שידור חי מפתח כנס החורף של הכנסת

ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד נוזף בשותפיו לקואליציה בפתח כנס החורף של הכנסת, אולי מחשש מהאפשרות שעוד כשנה וחצי לא ייכנס לתפקידו העתידי כראש הממשלה. "אני רוצה להזכיר לחבריי בקואליציה - התקציב עוד לא עבר. הממשלה עוד לא התייצבה. לכל אחד מאיתנו יש אחריות - לשמור על הקואליציה, לא לייצר מלחמות מיותרות", אמר יו"ר יש עתיד בפתח ישיבת הסיעה. עם זאת, ראש הממשלה נפתלי בנט שחלף במסדרונות הכנסת השיב לשאלת ynet אם התקציב יעבור והשיב: "בטח, שיהיה לנו בהצלחה". צפו במשדר המיוחד מהכנסת.


"בימים האחרונים חברי כנסת ושרים מתנהגים כאילו כל הבעיות מאחורינו", הוסיף לפיד. כל אחד מתחיל למשוך לכיוון שלו. מייצרים כותרות מיותרות. מתנהגים כאילו הממשלה הזו מובנת מאליה. הדבר האחרון שאפשר להגיד על הממשלה, זה שהיא מובנת מאליה. היא נס. יותר מזה, היא נס שברירי, שקרה כנגד כל הסיכויים. במקום שכל אחד ימשוך לכיוון שלו, תפקידנו להעביר תקציב בשביל מה שחשוב לכל אזרח בישראל - ביטחון, חינוך, בריאות, טיפול בקורונה, טיפול בקשישים, שיפור מצבה של החברה הערבית".
3 צפייה בגלריה
גדעון סער ונפתלי בנט
גדעון סער ונפתלי בנט
גדעון סער ונפתלי בנט בכנסת
(צילום: ערוץ כנסת)

"יש לנו חמישה שבועות שבהם לכולנו יש משימה אחת: להעביר תקציב", הבהיר לפיד. "בלי זה, לא תהיה ממשלה. בלי זה אף אחד לא יגשים את החלומות שלו. אנחנו נחזור לכאוס ולרעל שהיו פה רק לפני כמה חודשים. בסך הכל הבעיה שאני מזהה עכשיו נובעת ממקום טוב. חברי הכנסת והשרים מרגישים שהממשלה מתפקדת, עובדת. היחסים טובים. מרגישים שהתייצבנו. אז הם שחררו לעצמם חבל. זה טבעי, אבל זה מוקדם מדי. עוד לא הגענו ליעד".

ליברמן: "אם ש"ס ויהדות התורה יצורפו לממשלה - לא נהיה שם"

לפניו דיבר שר האוצר אביגדור ליברמן, והבהיר כי אם המפלגות החרדית ייכנסו לממשלה - ישראל ביתנו לא תהיה בה. "לאחרונה שמעתי כל מיני דיבורים על הרצון של כמה גורמים בקואליציה לצרף את ש"ס ויהדות התורה. אם זה קורה אנחנו לא נהיה שם".
"לאמירה הזאת לצרף אותם יש משמעות והשלכות מרחיקות לכת, והמרכזית שבהן החזרת נתניהו לשלטון", אמר יו"ר ישראל ביתנו. "ברור שהם לא יתמכו ברוטציה ויצטרכו לשנות את הרכב הקואליציה מהתחלה ועד הסוף - והמשמעות היא שנתניהו יחזור. אנחנו לא נשב באותה ממשלה עם נתניהו ולא עם גפני, ליצמן ודרעי".


גנץ על הפשיעה בחברה הערבית: "שעת חירום"

שר הביטחון בני גנץ התייחס בפתח ישיבת סיעת כחול לבן לסוגיות הביטחוניות האחרונות, בראשן איראן וכן האלימות בחברה הערבית: "אנחנו פועלים בכל הזירות מול כל הכוונות. כפי שפורסם לאחרונה, סוכלה עוד פעולה תוקפנית של איראן נגד יעדים ישראלים בפקריסין. איראן ממשיכה להיות איום עולמי אזורי וגם אתגר למדינת ישראל ואנחנו נמשיך לפעול בכדי להגן על אזרחינו וביטחון ישראל בכל מקום ומול כל איום. מסיבה זו, ומסיבות רבות נוספות, הדבר החשוב ביותר כרגע, הוא להשלים את אישור תקציב המדינה. אני שומע ספקנים, אני שומע ספקולציות, על אינטרסים של אחרים. אני לא שותף להם".
על הפשיעה בחברה הערבית אמר גנץ: "אני מבקש להדגיש שממשלת ישראל כולה תירתם לסיוע במאבק הלאומי בפשיעה בחברה הערבית, שחלקו מגיע גם לפשיעה לאומנית כפי שראינו ב'שומר החומות'. אנחנו בשעת חירום שבה הזכות לחיים והצורך להציל ממוות אנשים מקדשת אמצעים שאולי לא היינו נוקטים בהם בשגרה".
על החוק להגבלת כהונת ראש ממשלה לשתי קדנציות או שמונה שנים הבהיר גנץ: "נבטיח את ניקיונה של הפוליטיקה הישראלית ולשם כך נפעל במושב הקרוב. זה לא עניין פרסונלי, זה עניין פונקציונלי. זה עניין של ממשל בריא ותקין ועניין של מניעת שחיתויות. אנחנו נמצאים בשלבים מתקדמים".

לדברים הצטרף שר המשפטים גדעון סער בפתח ישיבת הסיעה של תקווה חדשה: "אביא לכנסת גם חוקים נוספים למקרים של פשעים חמורים; מדובר בכלים שנדרשים למשטרה ולמדינה כדי לתת מענה להתמודדות עם הפשיעה הזאת".
הוא התייחס גם לפגישת בכירי מרצ-אבו מאזן וכינה אותה "מיותרת". שר המשפטים ציין כי "כמו שאנחנו יודעים, הרשות הפלסטינית ממשיכה לשלם למחבלים ולבני משפחותיהם על ביצוע פיגועים נגד מדינת ישראל - כולל בהליכים שהיא קידמה בבית הדין בהאג". עם זאת, הוא אמר הוא "לא חושב שלפגישה הזו יש משמעויות מדיניות מרחיקות לכת".
3 צפייה בגלריה
 ישיבת סיעה כחול לבן
 ישיבת סיעה כחול לבן
גנץ בישיבת הסיעה
(צילום: אלכס קולומויסקי)



שרת התחבורה ויו"ר העבודה מרב מיכאלי התייחסה בפתח ישיבת הסיעה למאבק באלימות כלפי נשים: "כמה הפגנות, כמה מאבקים, כמה שנים. ממשלות קודמות לא באמת עשו שום דבר בעניין הזה. אני גאה ומתרגשת להכריז כי מחר יוקם לראשונה בישראל קבינט לשוויון מגדרי, שהוא אחד ההישגים של מפלגת העבודה בהסכמים הקואליציוניים להקמת הממשלה הזאת. לראשונה תהיה ועדת שרות ושרים שמסתכלת על נשים".


ח"כ נתניהו אמר בסיעת הליכוד: "כל אזרחי ישראל רואים כמה הממשלה הזאת גרועה. אפרט את זה בנאום שאשא במליאה. אנחנו יודעים שהעולם עגול. היינו עם 12 מנדטים גם. נחזור בעוצמה ובגאון. בגלל השעטנז הזה, דרושות מאיתנו נחישות ולכידות. אנחנו נלכד את השורות ונחליף אותה. ביום רביעי זה יום מבחן לממשלה. חוק ההגירה. שקד הגישה אותו. אנחנו מביאים חוק הגירה משופץ שטוב לכל אזרחי ישראל. אני מבקש התייצבות מלאה".




ח"כ עבאס: "רע"מ היא לא נספח, נעמוד על דרישותינו וזכויותינו"

יו"ר רע"מ ח"כ מנסור עבאס אמר בוועדת העבודה והרווחה: "אנו דואגים לשלומם של אנשינו בחברה הערבית, שסובלים מתופעה של אלימות. לשמחתנו יש היום צעדים מעשיים שמתקדמים. יש לנו את האתגר גם להתמודד עם מגפת הקורונה בחברה הערבית. סדר העדיפויות שלנו נקבע מראש. זו האג'נדה של הרשימה המשותפת: מיגור האלימות בחברה הערבית, הקצאת קרקעות לחברה הערבית דרך הוועדות השונות, הכרה ביישובים, תקציבים לפיתוח כלכלי בנגב וכמובן שינוי מהותי שאנחנו דורשים בתחום האכיפה חדשה שתתאים את הצורך של החברה הערבית לתת מענה למשפחות שכל יום צריכות להתמודד עם פקחים. המדינה הזניחה את החברה הערבית במשך שנים. נושאים אחרים הם הותכנית הכלכלית, בהייטק, בחקלאות, בספורט, בתרבות.
3 צפייה בגלריה
מנסור עבאס בישיבת סיעה רע"ם
מנסור עבאס בישיבת סיעה רע"ם
ח"כ מנסור עבאס
(צילום: אלכס קולומויסקי)

"רע"מ הצליחה להיות חלק ממעגל מקבלי ההחלטות. אנחנו עושים את זה בממלכתיות ובאחריות. אנחנו לקראת אישור תקציב ולכן החודש הזה הוא מבחן - איך אפשר לממש את המטרות שלנו. לא הקמנו קואליציה כדי לפרק אותה. אנחנו רוצים שהממשלה תמשיך לתפקד אבל אנחמו דורשים שהממשלה תעמוד בהתחייבויות השונות שלה בפני רע"מ. אנחנו לא דורשים קרדיט מאף שר. אנחנו נקבל את הקרדיט מהחברה הערבית. כל השותפים הקואליציוניים חייבים להבין שרע"מ היא לא נספח. נעמוד על הזכויות והדרישות שלנו".