3 צפייה בגלריה
משתמש שדרכו ניסו איראנים לגייס ישראליות למשימות ריגול
משתמש שדרכו ניסו איראנים לגייס ישראליות למשימות ריגול
התמונה בפרופיל של "ראמבוד נמדר"
בית המשפט המחוזי בירושלים זיכה היום (שני) את ד', אישה שעלתה מאיראן ונאשמה יחד עם ארבעה נוספים במגע עם סוכן חוץ. הוא קבע כי מדובר באישה תמימה שלא התכוונה לפגוע בביטחון ישראל.
בינואר האחרון הוגש לבית המשפט המחוזי בירושלים כתב אישום נגד ד' ביחד עם עוד שלוש אזרחיות ואזרח שעלו מאיראן בשל עבירות של מגע עם סוכן זר. הם הואשמו כי היו בקשר באמצעות הרשתות החברתיות עם אדם שכינה עצמו בשם ראמבוד נמדר- פעיל מודיעיני איראני. בית המשפט המחוזי זיכה את ד' לאחר שהתברר כי אינה פעלה נגד ביטחון ישראל.
מדובר באישה כבת 50 תושבת ירושלים, אשר עמדה בקשר עם אותו סוכן זר איראני בשם 'ראמבוד' שפעל ברשתות החברתיות בקרב יוצאי איראן בישראל. הקשר בין רמאבוד לבין ד' התנהל במשך כשנה וחצי עד למעצרה. במסגרת הקשר העביר לה 1,240 דולרים אוסטרליים, קיבל ממנה פרטי מידע שונים, וביקש להשתתף עימה במיזמים עסקיים אותם הוא מימן.
3 צפייה בגלריה
אחת החשודות
אחת החשודות
אחת הנאשמות בפרשה
(מתוך פייסבוק)
אלא שבבית המשפט בירושלים התברר כי מדובר באישה תמימה, שעמדה בקשר עם אדם שהזדהה כאיראני המעוניין לעזור לישראל. את כל המידע שסיפקה לו מצאה באינטרנט, ולא מסרה לו אף מידע מסווג או כזה שעלול לפגוע בביטחון המדינה. במהלך המשפט ויתרה ההגנה על שמיעת עדויות, והסתפקה בעדותה של הנאשמת, שסיפרה בדמעות, איך נוצר איתה הקשר ואיך בצורה חברית, התכתבה עם האיראני.
שופט המחוזי אילן סלע אמר בהחלטתו: "שמעתי את הנאשמת. דבריה שנאמרו בהתרגשות גדולה ובבכי אודות הפגיעה מעצם המחשבה כי היא ביקשה או אפילו הייתה אדישה לפגיעה בביטחון המדינה אותה היא כל כך אוהבת, היו נקובים וברורים ולא הותירו מקום לספק. הנאשמת עלתה לארץ בתנאים קשים. כל אימת שהתעורר אצלה ספק אודות זהותו של ראמבד היא פעלה בניסיון לבררו. מי ששמע את עדותה בבית המשפט ומי שקרא את הודעותיה בשב"כ ובמשטרה אינו יכול להגיע למסקנה אחרת מזו שהנאשמת לא עשתה דבר ולא התכוונה לעשות דבר שיש בו כדי לפגוע בביטחון המדינה וגם בשל כך יש להורות על זיכויה".
3 צפייה בגלריה
משתמש שדרכו ניסו איראנים לגייס ישראליות למשימות ריגול
משתמש שדרכו ניסו איראנים לגייס ישראליות למשימות ריגול
המשתמש שדרכו ניסו איראנים לגייס ישראליות למשימות ריגול
סלע הוסיף גם ביקורת על השב"כ והמדינה ואמר כי "יש לבחון מהו האמצעי המתאים להתמודדות עם כל מצב לפי נסיבותיו. לא בהכרח המשפט הפלילי הוא הכלי הנכון להתמודד עם ניסיונות מדינות עוינות ליצור קשר עם אזרחים תמימים מן השורה".
בינואר השנה שב"כ הודיע על סיכול ניסיון לגיוס אזרחים ישראלים, יוצאי איראן, לטובת ריגול נגד ישראל, ועל הגשת חמישה כתבי אישום נגד הישראלים שהיו בקשר עם המודיעין האיראני. הפניות אל הישראליות, כך לפי שב"כ, נעשו דרך פרופיל פייסבוק של אדם בשם ראמבוד נמדר, המתחזה ליהודי המתגורר באיראן. לבקשת אותו ראמבוד, הקשר עם הישראליות המשיך להתקיים דרך הוואטסאפ, תוך שהוא נמנע משיחות וידאו וטוען שהמצלמה שברשותו מקולקלת.
גורם בכיר בשב"כ אמר אז כי "מדובר בפרשייה חמורה שבה נחשפה וסוכלה כוונה להקים רשת ריגול עבור איראן, שפעלה בתחומי מדינת ישראל. במקרה זה, אנו עדים לניסיונות ריגול בתחומי ישראל באמצעות פניה בכיסוי 'תמים' לישראליות ודרדורן לקשר ממושך. זאת, חרף חשדן של הנחקרות כי מדובר בגורם מודיעין איראני, ונוכח בחירתן להמשיך עמו את הקשר ואף לבצע עבורו משימות".
"במעשיהם החמורים סיכנו המעורבים את עצמם, את בני משפחתם וכן אזרחים ישראלים תמימים, שפרטיהם הועברו למודיעין האיראני. זאת בנוסף למידע שהועבר על יעדים ישראלים ואמריקנים בישראל באופן שעלול לשמש למטרות טרור. גורמי המודיעין האיראנים עושים שימוש נרחב ברשת האינטרנט, ובעת האחרונה מזוהה עלייה במספר הפניות מסוג זה לאזרחים ישראלים. זאת לצורך איסוף מידע שעלול לסייע לאיראן במאבקה נגד ישראל, העברת הנחיות לביצוע משימות ואף "משיכת" ישראלים לחו"ל במטרה לפגוע בהם".