמו לטענתו על-ידי אחד מפקחי הסוכנות. דברי איסלאמי באים אחרי הדיווח לפי כשבוע שפקחי סבא"א גילו באיראן אורניום שהועשר לרמה של 84% - קרוב מאוד לרמה הנדרשת לפיתוח נשק גרעיני.
2 צפייה בגלריה
מתקני הגרעין בפורדו ונתנז
מתקני הגרעין בפורדו ונתנז
אתרי הגרעין בפורדו ונתנז, איראן
(צילום: EPA)
על גילוי האורניום שהועשר לרמה של 84%, מרחק של 6% בלבד מהרמה הדרושה לפיתוח נשק גרעיני, דיווחה לפני כשבוע סוכנות הידיעות "בלומברג". הגילוי הזה בא אף שאיראן טענה עד כה כי היא מעשירה אורניום לרמה של 60% בלבד, רמה גבוהה מאוד כשלעצמה. אם יש ממש בדיווח על ההעשרה ל-84%, הרי שמדובר ברמת ההעשרה הגבוהה ביותר שמצאו עד כה פקחים באיראן.
בבלומברג הדגישו כי הפקחים טרם קבעו אם איראן העשירה את האורניום בכוונה תחילה לרמה גבוהה כל כך או שמדובר בתוצאה לא מכוונת של הפעילות בתוך רשת הצינורות המחברים את מאות הצנטריפוגות שבהן מועשר החומר. אחד הדיפלומטים ששוחחו עם הסוכנות ציין כי טהרן לא שלחה לסבא"א את הטפסים שבהם היא מחויבת להצהיר על כל כוונה מצדה להעלות את דרגת העשרת האורניום.
אחרי הדיווח בבלומברג הכחיש דובר הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית את הדברים, וטען כי טהרן לא העשירה אורניום לרמה של יותר מ-60%. ברביעי צוטט איסלאמי בתקשורת האיראנית כאומר: "באמצעות קיום קשרים ותיאום אנחנו מונעים התעוררות של אי-בהירות ושיבושים בשיתוף הפעולה שלנו עם סוכנות".
איראן הודיעה על החלטתה להתחיל להעשיר אורניום לרמה של 60% בשנת 2021, ואז הציגה זאת כתגובה לגל החיסולים נגד מדעני גרעין והתקיפות נגד אתרי גרעין, שיוחסו לישראל. סבא"א הזהירה מאז שוב ושוב כי גם העשרה ל-60% מקרבת מאוד את איראן לנשק גרעיני, משום שהמעבר מהעשרה ל-60% להעשרה ל-90% - הרמה הדרושה לפיתוח נשק כזה - כרוכה בצעדים טכניים קלים בלבד.