הבכיר האיראני שחוסל בתקיפה המיוחסת לישראל במבנה הצמוד לשגרירות האיראנית בדמשק, חסן מהדווי (בשמו האיראני מוחמד רזא זאהדי), הגיע לסוריה יום אחד לפני התקיפה - ושהה במתחם עם עוד שני מפקדים בכירים. כך מדווחת הערב (יום ה') סוכנות הידיעות רויטרס, מפי מקור איראני.
1 צפייה בגלריה
דיווחים סורים על תקיפות ישראליות בדמשק
דיווחים סורים על תקיפות ישראליות בדמשק
הבכיר האיראני שחוסל, חסן מהדווי, וההרס בדמשק
( צילום: רויטרס / Firas Makdesi)
השלושה, לפי המקור שלא פירט מעבר, היו בסוריה כדי לדון בעניינים לוגיסטיים ותיאומים שונים. שני גורמים איראנים לא פסלו אפשרות שחרף "כוננות הספיגה" הישראלית, טהרן לא תשנה כיוון מהגישה שבה היא נוקטת מאז אוקטובר: הימנעות מעימות ישיר עם ארה"ב וישראל. אחד הגורמים אמר שטהרן חייבת להגיב באופן רציני כדי למנוע מישראל לחזור על מתקפות כאלה או להסלים אותן – אבל רמת התגובה תהיה לדבריו מוגבלת, מתוך מטרה להביא להרתעה.
מקור ביטחוני איראני אמר לרויטרס שאיראן מתכוונת "להתאים" את הטקטיקה שלה – בצל התקיפה ביום שני האחרון. הוא לא הסביר, אך גורם אזורי המקורב לאיראן אמר לרויטרס שמעתה – אין לאיראן מקום בטוח בסוריה, אחרי שישראל, כלשונו, "הפרה את הנורמות הדיפלומטיות".
איראן – כך אמר הגורם הביטחוני האיראני – בודקת כעת אם ישראל השיגה חדירה מודיעינית בכל הנוגע למהדווי, ואם תנועותיו הגיעו לידי ישראל. כבר בחודש פברואר דווח ברויטרס כי במשמרות המהפכה העלו בפני משטר אסד חשש מפני הדלפות מידע בקרב כוחות הביטחון הסוריים, כאלו שסייעו בתקיפות קודמות שיוחסו לישראל נגד בכירים איראנים במדינה. באותו דיווח לפני כחודשיים דווח גם שבמשמרות המהפכה צמצו נוכחות בסוריה, בשל החשש מהתקיפות הללו.

גורם מודיעיני סורי צוטט גם הוא בדיווח של רויטרס, וטען כי באזור שמסביב לשגרירות האיראנית בדמשק ישנם מבנים שבעבר ישראל עשתה בהם שימוש למטרות "ניטור והשתלת מכשירים", לשון הדיווח. אותו גורם סורי הוסיף שבחודשים האחרונים ישראל הגבירה את המאמצים בתחום המודיעין האנושי.
גורם ישראלי ששוחח עם רויטרס סירב לאשר כי ישראל מעורבת בחיסול הבכיר האיראני, אבל ציין שהתכנסויות כאלה מצד בכירים איראנים במקום אחד הן דבר מאוד חריג. "מי שלא עשה את זה – לא רצה לוותר על ההזדמנות המאוד מאוד נדירה הזו", אמר. "זה משהו שמדינה במלחמה לא תוותר עליו".
העובדה שהתקיפה בוצעה במתחם החוסה לכאורה תחת ההגנה הדיפלומטית של השגרירות האיראנית מעוררת זעם בטהרן - וגם פליאה בקרב מומחים ביטחוניים בעולם. גרגורי ברו, אנליסט במכון המחקר "קבוצת אסיה", אומר כי לא זכור אף מקרה בעבר שבו מדינה כלשהי תקפה מתחם דיפלומטי של מדינה אחרת. "לפי דעתי, זה חסר תקדים", הוא טוען. "קציני משמרות המהפכה חשבו שהם בטוחים כל עוד הם נשארים במתחם דיפלומטי. אני לא יכול לדמיין מצב שבו קציני המשמרות חשים כעת ביטחון".
מיקום התקיפה גרר גינוי גם מצד מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, שמסר: "יש לכבד את עקרון החסינות של מתחמים דיפלומטיים וקונסולריים ושל הצוותים שלהם, בכל המקרים ובכל הנסיבות בהתאם לחוק הבינלאומי". באיחוד האירופי פרסמו הודעה עם מסר דומה.
אבל לפי הגורם הישראלי, זהות ההרוגים מהווה למעשה הודאה בכך שהיה שימוש במתחם דיפלומטי כ"מפקדה צבאית". בארה"ב, יצוין, לא אישרו את הטענות באיראן שהמבנה שהותקף הוא מבנה דיפלומטי, אבל ציינו כי הממשל יהיה "מודאג" אם הדבר נכון. ארה"ב הבהירה גם למועצת הביטחון שלא קיבלה הודעה מוקדמת על התקיפה.
קאסם מוהבלי, בכיר לשעבר במשרד החוץ האיראני, כינה את החיסול "נקודת מפנה" בכל הנוגע לתקיפות שמיוחסות לישראל נגד הנוכחות האיראנית בסוריה. בריאיון לתקשורת בארצו טען מוהבלי כי בעבר ישראל הקפידה על זהירות בכל הנוגע לפגיעה במתחמים רשמיים ודיפלומטיים של איראן במדינה, אך גם הוא קרא לזהירות בתגובת טהרן: "מלחמה ישירה עם ישראל היא לא אינטרס איראני". הוא הזהיר שאם איראן "תיכנס לזירה" היא לא תנהל מלחמה רק מול ישראל, וכי הסלמה בסכסוך תגרור אליו שחקנים נוספים - כמו ארה"ב.