על רקע חיסול הבכירים האיראנים בדמשק, חטיבת הביטחון של משרד החוץ החליטה, בתיאום עם שב"כ, על סגירה זמנית של 28 נציגויות ישראליות בעולם. ההחלטה התקבלה בעקבות התרעות ביטחוניות וחשש מפיגועי נקם מצד איראן. השליחים הונחו שלא להגיע לנציגויות והן נשארו סגורות.
1 צפייה בגלריה
שגרירות ישראל ב וושינגטון ארה"ב ארכיון
שגרירות ישראל ב וושינגטון ארה"ב ארכיון
ארכיון
(צילום: DCStockPhotography / shutterstock)
הכוננות בנציגויות הישראליות בחו"ל כבר הייתה גבוהה בעקבות המלחמה, ומשרד החוץ פינה מאז שפרצה שבע נציגויות (במצרים, ירדן, בחריין, מרוקו, אנקרה ואיסטנבול שבטורקיה וכן בטורקמניסטן) - אבל בעקבות החיסול שמיוחס לישראל בדמשק הוכרזה כוננות עליונה בכל הנציגויות בעולם.
דיפלומטים ישראלים בחו"ל מודאגים כעת מאוד וחוששים שיהיו יעד לנקמה מצד המשטר האיראני. "אם לאחר תחילת הלחימה בעזה הוצרו צעדיהם של בני משפחות השליחים, מאז הפעולה בדמשק נגד הקונסוליה האיראנית המצב נעשה מורכב עוד יותר. צריך לזכור שהילדים שלנו הולכים לבתי ספר בינלאומיים לצד ילדים שהוריהם ממדינות מוסלמיות - דבר המוסיף רובד נוסף של מורכבות", אמרו שליחים ישראלים בחו"ל.
במדינות מסוימות ההנחיות היו כל כך חמורות שנאסר על עובדים לצאת מהבית אפילו לחדר הכושר בבניין או לחנות נוחות סמוכה. "לא אחת, אנו נאלצים להוציא חלק מהדיפלומטים מחוץ למדינת השירות בגין ההתרעות והסיכונים", אומרים גורמים במשרד החוץ.
בחלק מהמדינות הונחו השליחים שלא ללכת למקומות שמזוהים עם ישראל או ישראליים. הדיפלומטים הונחו להגביר עירנות, וגם "לשבור" שגרה, לשנות נתיבים ולהמעיט בתנועה.
דיפלומט ישראלי שמשרת בחו"ל סיפר: "זה ממש מפחיד. אנחנו לא יודעים לאן זה הולך. אין ספק שאנחנו חשופים". אחד הדיפלומטים ציין: "מאז 7 באוקטובר כל צעד וכל תנועה שאנו מקיימים מצריכים אישור מראש. ישנם אזורים אפילו במרכז העיר, האסורים עלינו לכניסה מחשש שניתקל במפגינים או בגורמים עוינים".