הרשויות בלבנון הודיעו אתמול (ד') כי תפסו תשעה מיליון כדורי סם מסוג קפטגון מוחבאים בתוך משלוח של תפוזים שהיה אמור לצאת לעבר אחת ממדינות המפרץ, כנראה כוויית. קפטגון, המכונה "הקוקאין של העניים", הוא אחד הסמים הפופולריים ביותר בקרב בני נוער מהשכבות העשירות בעולם הערבי, ובשנים האחרונות הפכה לבנון ליצואנית ראשית שלו – עובדה שגררה עימותים חריפים בינה לבין מדינות ערביות אחרות.
6 צפייה בגלריה
לבנון נמל ביירות משלוח סמים מוחבא ב תפוזים
לבנון נמל ביירות משלוח סמים מוחבא ב תפוזים
תפוזים מזויפים בין תפוזים אמיתיים. הסמים שנתפסו בלבנון
(צילום: AFP)
"אנחנו רוצים לשלוח לעולם הערבי מסר בנוגע לרצינות שלנו ולפעילות שאנחנו עושים כדי לסכל פגיעה באחינו הערבים", הצהיר שר הפנים הלבנוני בסאם מוולווי בעודו סוקר את משלוח הסמים שנתפס בנמל ביירות. לפי הרשויות בלבנון, הכדורים נמצאו בתוך תפוזים מזויפים, שהוחבאו בין תפוזים אמיתיים.
מדינות במפרץ, ובראשן סעודיה, האשימו בשנים האחרונות שוב ושוב את לבנון כי היא אינה עושה די כדי לעצור את משלוחי הסמים אליהן, ולא פעם הן הענישו אותה בסנקציות כלכליות ודיפלומטיות. רק באפריל השנה השעתה סעודיה את הייבוא של פירות וירקות מלבנון אחרי שתפסה יותר מחמישה מיליון כדורי קפטגון שהגיעו אליה מוחבאים בתוך מכולות של פירות. השעיית הייבוא באה בשעה שלבנון מתמודדת עם משבר כלכלי היסטורי, והיא איימה להחריף עוד יותר את מצוקתה העמוקה.
ברקע המתיחות סביב הסמים ניצבת העובדה שסעודיה, מנהיגת המחנה הסוני בעולם המוסלמי, היא אחת מיריבותיו של ארגון חיזבאללה הלבנוני, מהגורמים החזקים ביותר במחנה השיעי שמונהג על-ידי איראן. תחקירים על מעורבותו של ארגון הטרור בייצור ובהברחה של סמים מלבנון למדינות בעולם כבר פורסמו בעבר, ומדינות ערביות, בעיקר אלה המשתייכות לציר הסוני של ריאד, מאשימות את ארגונו של נסראללה לפחות בחלק מהמשלוחים ופועלות נגד מאמציו אלה. אתמול בלילה קרא סלמאן מלך סעודיה ללבנון לשים קץ לדומיננטיות של חיזבאללה במנגנוני המדינה הלבנונית, והביע תקווה שאיראן, פטרוניתו של ארגון הטרור, תשנה את התנהגותה באזור, שאותה הגדיר "שלילית", ותבחר בדיאלוג ובשיתוף פעולה.
בעקבות איומי מדינות המפרץ לנקוט נגדה סנקציות הגבירה לאחרונה לבנון את מאמציה לסכל הברחות קפטגון, סם המורכב מתערובת של אמפטמינים ומיוצר בראש ובראשונה בסוריה, אבל גם בלבנון ובעיראק. סעודיה היא יעד ההברחות הראשי של הסם הזה, ובריאד יש הטוענים כי המטרה היא להשחית את הנוער הסעודי ולפגוע במשטר.
בשבוע שעבר הודיעה דובאי כי חשפה משלוח של כדורי קפטגון בשווי 15.8 מיליון דולר, שהוחבא במשלוח של לימונים שהגיע אליה. דובאי עצרה ארבעה חשודים במעורבות בהברחה, ואמרה כי הם אזרחיה של "מדינה ערבית".
פורסם לראשונה: 22:11, 29.12.21