שרת התחבורה מירי רגב אמרה בצהריים (יום ב') כי הממשלה מובילה מבצע בשם "חזרה בטוחה" להחזרת הישראלים שתתקעו בחו"ל לאחר סגירת נתב"ג. במסיבת עיתונאים שערכה, אמרה רגב כי החזרה תהיה מדורגת. "לא ניקח סיכון בכך שנביא מטוס, וחס וחלילה על הקרקע יהיה אירוע שבו נצטרך להסביר כיצד אישרנו למטוס לנחות עם יותר מ-300 הרוגים", אמרה רגב. אתמול פורסם לראשונה ב-ynet כי הממשלה הורתה לחברות התעופה הישראליות שלא לאפשר יציאה מהארץ, אם וכאשר ייצאו טיסות חילוץ להחזיר ישראלים מחו"ל. הסיבה שניתנה היא הנחיית גורמי הביטחון שחוששים מפגיעות במטוסים, ומעוניינים לצמצם ככל הניתן התקהלויות גדולות.
שרת התחבורה רגב, היום
מיד לאחר תחילת התקיפה הישראלית באיראן, בלילה שבין חמישי לשישי, נסגר המרחב האווירי של ישראל, וכל הטיסות בוטלו. כתוצאה מכך יותר מ-100 אלף ישראלים נותרו תקועים בחו"ל מבלי שהם יכולים לשוב ארצה.
"נבצע את ההחזרה של הישראלים ארצה בצורה מדורגת, מתוכננת ומתואמת עם משרד הביטחון", אמרה השרה רגב. "אני מבינה את המצוקה. אמרנו שזה ייקח זמן. זה לא יהיה מהיום למחר".
היא הוסיפה ואמרה: "לא נאשר יציאות של ישראלים לחו"ל בשלב זה. מי שיוצא לחו"ל הם אותם אנשים שהגיעו לבקר בארץ, אם זה תיירים, משתתפים בפרויקט תגלית או דיפלומטים".
רגב סיפרה על התוכנית המסודרת שהוכנה במשרדה לקראת התקיפה בלילה שבין חמישי לשישי. "התוכנית הייתה כזאת שברגע שהייתה צפירה בשלוש בבוקר, העפנו את כל צי המטוסים הישראלי מהארץ. זו הייתה החלטה נבונה ונכונה, כי אחרת לא היה לנו עם מה להחזיר את הישראלים ארצה".
השרה ציינה כי הדיילים הישראלים וצוותי האוויר הוטסו לאחר מכן אל מיקומם של המטוסים ברחבי העולם. "כרגע אנחנו נמצאים עם צי מטוסים ישראלי שלם שיכול להחזיר את הישראלים הביתה", אמרה.
נתב"ג בליל התקיפה הישראלית
איך זה יקרה? "חברות התעופה, ברגע שיקבלו את הסלוטים מרשות שדות התעופה, יודיעו לנוסעים שלהם מאיפה הם חוזרים ומתי. נקים גוף ייעודי שיהיה מורכב מנציגי משרד תחבורה, משרד החוץ, פיקוד העורף ורח"ל (רשות החירום הלאומית) עם מוקד טלפוני שיפורסם בקרוב לציבור. הגוף הזה ידע לתעדף את אותם מקרי חירום שחברות התעופה לא יודעות לתת להן מענה".
מנהל רשות התעופה האזרחית, שמואל זכאי, תיאר את ההליך המהיר שצפוי לישראלים שינחתו בישראל. "המטרה שלנו היא שהמטוס יגיע, יחנה באחד משני השרוולים הקיצוניים והנוסעים יפרקו כמה שיותר מהר", אמר זכאי. "תהליך המכס וביקרות הגבולות יעבור מהר, יש מספיק תחנות ביומטריות, אנחנו נתגבר אותן, יש אנשים שיסייעו. התהליך הזה יהיה קצר מאוד. עד שיגיעו לאולם הנוסעים המזוודות שלהם כבר יחכו שם, יהיו שאטלים לרכבים ואוטובוסים ליעדים מיוחדים, וגם רכבת ישראל תירתם. המטרה שלנו היא שהנוסעים יתפנו מהשדה בזמן הקצר ביותר".
רגב: "קודם כל, אין מה להילחץ, אתם נמצאים בחו"ל, תיהנו, אני יודעת שזה לא פשוט"
על סוגיית פיצוי הנוסעים שתקועים בחו"ל, אמרה רגב: "נציג את זה לשר האוצר. ברור שחוק טיבי עובד בשביל להחזיר לאותם נוסעים את מה שמגיע להם על פי חוק. אני חושבת שצריכה להיות התערבות גדולה של משרד האוצר, כי שהאזרחים האלה נשארו בחו"ל בגלל מבצע שאי אפשר היה לדבר עליו. אני לא רוצה להרחיב על זה כעת, יהיה על זה דיון מול משרד האוצר". שרת התחבורה הוסיפה ושלחה מסר לישראלים שתקועים בחו"ל: "קודם כל, אין מה להילחץ", אמרה רגב, "אתם נמצאים בחו"ל, תיהנו, אני יודעת שזה לא פשוט, נשב עם משרד האוצר ונראה איך אפשר לטפל בנושא הזה".
מנהל רשות הספנות והנמלים, צדוק רדקר, התייחס לאפשרות של הבאת ישראלים דרך הים. "אתמול, בעקבות שיחה של השרה עם משה מנו, סוכם על הכנסה של אוניה של מנו ספנות כדי לחלץ את הנערים של 'תגלית', כמה דיפלומטים, וכן להשיב כמה ישראלים מלרנקה. הדבר הזה מתבצע היום ובימים הקרובים ככל שיידרש. כמו כן, יש לא מעט כלי שיט אחרים שמשתתפים במבצע של השבה של ישראלים. אם כל המאמצים לא יספיקו, אז חיל הים, ומערכת הביטחון יירתמו למשימה ויסייעו עם נחתות".
רגב הסבירה: "קיימת אופציה להחזיר בנחתות. האופציה הזאת לא פשוטה. בשלב הזה הבקשה נמצאת במשרד הביטחון, נשתמש באותן נחתות במקרה שנראה שאנחנו לא מצליחים להרחיב מבחינת המרחב האווירי את החזרת האזרחים לארץ".
מנכ"ל משרד הביטחון: "נוציא טיסות חילוץ עבור משרתי צה"ל"
מוקדם יותר היום התייחס מנכ"ל משרד הביטחון אמיר ברעם לטיסות החילוץ של ישראלים ארצה, והבהיר כי משרד הביטחון כבר קיבל את האישורים הנדרשים להוצאת טיסות עבור משרתי צה"ל ועובדי המשרד והתעשיות הביטחוניות. בתשובה לשאלת ynet אמר ברעם כי תיעדוף הנוסעים שיעלו לאותן טיסות יתבצע בהתאם לצרכי הביטחון.
"משרד הביטחון אחראי להחזיר את כל האנשים ההכרחיים לצה"ל", אמר ברעם. "בצה"ל אלו קודם כל אלו בקצה שיורים, ואחר כך אלו שתומכים בזה מאחורה. אחר כך עובדים הכרחיים מבחינה ביטחונית, עובדי משרד הביטחון והאנשים של התעשיות הצבאיות, שצריך אותם לטובת הרחבה ושמירת קווי ייצור, הפרדה, שינוע והעברה.
"יש רשימה ארוכה, יש לנו תוכנית מתואמת עם רשות התעופה האזרחית. אנחנו יודעים להשתלט על פי חוק על מטוסים שיודעים לעשות העברות כאלו, זה מתואם מבצעית עם צה"ל וזה כבר מתחיל לעבוד. אנחנו מגבשים רשימות וסדרי עדיפויות, גם בתוך התעשיות וגם בתוך משרד הביטחון צריך להתארגן. השינוע וסדר העדיפויות מוכן, המטוסים מוכנים ליציאה".
ברעם אמר עוד כי "משרד התחבורה במקביל עושה את אותם המאמצים, ביחס לעשרות אלפי ישראלים אחרים שנסעו מסיבות של תיירות וצריכים לחזור - אלו כמויות יותר גדולות, זה יותר איטי, אבל גם זה עובד. צריך להתאזר בסבלנות, לייצר סדרי עדיפויות וגדילויות, עוסקים בזה - אבל זה כבר עובד".
בהמשך לדברים הדגישו בצה"ל כי "האחריות להשבת אזרחי ישראל לביתם נתונה למשרד התחבורה. צה"ל ידע להעמיד סיוע לטובת משרד התחבורה בהתאם לדרישות שיתקבלו".
בהכנת הכתבה השתתף אלישע בן קימון