פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) מצאו בשבוע שעבר באיראן אורניום שהועשר עד לרמה של 84% – מרחק של 6% בלבד מהרמה הדרושה לפיתוח נשק גרעיני. כך דיווחה אמש (ראשון) סוכנות הידיעות בלומברג מפי שני דיפלומטים בכירים. מדובר ברמת ההעשרה הגבוהה ביותר שמצאו עד כה פקחים באיראן. טהרן טענה עד כה כי הצנטריפוגות שלה מכוונות להעשיר אורניום לרמה של 60% לכל היותר.
2 צפייה בגלריה
מתקני הגרעין בפורדו ונתנז
מתקני הגרעין בפורדו ונתנז
מתקני הגרעין פורדו ונתנז באיראן. הדו"ח יושלם עד 6 במרץ
(צילום: EPA)
בבלומברג הדגישו כי כעת יידרשו הפקחים לקבוע אם איראן העשירה בכוונה תחילה את האורניום לרמה גבוהה כל כך, או שמדובר בתוצאה לא מכוונת של הפעילות בתוך רשת הצינורות המחברים את מאות הצנטריפוגות שבהן מועשר החומר.
סבא"א מכינה בימים אלה את הדו"ח הרבעוני שלה על הפעילות הגרעינית של איראן, והוא אמור להיות מושלם עד ישיבת מועצת הנגידים של הסוכנות שתיערך בווינה ב-6 במרץ. אחד הדיפלומטים ששוחחו עם בלומברג ציין כי איראן לא שלחה לסבא"א את הטפסים שבהם היא מחויבת להצהיר על כל כוונה מצדה להעלות את דרגת העשרת האורניום.
2 צפייה בגלריה
רפאל גרוסי
רפאל גרוסי
ראש סבא"א רפאל גרוסי. הסוכנות בודקת ממה נגרמה העלייה
(צילום: רויטרס)
הדיפלומט השני הדגיש כי גם אם החומר שנמצא הועשר לרמה של 84% רק בשוגג – בגלל קשיים טכניים בהפעלת הצנטריפוגות, דבר שכבר קרה בעבר – הדבר מדגיש עד כמה מסוכנת החלטתה של איראן לייצר אורניום המועשר לרמה גבוהה.
שעה קלה אחרי הדיווח בבלומברג מסרה סבא"א הודעה בעניין: "הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מודעת לדיווחים האחרונים בתקשורת בנוגע לרמות העשרת האורניום באיראן. סבא"א מקיימת דיונים עם איראן בנוגע לתוצאות בדיקות שערכה הסוכנות, ותיידע את מועצת הנגידים של הסוכנות כמקובל".
איראן, נזכיר, הודיעה על החלטתה להתחיל להעשיר אורניום לרמה של 60% בשנת 2021, ואז הציגה זאת כתגובה לגל החיסולים נגד מדעני גרעין והתקיפות נגד אתרי גרעין, שיוחסו לישראל. סבא"א הזהירה מאז שוב ושוב כי גם העשרה ל-60% מקרבת מאוד את איראן לנשק גרעיני, משום שהמעבר מהעשרה ל-60% להעשרה ל-90% – הרמה הדרושה לפיתוח נשק כזה – כרוכה בצעדים טכניים קלים בלבד.
פורסם לראשונה: 22:01, 19.02.23