נורמליזציה עם סעודיה, המלחמה בעזה ו"שטיפת מוח נגד יהודים": נשיא המדינה יצחק הרצוג, התראיין לכתב עת סטודנטיאלי של אוניברסיטת הרווארד העוסק ביחסים בינלאומיים, והביא את עמדתו בשורה של נושאים. בין היתר, התייחס הרצוג לאפשרות של נורמליזציה עם סעודיה ואמר: "המלחמה שנפתחה בעקבות טבח 7 באוקטובר האטה את מסלול הדברים, אך לאחרונה נשמעו קולות מריאד, המציעים לחזור למסלול".
3 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג
נשיא המדינה יצחק הרצוג
"מגינים על ערכי העולם החופשי". נשיא המדינה יצחק הרצוג
(קרדיט צילום: חיים צח/לע״מ)
כשנשאל לגבי המצב ההומניטרי בעזה, השיב הרצוג כי "אנחנו עושים מאמץ עצום כדי להקל על המצב הקשה בעזה, שנגרם על ידי חמאס. מצאנו כמויות אדירות של תחמושת בבתים של אנשים. אני לא מאמין שלמישהו מהקוראים יש טילים שיכולים להגיע לטווח של 200 קילומטרים או יותר בסלון או בחדר השינה. אני לא מאמין שיש ברשותם עותקים של הספרים הגרועים ביותר - כמו מיין קאמפף של היטלר.
"נכנסנו לעזה ופעלנו על פי כללי המשפט ההומניטרי הבינלאומי. הנחינו את האזרחים להיכנס לאזורים בטוחים ואפשרנו לאספקה גדולה, אלפי טונות ביום, להיכנס לעזה. אנחנו שואפים להגיע ל-400 משאיות ביום. הכול קשור לבירוקרטיה סביב האו"ם ולתשתית המצרית. הם צריכים לעבוד יחד כדי להביא עוד אספקה. חמאס ניסה לחטוף הרבה מהסיוע הזה, והוציא את האוכל ממש מפיהם של אנשים. זה מצב נורא שאנחנו מנסים לעזור לאומות המאוחדות לפתור".
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, אסלאם מוחמד בן סלמאן ובנימין נתניהו
ג'ו ביידן, אסלאם מוחמד בן סלמאן ובנימין נתניהו
נורמליזציה בזמן המלחמה? ביידן, בן סלמאן ונתניהו
(צילים: AP, EPA)
הנשיא נשאל גם לגבי העלייה במספר התקריות האנטישמיות והאנטי-ישראליות בקמפוסים ברחבי ארצות הברית. לדבריו, "באקדמיה בארה"ב אימצו תרבות ביטול, תרבות Woke (מודעות לסוגיות חברתיות בנושאי גזענות וצדק חברתי - ד.א.), אינטרסקציונליות (הצטלבות והצטברות של צורות דיכוי שונות דוגמת גזע, מעמד, מגדר ונטייה מינית - ד.א) ו-DEI (מדיניות תאגידית של גיוון, הוגנות והכלה - ד.א.) כדי לעודד חינוך מגוון יותר.
הם החלו להשתמש בהן גם נגד יהודים - אנשים שנרדפו לאורך הדורות. יש מכונת שטיפת מוח בקמפוסים בארה"ב שמתקיימת כבר למעלה משני עשורים. היא שוכחת את הג'יהאדיזם, שוכחת את ה-11 בספטמבר ומתעלמת מהעובדות בשטח. זהו אתגר עצום עבור אמריקה. אני מזמין כל אחד ואחד מהקוראים לבוא לישראל עכשיו, בה אנחנו נמצאים במלחמה, ולראות בעצמם היכן טמון הצדק. מה שישראל עושה זה בעצם להגן על ערכי העולם החופשי".
הנשיא גם התייחס לתביעה נגד ישראל על פשעי מלחמה בבית הדין הבינלאומי בהאג, ומתח ביקורת על דרום אפריקה "הצבועה", כלשונו, שתומכת בחמאס. "הצגנו מקרה חזק מאוד בבית הדין הבינלאומי. כל אדם הגון שיקשיב לתיק יראה בו טענה חסרת בסיס, מקוממת ואכזרית. האמנה הבינלאומית נגד רצח עם נכתבה בעקבות זוועות השואה. כעת משתמשים בה נגד מדינת הלאום היחידה של העם היהודי, המנצלת את זכותה להגן על עצמה לפי הכללים המדויקים של המשפט הבינלאומי. חמאס הוא דאעש החדש. הם כורתים לאנשים את הראש, שורפים ילדים ומשפחות ואונסים אזרחים חפים מפשע בצורה הכי אכזרית שאפשר".
סעודיה, נציין, קושרת בין סיום המלחמה בעזה להסכם נורמליזציה. ברויטרס דווח ביום שישי כי ריאד תהיה מוכנה להסתפק בהבטחה מדינית בלבד מירושלים להקמת מדינה פלסטינית - במטרה להגיע להסכם ברית הגנה עם וושינגטון לפני הבחירות לנשיאות ארה"ב בנובמבר. לפי הדיווח ברויטרס, הגורמים הסעודים הפצירו בוושינגטון ללחוץ על ישראל לסיים את המלחמה בעזה ולהתחייב ל"אופק מדיני" למדינה פלסטינית, ובתמורה ריאד תנרמל את היחסים עימה ותסייע במימון שיקום רצועת עזה.
3 צפייה בגלריה
המשאיות הסעודיות והירדניות מעבירות סחורה לישראל
המשאיות הסעודיות והירדניות מעבירות סחורה לישראל
המשאיות הסעודיות והירדניות מעבירות סחורה לישראל
בנוסף, סעודיה מאפשרת מעבר אוניות של חברות שילוח ישראליות, שחיפשו דרך לעקוף את המצור הימני שהטילו החות'ים על ישראל. כשהאוניות מגיעות לנמלי בחריין ודובאי, הסחורות מועברות משם במשאיות דרך סעודיה וירדן עד ישראל. לפי הערכות בענף, בחודש האחרון עשרות משאיות כאלה עשו את דרכן לארץ יבשתית והביאו סחורות שקודם לכן היו מגיעות בנתיב הים דרך הים האדום.
המעקף היצירתי יאפשר להביא סחורות לישראל לפני פסח. בעקבות המצור החות'י חברות ספנות החלו להקיף את דרום אפריקה ולהגיע לישראל דרך הים התיכון. חברת קוסקו הסינית הודיעה שהיא מפסיקה להפליג לישראל - והיא לא היחידה.
פורסם לראשונה: 22:33, 05.02.24