שרי ממשלת הימין קוראים להחרפת הצעדים, בעקבות פיגוע רצחני שני תוך שבועיים בירושלים: בפיגוע הדריסה בשכונת רמות נרצחו שני בני אדם - ילד כבן 6 וצעיר כבן 20 - וראש הממשלה בנימין נתניהו הורה "לפעול מיד" לאיטום והריסת בית המחבל, בן 31 מעיסאוויה שבמזרח ירושלים. השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, אף הגדיל לעשות כשטען שהנחה את המפכ"ל ובכירי מחוז ירושלים להיערך ל"מבצע חומת מגן 2 במזרח ירושלים" החל מיום ראשון הקרוב, בלי לספק הסברים.
ראש האופוזיציה יאיר לפיד לעג לו בציוץ בטוויטר: "שר הטיקטוק והפיתות 'הנחה' על יציאה למבצע חומת מגן 2. אין קבינט, אין הערכת מצב, אין תיאום בין כוחות הבטחון. אם זה לא היה מסוכן זה היה מגוחך. כמוהו".
לא ברור אם הצהרתו של בן גביר מתואמת עם נתניהו, שאמר זמן קצר אחרי הפיגוע: "קיימתי הערכת מצב ביטחונית והנחיתי לתגבר כוחות, לבצע מעצרים ולפעול מייד לאיטום בית המחבל והריסתו. כולנו מתפללים לשלום הפצועים. אני מצדיע לשוטרים שחיסלו את המחבל בזירה. התשובה שלנו לטרור היא להכות בו בכל העוצמה ולהעמיק עוד יותר את אחיזתנו בארצנו".

6 צפייה בגלריה
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר
בן גביר בזירה: "רציתי סגר מלא, יש על זה שאלה משפטית"
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
מפכ"ל המשטרה בזירת הפיגוע
מפכ"ל המשטרה בזירת הפיגוע
המפכ"ל שבתאי בזירה
(צילום: AP)
בן גביר הגיע לזירת הפיגוע הדריסה ופגש שם את המפכ"ל קובי שבתאי, חצי יממה לאחר ההתנגשות ביניהם - הזימון של מפקד מחוז ירושלים לבירור לאחר ההפגנה בבירה וטענת בן גביר כי "המשטרה איבדה שליטה על האנרכיסטים", תגובת שבתאי לפיה הוא מגבה את מפקד המחוז והחלטת השר לגבש צוות ניצבים בדימוס "כדי לסייע למפכ"ל".
"אין יותר קשה מלהגיע לאירוע שבו נרצח ילד ונרצח גם בחור בן 20", אמר בן גביר בזירה. "הנחיתי את המשטרה לפרוס מחסומים סביב עיסאוויה ולעצור אחד אחד, לבדוק כל רכב. רציתי לעשות סגר מלא, אבל יש על זה שאלה משפטית. דיברתי לא פעם ואני רוצה ליישם עונש מוות למחבלים. צריך עוד הרבה דברים לעשות, אבל אנחנו חייבים לפעול בנחישות ובתקיפות כדי להגן על הילדים שלנו".
בתשובה לשאלה אם פעולות שכאלה עלולות להביא לניסיונות פיגוע נגד חיילים במחסומים, ענה בן גביר: "די, די עם הגישה של לא להרגיז. יש פיגועים עכשיו. ריבונו של עולם, ילדים נרצחים לנו". כשנדרש להתמודד עם העובדה שמספר הנרצחים עלה מאז הקמת הממשלה, אמר: "אין יותר פיגועים. המצב הביטחוני היה על הפנים, לכן בחרו בנו ואנחנו צריכים לבוא עם פתרונות".

6 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
הכביש שבו אירע הפיגוע
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
הכוחות בזירה
(צילום: AFP)
מי שפחות התרשם מההצהרות של בן גביר היה ינקי דרעי, בנו של יו"ר ש"ס, שכתב לו בטוויטר: "הרתעה מחזירים במעשים, פחות בדיבורים. כמאמר חז"ל - 'אמור מעט ועשה הרבה'. בעזרת השם שתעשה ותצליח".
6 צפייה בגלריה
ציוץ של איתמר בן גביר וינקי דרעי
ציוץ של איתמר בן גביר וינקי דרעי
(מתוך טוויטר)
שר האוצר וחבר הקבינט בצלאל סמוטריץ', המשמש גם כשר במשרד הביטחון, אמר כי "‏יש לנו עסק עם מפלצות שמזכירות לנו שוב ושוב מי האויב האמיתי שכולנו חייבים להיות אחים ומאוחדים במלחמת החורמה נגדו". מבלי לפרט כיצד לדעתו יש לפעול למיגור הטרור, אמר יו"ר הציונות הדתית יש צורך "במאבק חסר פשרות בטרור, בצעדים קשים נגד תומכיו ובתנופת בנייה ופיתוח אדירה בכל מרחבי ארצנו שתבהיר לאויב שהוא לעולם לא ישיג את מטרתו לגרש אותנו מארצנו".
שר הביטחון יואב גלנט מסר כי הנחה להטיל סנקציות כלכליות על 87 מחבלים ובני משפחותיהם, תושבי מזרח ירושלים, בעקבות הפיגוע. לפי משרד הביטחון, גלנט חתם על צווי תפיסה "בסכום מצטבר של מיליוני שקלים, כספים של אסירים ביטחוניים תושבי מזרח ירושלים המקבלים תשלום מהרשות הפלסטינית כתגמול על מעורבותם בטרור".
שרת ההסברה גלית דיסטל אטבריאן אמרה כי "הרוצח איננו ערבי כבוש וגם לא ערבי מיואש. הרוצח הוא מפלצת שהונדסה מגיל אפס ובאופן מכוון בדיוק למעשה הזה. מול כוחות רשע כאלה - רק אגרוף ברזל".

גנץ: "לא מכניעים את הטרור בסיסמאות"

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ הביע "צער גדול על הפיגוע הנורא בירושלים. ‏מול הלחימה בטרור כולנו מאוחדים. ‏לא מכניעים את הטרור בסיסמאות וכותרות, אלא בפעילות נחושה ואחראית, וניתן גיבוי לכל פעולה כזו".
6 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
הרכב בתחנת האוטובוס
(צילום: AFP)
יו"ר ישראל ביתנו אביגדר ליברמן אמר כי "ההרתעה ותחושת הביטחון חייבת לשוב לכל חלק במדינה, אסור להמשיך ולהיכנע לטרור".
נשיא המדינה יצחק הרצוג ציין כי כמו לפני שבועיים, גם הפעם הפיגוע אירע ביום שישי: "רגע לפני כניסת השבת, וליבנו דואב בכאב נורא כשמחבל מתועב גדע את חייהם של ילד קטן ובחור צעיר בפיגוע דריסה בירושלים. יחד עם כל עם ישראל, אני כואב את כאב המשפחות ומתפלל לרפואת הפצועים. שבת היא מלזעוק ורפואה קרובה לבוא. מחזק את כוחות הביטחון הפועלים בנחישות בהגנה על אזרחי ישראל".
יו"ר רע"מ, חבר הכנסת מנסור עבאס, מסר כי "אמשיך לדחות ולגנות כל פגיעה באזרחים וחפים מפשע, במיוחד כשמדובר בילדים. אני מאמין שאפשר למצוא דרך אחרת, מוסרית יותר ומועילה יותר, לבנות גשרים של שלום וסובלנות לעתיד טוב יותר בין שני העמים כאן. אני קורא להפסיק כל מעשה שפוגע בחיי אדם, ולתת הזדמנות לדרכי שלום והידברות. חפצי חיים אנחנו".
פורסם לראשונה: 15:30, 10.02.23