בקיץ 1998 אירעו שני מקרי אונס קבוצתי ביערות הכרמל. השופטים כינו את התוקפים "חיות טרף", בכנסת התנהלו דיונים מיוחדים בנושא, וישראל סערה בעקבות האלימות המינית שהגיעה לכותרות הראשיות. אתמול (יום ה') נרצח ביריות אחד המורשעים באחד משני מקרי האונס, נאיל מוסטפא, בן 41 מעוספיה שבכרמל. בינתיים, נמשך השימוש הבלתי פוסק בנשק בערים הערביות. הלילה תועדו לפחות שני גברים יורים ללא הפסקה ברהט שבנגב. איש לא נפגע במקרה הזה.
מקרה האונס הראשון באותו קיץ לפני 23 שנה היה של סטודנטית מאוניברסיטת חיפה והשני - שבועיים לאחר מכן - של נערה בת 15 תושבת חיפה. שתיהן נאנסו בנוכחות חבריהן ובשני המקרים היו מעורבים צעירים תושבי דליית אל כרמל ועוספיה, חלקם תלמידי י"ב. מוסטפא היה בין המורשעים באונס הקבוצתי של הסטודנטית ונשלח לשלוש שנות מאסר.
3 צפייה בגלריה
נאיל מוטפא הורשע באונס קבוצתי בשנת 1998
נאיל מוטפא הורשע באונס קבוצתי בשנת 1998
זירת אונס הנערה, והשתלשלות האירועים בקיץ 1998
(מתוך ארכיון ידיעות אחרונות)
3 צפייה בגלריה
נאיל מוטפא הורשע באונס קבוצתי בשנת 1998
נאיל מוטפא הורשע באונס קבוצתי בשנת 1998
הכותרת ב-1999, לאחר הרשעת מוסטפא
(מתוך ארכיון ידיעות אחרונות)
הסטודנטית, בת 22 אז, סיפרה לחוקרים כי כשטיילה בלילה עם חברה באזור חורשת הארבעים בשיפולי הכרמל, סמוך לאוניברסיטת חיפה, הגיעו למקום עשרה צעירים בכמה כלי רכב, הפרידו ממנה באלימות את חברה ואנסו אותה. לדבריה, לא פנתה מיד למשטרה, משום שהייתה בהלם. "אבל לאחר פרסום האונס בנערה בת ה-15, הבנתי שגם לי עשו אותו דבר והחלטתי להתלונן". בהמשך התברר שחלק מתוקפיה, אנסו גם את הנערה.
לפי האישום במקרה השני, שניים מהתוקפים תפסו את הסטודנטית מחיפה, החזיקו בה, הכו אותה ואנסו - בזמן ששניים אחרים ובהם מוסטפא, הכו את החבר שהיה עמה והחזיקו בו, כדי למנוע ממנו הגשת עזרה לחברתו.
3 צפייה בגלריה
נאיל מוסטפא נרצח בעוספיה
נאיל מוסטפא נרצח בעוספיה
מוסטפא וזירת הרצח בעוספיה
(צילום: דוברות המשטרה)
השופטים - סלים ג'ובראן, יצחק דר ושושנה שטמר - קבעו אז כי "המעשה שנעשה בזוג המתלוננים הוא מעשה נבלה. הנאשמים גילו דעות מסולפות, קשיות ואטימות לב, כאשר מצאו נערה מזדמנת, ועשו בגופה כאילו הפקר הוא". הם הרשיעו את מוסטפא באינוס בנסיבות מחמירות ובמעשים מגונים, ושלחו אותו לשלוש שנים בכלא.
אתמול נורה מוסטפא בעוספיה, וצוותי מד"א קבעו את מותו. המשטרה פתחה בחקירה, והרקע למעשה פלילי. לפני כחמישה חודשים מוסטפא נעצר בחשד לירי לעבר ביתו של עובד במועצה מקומית. אחרי ששוחרר הוא נפצע באורח קשה כתוצאה מפיצוץ מטען חבלה שהוצמד לרכבו. מוסטפא הוא הנרצח ה-101 בחברה הערבית השנה.
בתחילת השבוע כינס ראש הממשלה נפתלי בנט לראשונה את צוות השרים למאבק בפשיעה ובאלימות בחברה הערבית, שהחליטה בין היתר לערב את שב"כ בסוגיית הנשק הבלתי-חוקי. מאותה ועדה נמסר כי גם צה"ל יהיה מעורב במיגור הפשיעה, אך בהמשך התברר שהכוונה היא בעיקר ניסיונות לצמצם את גניבות הנשק מבסיסי צה"ל. כוחות הביטחון יטפלו בשרשרת אספקת הנשק, ותישקל הכנסה של כוחות מג"ב ליישובים הערביים.