אחרי שהמשא ומתן על הסכם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה הוקפא בעקבות המלחמה שפרצה ב-7 באוקטובר, בסוכנות הידיעות רויטרס דווח כי ריאד תהיה מוכנה להסתפק בהבטחה מדינית בלבד מירושלים להקמת מדינה פלסטינית - במטרה להגיע להסכם ברית הגנה עם וושינגטון לפני הבחירות לנשיאות ארה"ב בנובמבר.
7 צפייה בגלריה
נורמלזיציה בין ישראל לסעודיה שוב על השולחן?
נורמלזיציה בין ישראל לסעודיה שוב על השולחן?
נורמלזיציה בין ישראל לסעודיה שוב על השולחן?
(צילום: רויטרס, AP, יונתן זינדל)
לפי שני גורמים אזוריים, ריאד מעוניינת לחזק את ביטחונה על רקע האיומים מצד איראן, כדי שתוכל להתקדם בתוכניתה השאפתנית לבצע מהפכה בכלכלה שלה שתוביל להשקעות זרות גדולות בממלכה. יש לציין כי סעודיה לא הגיבה לדיווח של רויטרס.
בדיווח נטען כי במטרה ליצור מרחב תמרון במו"מ עם ישראל, במטרה להחזיר למסלול את השיחות עם ארה"ב על ברית ההגנה, גורמים רשמיים סעודים אמרו לעמיתיהם בוושינגטון כי ריאד לא תתעקש שישראל תנקוט צעדים קונקרטיים להקמת מדינה פלסטינית - ובמקום זאת תקבל ממנה כאמור רק התחייבות לפתרון שתי המדינות.
עסקה אזורית גדולה מסוג זו בין ישראל לסעודיה, שנתפסה על ידי רבים כיומרנית עוד לפני שפרצה המלחמה, עדיין תעמוד בפני מכשולים פוליטיים ודיפלומטיים רבים, כמו גם על רקע אי הוודאות באשר לאופן התפתחות הלחימה בעזה. הסכם נורמליזציה מסוג זה גם יחזק את ההגנה של ישראל מול איראן, ויעניק לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן ניצחון דיפלומטי שבו יוכל להתהדר לקראת הבחירות לנשיאות ב-5 בנובמבר.
7 צפייה בגלריה
איברהים ראיסי בעצרת האו"ם
איברהים ראיסי בעצרת האו"ם
ראיסי. האיום האיראני - סיבה אחת לרצונה של ריאד לערבויות ביטחוניות מוושינגטון
(צילום: רויטרס)
לפי הדיווח ברויטרס, הגורמים הסעודים הפצירו בוושינגטון ללחוץ על ישראל לסיים את המלחמה בעזה ולהתחייב ל"אופק מדיני" למדינה פלסטינית, ובתמורה ריאד תנרמל את היחסים עימה ותסייע במימון שיקום רצועת עזה.
"המסר מהממלכה לאמריקה היה - 'עצרו קודם את המלחמה, אפשרו סיוע הומניטרי והתחייבו לפתרון צודק ומתמשך כדי לתת לפלסטינים מדינה'", אמר עבדאלעזיז אל-סאגר, ראש המרכז לחקר המפרץ בג'דה, שמעורה בדיונים המתמשכים. לדבריו, "בלי כל אלה, סעודיה לא יכולה לעשות כלום".
הבעיה היא שראש הממשלה בנימין נתניהו, שבמשך חלק ניכר מהקריירה הפוליטית שלו התנגד למדינה פלסטינית, דחה על הסף כל שאיפה אמריקנית וערבית להקמת מדינה כזו לאחר סיום המלחמה בעזה.
7 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"הסיכוי שנתניהו ידבר על מדינה פלסטינית - אפסי"
(צילום: תומר אפלבאום / הארץ)
"נורמליזציה אכן דורשת, אם לא מבחינה משפטית אז לפחות מבחינה פוליטית-מדינית - התחייבות מהישראלים שהם פתוחים לפתרון שתי המדינות", אמר גורם אזורי בכיר. "אם ישראל תפסיק את המתקפה הצבאית שלה על עזה - או לפחות תכריז על הפסקת אש - זה יקל על סעודיה לחזור להסכם".

"מסלול למדינה פלסטינית"

ה"דחיפה הדיפלומטית" של ריאד מונעת כאמור מרצונה להגיע להסכם בזמן שהדמוקרטים בארה"ב עדיין בבית הלבן ושולטים בסנאט, כמו גם בעקבות הדאגה הגוברת לגבי היכולת הצבאית של איראן, שמחזיקה בשלוחות בשכנותיה של סעודיה - עיראק ותימן, בנוסף ללבנון, סוריה ועזה.
בעבר, מחוקקים דמוקרטיים רבים התנגדו להסכמים כאלה והוקיעו את ריאד על התערבותה הצבאית בתימן, העלאת מחירי הנפט וחלקה ברצח העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוקג'י ב-2018. כעת, גורמים רשמיים סעודיים אומרים כי ביידן "להוט להגיע לעסקה" - וזו עשויה להיות ההזדמנות הטובה ביותר להעביר הסכם דרך הקונגרס.
7 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
אבו מאזן. "אפשרות אחת - שנתניהו יפסיק להתנגד לכך שהרשות הפלסטינית תמלא תפקיד משמעותי בעזה לאחר המלחמה"
(צילום: AP)
הגורמים לא פירטו בדיוק מה יכלול אותו "מסלול מקובל למדינה פלסטינית", כזה שיעניק לסעודים מרחב פעולה כדי לערוך הסכם עם ישראל שאינו כרוך בשום מהלכים מחייבים. בכל מקרה, אם בעבר העולם הערבי היה מוכן להכיר בישראל רק בתמורה לנסיגתה מהשטחים שכבשה במלחמת ששת הימים ב-1967, לדברי הגורמים זה כבר לא המצב.
אל-סאגר מהמרכז לחקר המפרץ אמר כי ריאד ודיפלומטים ערבים אחרים אמרו למזכיר המדינה האמריקני אנטוני בלינקן, ולבכירים אמריקנים נוספים, כי ללא לחץ אמריקני קונקרטי ורציני על ישראל - לא תוקם מדינה פלסטינית. גורם בכיר במחלקת המדינה אמר כי וושינגטון ממשיכה בשיחות עם ריאד על המרכיבים האמריקניים-סעודיים של הסכם הנורמליזציה - כולל שיתוף פעולה גרעיני וערבויות ביטחוניות - אך שהכול נשען על כך שישראל תתיישר בדרך להקמת מדינה פלסטינית ותסיים את המלחמה בעזה.
"המאמצים הדיפלומטיים של ארה"ב מתמקדים כעת במשבר המיידי", אמר דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן, כשנשאל על סטטוס הנורמליזציה האפשרית בין ישראל לסעודיה, "אבל אנחנו נשארים מחויבים למטרה ארוכת הטווח של מזרח תיכון יציב ומשגשג, כולל באמצעות נורמליזציה וקידום פתרון שתי המדינות". בתוך כך, בלינקן צפוי לבקר שוב במזרח התיכון בימים הקרובים.
7 צפייה בגלריה
 מוחמד דחלאן בראיון לערוץ האימראתי  אל-משהד
 מוחמד דחלאן בראיון לערוץ האימראתי  אל-משהד
מוחמד דחלאן. "השאלה האם ארה"ב רצינית ומסוגלת לרתום את נתניהו"
גורם ישראלי בכיר ששוחח עם רויטרס אמר כי הסיכוי שנתניהו ידבר על מדינה פלסטינית הוא אפסי. עם זאת, הוא הוסיף כי "זה לא אומר שהסעודים לא יכולים לדבר על זה, או אף אחד אחר". לדבריו, "כפי שישראל הבהירה, לפלסטינים לא תהיה ריבונות במונחים של יכולת להחזיק צבא, לחתום על הסכמים עם איראן או לאיים על ישראל בכל דרך שהיא".
נתניהו אמר רק לאחרונה כי ישראל תצטרך לשלוט ביטחונית על כל השטח שממערב לנהר הירדן, על פי כל הסדר שיתקבל בעתיד הנראה לעין. כסימן אפשרי לרגישות בממשלת ישראל סביב הסוגייה, הגורם הישראלי הבכיר אמר כי שיחות הנורמליזציה מנוהלות אך ורק על ידי נתניהו ואיש אמונו, השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר.

"ישראל תצטרך לקבל החלטות קשות"

גורם אמריקני אמר כי וושינגטון מאמינה שהרצון העז של ריאד להבטיח ערבויות ביטחוניות מארה"ב, פירושו שהיא גם תהיה מוכנה לגלות גמישות מסוימת לגבי מה יהווה מחויבות ישראלית למסלול למדינה פלסטינית. לדבריו, צעד אחד שבו ישראל יכולה לנקוט לדוגמה הוא שנתניהו יפסיק להתנגד לכך שהרשות הפלסטינית תמלא תפקיד משמעותי בעזה ביום שאחרי המלחמה.
7 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן
אנתוני בלינקן
"ישראל תצטרך לקבל החלטות קשות כדי להבטיח את ביטחונה והשתלבותה בטווח הארוך באזור". בלינקן
(צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein/Pool)
כינון יחסים עם סעודיה, מרכז העולם המוסלמי-סוני, תהיה ההצלחה הדיפלומטית הגדולה ביותר של נתניהו, בעוד שעבור הפלסטינים - הנורמליזציה תחזיר לשולחן את שאיפותיה למדינה עצמאית בגיבוי ערבי מלא.
המנהיג הפלסטיני לשעבר מוחמד דחלאן, מראשי הפתח שהוגלה לאיחוד האמירויות לאחר שאבו מאזן גילה כי פעל להדחתו, אמר לרויטרס כי "לראשונה אני מרגיש שיש הסכמה ערבית מאוחדת, פה אחד וכנה על פתרון שתי המדינות כדי לפתור את הסכסוך". לדבריו, "השאלה היא האם ארה"ב רצינית ומסוגלת לרתום את נתניהו כדי להשיג את המטרה הזו".
לדברי הגורם האמריקני, ממשל ביידן מאמין שנתניהו מוכן לשמור על סיכויי הנורמליזציה הישראלית-סעודית בחיים, אך הוא לא הראה שום סימן לריכוך התנגדותו לוויתורים כלפי הפלסטינים, בין השאר בגלל הפוטנציאל לערער את היציבות בקואליציית הימין הקיצוני שלו.
7 צפייה בגלריה
ארה"ב סעודיה ג'ו ביידן מוחמד בן סלמאן
ארה"ב סעודיה ג'ו ביידן מוחמד בן סלמאן
"שניהם להוטים להגיע לעסקה". בן סלמאן וביידן
(צילום: AP, רויטרס)
במסעו למזרח התיכון בחודש שעבר, בלינקן קיים פגישות בטורקיה, ירדן, קטאר, איחוד האמירויות וסעודיה - ואז הציג בפני ישראל את העמדה האזורית המאוחדת באשר להקמת מדינה פלסטינית. הוא אמר שישראל תצטרך לקבל החלטות קשות כדי להבטיח את ביטחונה והשתלבותה בטווח הארוך באזור.
כשברקע הצעה חדשה להפסקת אש בין ישראל לחמאס לצורך שחרור החטופים, הפסקת הלחימה בעזה עשויה להעניק ליורש העצר מוחמד בן סלמאן הזדמנות להגיע להסכם. "ביידן מאוד להוט להגיע להסכם, וכך גם סעודיה", אמר הגורם האזורי הבכיר. "שני הצדדים מכירים בכך שהזמן דוחק ושהם צריכים לעשות את זה בקרוב, אבל הישראלים מקשים על כך. אם וושינגטון תיענה לדרישותיה של ריאד להסכם ברית ההגנה, סיוע בתוכנית הגרעין של סעודיה ותוציא מנתניהו נוסחת פשרה מקובלת על הקמת מדינה פלסטינית - יורש העצר עשוי ללכת על זה".