3 צפייה בגלריה
סלאח חמורי
סלאח חמורי
סלאח חמורי
(צילום: AFP )
ישראל גירשה הבוקר (ראשון) לצרפת את סלאח חמורי, שהיה עצור יותר מתשעה חודשים במעצר מינהלי. חמורי בן ה-37, תושב כפר עקב שבמזרח ירושלים, קיבל בתחילת החודש מהנהלת כלא הדרים את ההודעה על גירושו - לאחר שאושר ביטול מעמד התושבות שלו בישראל, מה שגרר את משיכת תעודת הזהות הירושלמית שלו.
חמורי נעצר ב-3 במרץ 2022 במעצר מינהלי לתקופה של שלושה חודשים, שהוארך שלוש פעמים. לפי החשד, חמורי - שבעבר תכנן לרצוח את הרב עובדיה יוסף, שוחרר בעסקת שליט וסירב להתנצל - היה חבר בחזית העממית והיווה סכנה לביטחון האזור. לאור מעורבותו המתמשכת בארגון הטרור, נעצר חמורי כמה פעמים בעבר במעצר מנהלי והיה נתון להגבלות נוספות מצד ישראל. בין היתר, נמנע ממנו להיכנס ליהודה ושומרון והוא הורחק מאשתו ומילדיו.
חמורי, שנולד בכפר עקב, הוא גם אזרח צרפתי. גירושו התבצע על ידי נציגי מינהל אכיפה וזרים ברשות האוכלוסין וההגירה שילוו אותו עד לצרפת, שם ממתינים לו אשתו וילדיו.
אתמול, ח"כ עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל) פנתה לשר הביטחון בני גנץ כדי שיעצור את הגירוש המתוכנן, שלדבריה הוחלט למרות הליך משפטי שעדיין נמשך. לדבריה, "לחמורי נקבע שימוע לחודש הבא, וגירושו ממולדתו היא הפרה בוטה של זכויות אדם". אולם, לאחר שהתקבלה ההחלטה המקורית על השחרור בתחילת החודש, חסן אביו של חמורי אמר כי כל הניסיונות שלו לבטל את ההחלטה עלו בתוהו: "פנינו לבג"ץ כדי לערער, אבל פסלו לנו את הערעור ואמרו שמדובר בביטחון המדינה. סלאח יועבר ישירות מבית הכלא לנמל התעופה - ומשם לצרפת. אין לו שום אופציה להילחם נגד ההחלטה לגירושו ושלילת התושבות שלו".
חמורי, בוגר אוניברסיטת אל-קודס, מייצג פלסטינים בבית המשפט הצבאי בעופר מטעם ארגון א-דמיר להגנה על זכויות האסיר. א-דמיר הוא אחד מהארגונים ששר הביטחון בני גנץ הגדיר כארגוני טרור, הגדרה שלא התקבלה על-ידי הקהילה הבינלאומית. גנץ הדגיש אז כי הארגון, כמו אחרים, פועל בשליחות החזית העממית, מסייע בגיוס כספים ולמעשה מהווה זרוע של ארגון הטרור.
3 צפייה בגלריה
איילת שקד
איילת שקד
"היום בשעה טובה מוצה הדין עם הטרוריסט סלאח חמורי". שרת הפנים איילת שקד
(צילום: אוראל כהן)
את הליך גירושו של חמורי הובילה שרת הפנים איילת שקד. המקרה שבו מגורש מהארץ מחבל, אזרח ישראלי או תושב מזרח ירושלמי, הוא נדיר למדי. הבעיה המשפטית שמונעת גירוש מאסיבי היא היעדר אזרחות נוספת לרוב מוחלט של המעורבים בטרור ובכך, במקרה שיגורשו, הם נשארים נטולי כל אזרחות. מאחר שחמורי מחזיק גם באזרחות צרפתית, שיחקה העובדה לרעתו.
כבר בדצמבר 2020, הודיע שר הפנים דאז אריה דרעי לחמורי שבכוונתו לשלול ממנו את מעמד התושבות שלו. הוא נלחם על כך בבתי המשפט, ורק החודש התקבלה ההחלטה הסופית לאחר הליך בירוקרטי שכלל המלצה של שב"כ, כמו גם הסכמה של שר המשפטים גדעון סער.
שקד מסרה הבוקר: "היום בשעה טובה מוצה הדין עם הטרוריסט סאלח חמורי והוא גורש מישראל. מדובר בתהליך ארוך וממושך וזה הישג אדיר שרגע לפני סיום תפקידי הצלחתי להביא לגירושו, בכלים שעמדו לרשותי, ולקדם את המאבק בטרור. אני מקווה שהממשלה הנכנסת תמשיך בקו הזה ותגרש מחבלים מישראל".
"במעשיך החמורים המתמשכים, ופעילותך לאורך השנים בארגון הטרור של החזית העממית, הפרת אמונים למדינת ישראל, הפנית עורף לחברה בה את חי וניתקת את הקשר המעמדי שלך והזיקה הבסיסית למדינה. מעשיך מצדיקים ביטול תושבותך", כתבה השרה שקד בהחלטה שהועברה לחמורי. היא הוסיפה כי "מכלול פעולותיך לאורך השנים בחזית העממית מלמד כי בחרת להפנות עורף למדינת תושבותך ולחתור תחתיה, תוך שקשרת את גורלך עם ארגון טרור המבקש לפגוע במוסדותיה ובתושביה. החל מגיל צעיר ועד ימים אלה אתה פועל לקידום פעולות טרור נגד מדינת ישראל. ניצלת את היותך תושב ישראל שיכול לנוע באין מפריע כדי לנסות לפגוע בחפים מפשע על רקע אידיאולוגי".
3 צפייה בגלריה
 הרב עובדיה יוסף ז"ל. הסכים בעבר לשחרורו של חמורי למרות שזה ניסה לרצוח אותו
 הרב עובדיה יוסף ז"ל. הסכים בעבר לשחרורו של חמורי למרות שזה ניסה לרצוח אותו
הרב עובדיה יוסף ז"ל. הסכים בעבר לשחרורו של חמורי למרות שזה ניסה לרצוח אותו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
המשרד הפלסטיני לענייני אסירים ואסירים לשעבר מסר בתגובה להחלטה: "מדיניות הגירוש שנוקט הכיבוש נגד עמנו, ובמיוחד נגד האסירים, משקפת כישלון מחפיר מול החלטת עמנו לדבוק באדמתו ובזכויותיו, ובאה במסגרת הרחבת מעגל הפגיעה באסירים לאחר סיום המשפט שלהם".
חמורי נעצר על-ידי שב"כ בשנת 2005, כשהיה בן 20, יחד עם שני פעילים נוספים בחזית העממית. הוא הורשע בכך שיחד עם חבריו תכנן להתנקש ברב עובדיה יוסף. חמורי וחבריו עסקו במשך כל אותה שנה בשיקום תשתית החזית העממית בירושלים, שנפגעה קשות אחריה שחבריה נעצרו, ולפי שב"כ הקימו אז תאים המשתייכים לארגון בשכונות בירושלים ועסקו בפעילות רחוב מטעמו. חמורי ושני חבריו, שפעלו תחת הנחיית בכירי החזית העממית שהיו אז כלואים בכלא יריחו, רכשו כלי נשק ותחמושת ותכננו לבצע פיגועים ברחבי ירושלים.
אחד החברים בחולייה, מוסא דרוויש, עבד בעברו כנער משלוחים עבור חנות מזון באזור התעשייה גבעת שאול בירושלים, והכיר את ביתו של הרב עובדיה. הוא פנה לחמורי והציע לו להתנקש ברב בשכונת הר נוף בירושלים. בינואר 2005 ביצעו השניים סיורי שטח באזור ביתו של הרב עובדיה, ובחנו את צירי ההגעה והנסיגה מהמקום. כמו כן, בחנו את סידורי האבטחה במקום בעת כניסתו ויציאתו של הרב מהבית.
לאחר איסוף המידע בשטח, הגיעו השניים להבנה שביכולתם להתנקש ברב עובדיה יוסף בעת יציאתו מביתו. השניים בחנו גם את האפשרות להימלט מזירת ההתנקשות, כשהם רכובים על אופנועים. ההכנות לביצוע הפיגוע נקטעו עם מעצרם של חברי החוליה.

חמורי, כאמור, הורשע ונכלא. בשנת 2009 ביקש נשיא צרפת דאז, ניקולא סרקזי מראש הממשלה בנימין נתניהו לשחרר את חמורי כ"מחווה של רצון טוב", ואמר כי הוא סבור שלחמורי "יש סיכוי להשתקם בעתיד", אך בקשתו לא התקבלה. בסופו של דבר חמורי שוחרר בשנת 2011, במסגרת הפעימה השנייה של עסקת שליט, יחד עם 549 אסירים נוספים. הרב עובדיה, אגב, אישר לשחרר את חמורי אחרי שנפגש עם שגריר צרפת לאור בקשתו של סרקוזי. יו"ר ש"ס דאז, אלי ישי, אמר כי ההחלטה התקבלה "מתוך דאגה לעם היהודי, למרות העניין האישי".
למרות זאת, כשיצא לחופשי אמר חמורי כי "אני בטוח בדרכי ובבחירות שעשיתי", סירב להתנצל וטען כי "האיש היה ויישאר סמל לגזענות וקנאות בישראל". כמו שאר האסירים, גם חמורי חתם על הבטחה שלא להיות מעורב שוב באלימות.